Yazarlar
09 Kasım 1998
Maybe-Baby reklamda cinsiyet belirleme iddiasını bıraktı
Erkan ÇELEBİ

Tükürükle istenilen cinsiyette çocuk sahibi olunabileceğini iddia eden firmalardan Karman, bundan böyle Maybe-Baby reklamlarında cinsiyet belirlemeyle ilgili iddiaya yer vermeyeceklerini açıkladı. Özel Günler adlı ürünü pazarlayan Mega Market ise iddiasını sürdürmeye devam ediyor.

Hürriyet'in Tüketici Köşesi'nde yer alan ‘‘Aldanmayın tükürükle cinsiyet belirlenmez’’ başlıklı yazı, etkili oldu. Televizyonlara verdikleri reklamlarda ‘‘Tükürükle istenilen cinsiyette çocuk sahibi olunabileceği’’ iddiasında bulunulan Maybe-Baby adlı ürününün ithalatçısı Karman, bundan böyle reklamlarında cinsiyet belirlemeyle ilgili iddiaya yer vermeyeceklerini açıkladı. Özel günler adlı ürünü pazarlayan Mega Market ise reklamlarında tükürükle cinsiyet belirleneceği iddiasını sürdürmeye devam ediyor.

Karman'ın Meadikal Direktörü Dr. Esin Karaduman, Maybe-Baby adlı ürünün asıl işlevinin çocuk cinsiyetini belirlemek olmadığını, yumurtlama zamanının takibi ve gebe kalıp kalınmayan günleri takip edilmesini sağladığını söyledi. Karaduman, ‘‘Bu nedenle, ürünümüzün tanıtım materyallerinde kullanılan cinsiyetle ilgili bilgiyi Show TV'de yayınlanan reklamımızdan çıkartacağız’’ dedi.

Mega ve Show adlı iki telemarket kuruluşu, her gün televizyon ekranlarında ithal ettikleri aleti tanıtıyor ve bu alet sayesinde, artık istenilen cinsiyette çocuk sahibi olunabileceği iddiasında bulunuyorlardı. Bu iki telemarket kuruluşundan Göktuğ Şirketler Grubu'na bağlı Mega Market, ‘‘Özel Günler’’ adını verdiği ürünü Flash TV aracılığıyla 19 milyon 900 bin lira karşılığında pazarlıyor. Karman adlı firmanın ithal ettiği, Show Market'in pazarladığı ‘‘Maybe- Baby’’ adlı ürün ise Show TV'ye verilen reklamlarla tanıtılıyor ve 18 milyon lira karşılığında satılıyor. İki ürün de alttan aydınlatması olan ruj büyüklüğünde bir cihaz.

CİNSİYET BELİRLEME

Bu iki kuruluş, televizyonlara verdikleri reklamlarda, ürünleri sayesinde istenilen cinsiyette çocuk sahibi olunabileceğini iddiasında bulunuyor. Bu pazarlama kuruluşlarından Mega Market, ‘‘Özel Günler’’ adlı ürün için hazırladığı reklamlarda, dönemini ciddi şekilde kontrol eden kadınların, bebeğin cinsiyetini yüzde 95 oranında belirleyebildiği görüşünü ortaya atıyor. Özel Günler'in de, kadınların dönemlerinin neresinde olduğunu belirleyebildiğini, bu nedenle de, Özel Günler'in çiftlerin istedikleri cinsiyette bebek yapmalarını başarmada güzel bir yöntem olduğu iddiasında bulunuyor. Bu yöntem sayesinde, çocuklarının hepsi kız ya da erkek olanların, bir sonraki çocuklarını istedikleri cinsiyette olmasını sağlayabildiğini ileri sürüyor.

Reklamda, her yumurtlama döneminin başlangıcında hamile kalınırsa bebegin kız, yumurtlamanın sonuna doğru hamile kalındığında ise bebeğin erkek olduğu savunuluyor. Özel Günler adlı ürünle dönemin neresinde olunduğunu belirleyerek, en pratik yoldan istenilen cinsiyette çocuk sahibi olma şansının yaratıldığı görüşüne yer veriliyor.

Show Market'in pazarladığı ‘‘Maybe-Bayb’’ adlı ürünün reklamında ise sadece ürün sayesinde cinsiyet belirleme şansının daha fazla artırılabileceğine yer veriliyordu.

Oysa, İstanbul Tıp Fakültesi'nden Prof.Dr. Memnune Yüksel Apak ile Prof.Dr. Atıl Yüksel ve Alman Hastanesi Tüp Bebek Merkezi uzmanları, cinsiyetini önceden belirleyen bir aletin henüz keşfedilemediğini söyleyerek, ‘‘Bilimsel temeli olmayan böyle bir iddiaya inanmak mümkün değil. Hele hele bu tip mikroskoplarla cinsiyet tayininin yapılması mümkün değil’’ dediler.

REKLAMDAN ÇIKARDI

Bu gelişmeler üzerine Maybe-Baby'nin ithalatçısı Karman'ın Medikal Direktörü Doktor Esin Karaduman bir açıklama yaptı. Karaduman açıklamasında şu görüşlere yer verdi:

‘‘Maybe-Baby adlı cihaz her ne kadar diğer ürünle aynı işlevi görse de adı geçen diğer cihaz gibi çocuk cinsiyetini belirlemek için değil öncelikle yumurtlama zamanının takibinde ve gebe kalıp kalınmayan günleri takipte kullanılmak için geliştirildi. Bu bilgiler de ürünün prospektüs bilgileri ile kullanıcı açıklamalarında yer alıyor. Çocuk cinsiyetinin belirlenmesinde ise hiçten daha fazla etkili olunabilir deniliyor. Çünkü, bu bilimsel verilere dayanan ama başarı yüzdesi belirlenememiş bir veridir. Diğer ürünün reklamlarıyla karşılaşınca yaptıkları yanlış bilgilendirmeyi engellemek için firmayı defalarca aradık. Ama sonuç alamadık. Televizyonda çıkan reklamları yanlış ve eksik yayındır. Bunun üzerine biz de Show TV'de uzman ve hekimlerin denetiminde tanıtım filmimizi hazırladık. Ancak, yayınınızdan sonra, Maybe-Baby prespektüs ve tanıtım meteryallerinde kullanılan cinsiyet belirlemeyle ilgili bilgiyi reklamımızdan çıkararak, tanıtımımıza bu şekilde devam etme kararı aldık.’’