Kebabı da lahmacunu da yendik

Güncelleme Tarihi:

Kebabı da lahmacunu da yendik
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 27, 2008 00:01

Türkiye'de ve dünyada evlere servis pizzanın açık ara lideri Domino's Pizza Genel Müdürü Aslan Saranga ile konuştuk. Röportaj üç gün boyunca devam edecek...

Haberin Devamı

- Türkiye'de pizza alışkanlığı ne durumda?

Benim gözlemim şu: Bizim milletimiz iki şeyi seviyor; birincisi hamur işi, ikincisi et ürünleri. Bu ikisini çözen adam restaurantçılıkta iyi para kazanır.

Ama bunun zor tarafı da bizim millet hamur işinin iyisini anlıyor. Öyle her önüne konanı yemez. Pizza olayına baktığınızda, kendi kültüründe lahmacun ve pide olan bir ülkede pizzanın yayılması çok kolay. Çünkü zaten pizza doğasında diğerleri ile aynı.

- Pizzanın avantajı nedir?

Türkiye'de yemek alışkanlıkları hızla değişiyor. Özellikle kentlerde hızlı yemek kültürü giderek etkisini artırırken, bir zamanlar bize yabancı olan birçok yemek çeşidi artık sofraların sıradan konukları haline geldi. Bu konukların arasında pizzanın

Eren GÜLER YAZIYOR

yıldızı ise son yıllarda iyice parlamaya başladı. Pizza tüketimi giderek artarken, evlere serviste artık kebabı da lahmacuınu da geride bıraktı.

Evlere servis pizzanın açık ara lider firması olan Domino's Pizza Genel Müdürü Aslan Saranga ile hem sektörde yaşanan gelişmeleri hem de şirketi konuştuk...

Haberin Devamı

İlk zamanlar insanlar eğlence olsun diye pizza yiyorlardı, şimdi bir ihtiyaç oldu

İlk zamanlar insanlar değişiklik olsun eğlence olsun diye pizza yiyorlardı, şimdi bir ihtiyaç oldu. Çünkü bayanlar çalışıyor artık. Öyle bizim annelerimizin zamanındaki gibi, eve gideyim, fasulye ayıklıyayım, karnıyarık yapayım filan gibi şeyler çok kolay değil artık. Basit şeyler yeniliyor veya dışarıdan ısmarlanıyor.

Bir de öyle bir hale geldi ki, dışarıdan ısmarlanan yemek daha ucuz olmaya başladı. Bunların hepsi işin hacmini artırıyor. Gidişat bu artık...

Yemek alışkanlıklarında da değişiklikler var. Eskiden tüm aile oturur beraber yemek yerdi ama artık yemek saatleri de değişiyor. İnsanlar saatlerden bağımsız olarak devamlı yemek yiyor.

Yemek olayı günün her tarafına dağılmaya başladı ve eskisi gibi seramoni şeklinde olmuyor. Burada ciddi bir sosyal dönüşüm var ve pizza evlere servis olayı da bu dönüşümün bir sonucu.

Haberin Devamı

- Lahmacun-pizza rekabetinde son durum nedir?

Valla kebapçıları ve lahmacuncuları yenmeye başladık. Bu benim yaptığım araştırmaların bir sonucu. Kesinlikle pizza kullanıcıları kebaba ve lahmacuna fark atmaya başladı. Şu anda evlere serviste pizza tüketimi kebabı geçti. Bunun içine lahmacunları da katın. Ve biz bundan sonra farkı açarak devam edeceğiz. Çünkü pizza sektörü daha organize ve sistematik büyüyor ve daha büyük volümlere ulaşıyor.

" Kesinlikle pizza kullanıcıları kebaba ve lahmacuna fark atmaya başladı. "

Bir de kebap-lahmacun olayında şu var; yediğiniz yerde koku yapıyor. Et de daha çabuk soğuyor. Pizza dünyanın her yerinde evlere serviste bir numaradır.

Haberin Devamı

- İnternetten satış hacminiz nedir?

İnternet satışları toplamın yüzde 10'una ulaştı. Bunun hacmi daha da büyüyecek.

- Dominos'ta ürünler her ülkede standart mı?

/images/100/0x0/55eb6747f018fbb8f8beddbd

Dominos pizzanın standart olanı hamuru, sosu ve peyniri. Bunun üzerine her malzeme ülkeden ülkeye değişebiliyor. Mesela Japonya'da deniz mahsulleri, İngiltere'de acılı, bizde et ürünleri, Fransa'da özel peynirler seviliyor. Her ülkenin damak tadına uygun ürünler satılıyor.

- Türkiye'de en çok hangi pizza satılıyor?

En çok giden pizza, 9 malzemeli Extravaganazza. Satışlarımızın yüzde 40'ını oluşturuyor. Sonra pastırmalı Turkish pizza, üçüncüsü de pizza Italiano. Bu iki pizza bizim Türkiye'de bulup literatüre koyduğumuz pizzalar.

Haberin Devamı

Bizde bol malzemeli ve etli ürünler en çok gidiyor.

- Kaç pizza satıyorsunuz?

Günde ortalama 16 bin adet pizza satıyoruz.

-Malzemeler nereden geliyor?

Yüzde 100 Türk malı. Yurtdışından hiçbir şey getirtmiyoruz.

- Geçen yıl Ramazan'da künefe vermiştiniz. Bu yıl için birşey var mı?

" Günde ortalama 16 bin adet pizza satıyoruz. "

Ramazan menüsünde sürprizimiz baklava. Ramazan boyunca pizzaların yanında baklava vereceğiz...

- Evlere serviste 30 dakikada getirme garantisi veriyorsunuz? Bu trafikte nasıl güvenebiliyorsunuz?

Bir kere dükkanlarda buna yönelik bir altyapı var. Her dükkanda 20 bin dolar harcadığımız bir bilgisayar sistemi bulunuyor. Evlere serviste bizim hedefimiz önce çok hızlı sipariş almak, zaten bilgisayar sistemi ile müşteriyi önceden tanıyoruz, sonra da çok hızlı bir şekilde pizza yapmak. Bizim elemanlarımız 1-1.5 dakika arasında bir pizzayı hazır edebiliyor. Son model hızlı fırınlarda da 4-6

/images/100/0x0/55eb6747f018fbb8f8beddbf
dk arasında pişiyoruz. İki dakika sipariş, 1.5 dk pizza, altı dakika pişmesi derken 9-10 dakikada pizza hazır hale geliyor. Demek ki daha 20 dakikam var.

Haberin Devamı

Orada da şunu yapıyoruz işte, her 6 dakikalık mesafeye bir dükkan açıyoruz. 6 dakikadan ötesine ya gitmiyoruz ya da orada bir talep varsa dükkan açıyoruz. Böylece çok büyük aksaklıklar olmadığı sürece biz 30 dakika içerisinde

Türkiye'de bol malzemeli ve etli ürünler en çok gidiyor

siparişi rahatlıkla ulaştırıyoruz.

- Ortalama kaç dakikada teslim ediyorsunuz?

Ortalama 15 dakikada gidiyor.

- 30 dakikayı geçerse?

O zaman pizzayı bırakıp para almadan geri dönüyoruz.

- Yetiştirememe oranınız nedir?

Yüzde 0.5 oranında yetişemiyoruz. Bin siparişte 5 tane yani. Geçen ay 320 bin sipariş gelmiş ve biz 1600 pizzayı bedavaya vermişiz.

YARIN: Piyasadaki dalgalanmalar sektörü etkiliyor mu? Pizza fiyatları son yıllarda neden bu kadar düştü? Dominos neye güvenerek Türkiye'de büyüdü? Bundan sonraki hedefler nedir? Dominos'un pazardaki yeri neresi? Fiyatlar her yerde aynı mı olacak?

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!