444’lü hatlara tarife sınırı getirildi, ücret ‘tavandan tabana’ döndü

BTK, GSM ve sabit hat operatörlerinin 444’le başlayan çağrı merkezi numaralarına yönelik aramaları, üst sınır üzerinden ücretlendirme uygulamasına son verdi. 444’ler ‘her yöne’ paketlerin kapsamına dahil edildi.

Haberin Devamı

BİLGİ Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK), Hürriyet Gazetesi’nin Tüketici Köşesi’nde “Çağrı merkezlerinde ciro 1.1 milyar dolara ulaştı, önce reklamlar yaygınlaştı” başlığıyla geçtiğimiz hafta yayınlanan haber üzerine, GSM operatörü kuruluşların ‘üst sınır’ üzerinden ücretlendirdikleri 444’lü numaralara tarife sınırı getirdi. BTK, aldığı kararla 444’le başlayan çağrı merkezi numaralarına yönelik yapılan aramaları, GSM ve sabit hat operatörlerinin ‘her yöne’ yönelik çıkardığı paketlerin kapsamına dahil etti. Bunu da, Türk Telekom yönüne yapılan aramalara uygulanan tarifeyle kısıtlayarak, ek gelir kapısı olmaktan çıkardı. Böylece aboneler, bundan böyle bilgi edinmek amacıyla çağrı merkezlerinin 444’lü numaralarını aradıklarında artık dakikası 44 kuruşu bulan ek ücretleri ödemek zorunda kalmayacak. Yaptıkları aramalar, kendi tarifelerindeki her yöne yönelik dakikalardan düşecek.
Gözardı edilemeyecek
BTK’dan yapılan açıklamada, 444’lü numaralara yönelik aramaların tarifelendirilmesinde abonelere yansıtılan ücretlendirmelere yönelik iki farklı uygulamanın bulunduğuna dikkat çekiliyor. Açıklamada, “Birincisi sözkonusu habere konu olan ve aboneler tarafından şikayetlere yol açan üst sınır üzerinden ücretlendirmedir. Diğeri ise bu tip aramalarda GSM operatörü kuruluşların her yöne paketleri kapsamına alınmasıdır. Düzenlememizin odağında da bu husus yer almaktadır. Tüketicilerin şikayetlerine de her yöne paket uygulaması gözardı edilip, dahil edilmemesi, sadece üst sınır uygulamasının baz alınması yol açmıştır. Bundan böyle telefon hizmeti sunan işletmeciler, tüm 444’lü numaralara yönelik aramaları üst sınır üzerinden ücretlendiremeyecekler. Sunulan paketlerin Türk Telekom yönüne dakika içermesi durumunda, bu dakikalara 444’lü numaraları aramalar da dahil olacak. Ancak, bu dakikaların bitmesi durumunda ya da her yöne olmayan ve aramanın dakika bazında ücretlendirildiği tarifelerde ise 444’lü aramalar, Türk Telekom’u arama ücretini aşamayacak. Abonelerin büyük bölümünün her yöne tarife paketi aldığı düşünüldüğünde, kurumumuzca yapılan bu düzenleme, işletmeciler için ek gelir kapısı söz konusu olamayacaktır” denildi.
40 kuruş, 11 kuruş olacak
Yıllık hacmi 1.1 milyar dolara ulaşan çağrı merkezlerinde tavan fiyat uygulaması, dakika maliyeti vergiler dahil 3.5 kuruş olan aramanın bedelini 40 kuruşa çıkarıyor. Bu da, tavan fiyat ayrıcalığını ek gelire dönüştürmek isteyen firmaların çağrı merkezlerini arayanları, dakikalarca reklam cıngıllarıyla sesli (dijital) yanıt sisteminde oyalayıp, müşteri temsilcilerine ulaşmalarını zorlaştırmasına yol açıyordu. Yeni uygulama, yılda 1 milyardan fazla çağrının yapıldığı 444’lü özel servis numaralarını arayan her yöne paket kullanan abonelere, her hangi ek bedel ödemelerine gerek bırakmayacak. Sadece dakikalarından aradıkları süre kadar eksilme olacak. Paket aşımı olan ya da her yöne tarifesi bulunmayan aboneler de sadece Türk Telekom’u aramış gibi işlem görecek ve dakikası 40 kuruş yerine 11 kuruş üzerinden ödeme yapabilecek.

Haberin Devamı

91 firma 300 merkezle çağrıları yanıtlıyor

Haberin Devamı

SON yıllarda sadece Türkiye’de değil, yurt dışından da hizmet vermeye başlayan 91 firmaya ait 300’den fazla çağrı merkezlerinin masa kapasitesi 30 bine, müşteri temsilci sayısı da 35 bine ulaştı. Yüzde 30’la telekomünikasyon kuruluşlarının, yüzde 25.9’la da finans sektörünün pay aldığı çağrı merkezleri pastasından turizm yüzde 5, lojistik yüzde 4.8, eğlence ve medya da yüzde 3.3 oranında yararlanıyor.

En fazla telekomcular ve bankalar kullanıyor

TÜRKİYE’de bu merkezlere yılda 1 milyardan fazla çağrı yapılıyor. 350 milyona yakını telekomünikasyon kuruluşlarına, 260 milyona yakını da bankalar başta olmak üzere finans kurumlarına yönelik gerçekleşiyor. Sektörün yıllık pazar hacmi de 1.1 milyar doları buluyor. Ortalama cevaplama 47 saniye, çağrı kaçırma süresi de 92 saniye oluyor.

Yazarın Tüm Yazıları