Sadece açılışlarda değil, biz her zaman ucuz satıyoruz

Güncelleme Tarihi:

Sadece açılışlarda değil, biz her zaman ucuz satıyoruz
Oluşturulma Tarihi: Mart 07, 2008 11:37

Son dönemde tüketici elektroniği pazarında büyük bir hareketlilik yaşanıyor. Yurtdışından yeni markalar geliyor, yeni mağazalar açılıyor, bazıları piyasadan çekiliyor, kampanyalar kampanyaları izliyor...

Haberin Devamı

Bu toz duman içerisinde hem sektörün geneline bakmak hem de yeni hedeflerini ve yapacaklarını öğrenmek üzere Gold Bilgisayar'ın kapısını çaldık.

Gold Bilgisayar, bundan 18 sene önce henüz üniversite öğrencisi olan sahipleri tarafından Kadıköy Yazıcıoğlu pasajında kurulmuş. Bilgisayar meraklıları için Yazıcıoğlu Pasajı adeta mabet gibi bir yer. Önceleri Anadolu Yakası'nda pazarın çok büyük bir bölümüne hitap eden pasaj, hala şöhretini koruyor. Gold Bilgisayar da işte bu pasajdan çıkıp geçen zaman içerisinde sektörün devi haline gelmiş bir firma. Yıllar evvel tek bir dükkandan başlayan yolculuk, şimdi 100'ün üzerinde şube ile devam ediyor.

Gold Bilgisayar'ın Genel Müdür Yardımcısı Kamil Şenol ile hem sektörü hem de şirketi konuştuk...

-Son dönemde yabancı firmaların Türkiye'ye ilgisi neden artıyor?

Haberin Devamı

Türkiye, genç bir nüfus ve bu genç nüfusun önümüzdeki yıllarda teknoloji ile ilgili harcamaları artacak. Buna sadece bilgisayar ve cep telefonu gibi bakmamak lazım... Bunun televizyonu va beyaz eşyası var... Dolayısıyla bu genç nüfus firmaları çekiyor.

Ancak önümüzdeki dönem için iyi bir pazar var ama şu anda arz talepten fazla. İsim vermemeyim ama yurtdışındaki bazı firmaların gelişimi, gelişme eğilimleri  aşağı... Bu aşağıya giden eğilimlerini Türkiye pazarını da içine katarak düzeltebiliriz mi diye düşünüyorlar. Ben işlerinin kolay olmadığını düşünüyorum. Türkiye'deki rakipleri de çok güçlü.

En çok neden şikayet geliyor?

"Bizim alanımızda servis konusu çok net değil. Mesela bir beyaz eşya aldığınızda bunu kurana götürürsünüz. Bizim sektörde bu işler fazla oturmuş değil. Siz benden bir notebook aldığınızda aslında bunun yetkili servisi onu satan markadır. Ama müşteri sizi tanıyor ve ürünü size getiriyor. Siz de müşteriye hizmet adına o ürünü alıyorsunuz, yetkili servise götürüyorsunuz.

Bizim asıl sıkıntımız da işte bu noktada başlıyor. X markasına ürünü götürüyorsunuz, normalde 30 günde çözmesi gerektiği işi çözemiyor... Ama müşteri zannediyor ki gecikmenin nedeni sizsiniz... Biz servis tarafında firmaların çok iyi hizmet vermediğini pratik olarak görüyoruz. Dolayısıyla iyi hizmet vermeyen firmalarla yollarımızı ayırmaya çalışıyoruz. Çünkü onun faturası bize çıkıyor."

Bir de firmaların televizyon ve beyaz eşya alanında geleneksel bir bayi yapısı var. Bu yapının 3-5 yıl sonra çözüleceği ve alışveriş alışkanlıklarının büyük elektronik mağazalarına yöneleceği ile ilgili bir tespit var ve bu tespit yanlış değil. Eskiden bilgisayar konusunda da böyleydi. Müşteriler ufak dükkanlardan alışveriş yaparken şimdi büyük mağazalara döndü.

Haberin Devamı

Bayi ağına sahip firmalar güçlü firmalar var. Arçelik, Vestel, Bosch.. Onlar biz elektronik firmalarına mal vermeyeceğiz, bayilerimizi destekleyeceğiz diyorlar, böyle enteresan bir durum... Yaşayıp göreceğiz...

- Direnebilecekler mi sizce?

Valla direnebilirler ve şu anda da direniyorlar zaten. Oradaki bayi yapısı da kuvvetli. Çözülme noktasında fazla istekli davranacaklarını zannetmiyorum.

SADECE ÜÇ FİRMA KALACAK

Pazara yeni oyuncular gelir mi?

En son Bestbuy'un geleceği yönünde bir beklenti var. Ama Bestbuy Kanada'yı saymazsak ABD dışında sadece Çin'de var. Türkiye ikinci yerleri olacak. Şu anda konuşuyorlar, bakıyorlar. Girerler mi girmezler mi bilinmez...

Haberin Devamı

Peki piyasa bu kadar çok firmayı kaldırabilecek mi?

Biz pazarın bu kadar fazla firmayı kaldırabileceğini düşünmüyoruz. Bizim tahminlerimize göre 2009'da sektörde toplam 3 oyuncu kalacak. Yerli-yabancı sadece 3 oyuncu olacak... İpi birinci göğüslememiz gerekmiyor, önemli olan seneye finişi geçebilmek...

Burada da kritik noktalar, maliyet yapısını düzgün yönetebilmeniz... Maaş prim sistemlerinden, ürün tedarikinden pazarlamaya kadar her alanda maliyetleri iyi yönetebilmek gerekiyor.  Bunu yapabilen firmalar ayakta kalabilecekler.

ÇOK HIZLI BÜYÜYORUZ

-Sizin rakiplerinize göre avantajınız nedir?

/images/100/0x0/55ea6e90f018fbb8f87f85d9
"Bizim en büyük avantajımız ikili büyüme yapımız. Bir taraftan büyük mağazalarımız var, toplam 4 tane. Onun dışında biz Anadolu'da bayilik (franchise) modeli uyguluyoruz. Anadolu'da 60'a yakın bayimiz var. Cep telefonu ve küçük ürünlerde Gold Mobile diye yeni bir konsept geliştirdik ve bunun sayısı şimdiden 40'a ulaştı. Hedefimiz sene sonunda 200'ü bulmak. Sadece cep telefonu ve fotoğraf makinası gibi küçük ürünler satıyoruz bu mağazalarda. 6 ay önce başladık ama gelişim grafiği çok hızlı.

Haberin Devamı

Onun dışında büyükşehirlerde fırsat görürsek ilgileniriz. Ama büyük mağaza açmak için bir takım parametrelere bakıyoruz. Bir kere lokasyon uygun olmalı ve maliyet yapısı uygun olmalı. Çünkü büyük mağazacılıkta her açtığınız mağaza iş yapacak diye birşey yok. Günlük belli bir trafik sağlamanız lazım. Mağazaya günde 2 bin- 2 bin 500 kişi sokamazsanız o büyük metrekare elinizde kalır. Büyük mağazayı doldumanız için 4-5 milyon dolarlık bir mal koymanız lazım ve aylık cironuz da en azından bu rakam olmalı.

EN UCUZ BİZİZ

-Nasıl bir fiyat politikası uyguluyorsunuz?

GİRİŞİMCİLERE İŞ FIRSATI

Gold Bilgisayar, özellikle Anadolu'da bayilik ile büyümeyi planlıyor. Peki bayi olmak isteyenlerden ne talep ediyorlar? Kamil Şenol anlatıyor...

"Bir kere maliyet yapısı iyi olacak ve bize teminat mektubu verebilecek. Ayrıca işi bilmesini istiyoruz. O önemli. Ama bilmese de biz destek veriyoruz.

Lokasyonu inceliyoruz. İsim hakkı için para istemiyoruz. Ama malın tamamını bizden alması lazım. Bizim şartımız o.

Haberin Devamı

"Bakın biz iyi fiyat üretiyoruz. Her ne kadar gelen yabancılar 'biz en ucuzuz' dese de, bir araştırma şunu gösterecektir: Oradaki ucuz fiyatlar sadece açılışlara özel yada belli kampanyalara özel... Ama biz 19 yıldır kullanıcıya her zaman ucuz fiyat üretiyoruz. Ve bir üründe değil, birçok üründe çok iddialıyız...

Bazıları diyorlar ki, biz geldik laptop fiyatları bin YTL'nin altına indi. Türkiye'de bin YTL'nin altında üç yıldır laptop var. Şimdi bazıları bin YTL'nin altında belli noteooklar konumlandırıyor ama bunları sadece açılış günlerinde ve belli adetlerde yapıyor. Diyor ki mesela, açılış gününde 100 adet 200 adet...

Ama şimdi bizim yaptığımız kampanyanın rakibi yok. Öyle 100-200 tane de değil, net açık söylüyoruz, 5 bin adet notebooku 499 dolardan veriyoruz. Bunu TL'ye çevirin, KDV dahil 699 YTL'ye geliyor.

- Özel pazarlama stratejileriniz olacak mı?

Biz bir kere genel ucuz algımızı korumaya çalışıyoruz. Ama onun dışında 4-5 aydır belli dönemlerde belirli ürün kategorilerinde agresif indirimler yapıyoruz. Mesela diyoruz ki; şu tarihler arasında tüm notebooklarda KDV'niz bizden, televizyonlarda yüzde 20 indirim gibi... Bazen iki kategoriyi birleştirdiğimiz de oluyor.

Onun dışında bir Gold Card projemiz var. Burada belirli puan sistemleri olacak ve Gold Card üzerinden müşterilerimize özel avantajlar sağlayacağız. Bizim işimiz en iyi fiyatı üretmek. Sadece tek bir üründe değil, tüm ürünlerde...

MÜŞTERİ EN ÇOK NOTEBOOK ALIYOR

-Müşteriler en çok ne satın alıyor?

Müşterilerimiz en çok adet olarak notebook alıyor. Geçen yıl fotoğraf makinasının üç katı notebook sattık. Şu anda toplam notebook pazarının yüzde 10-12 gibi bir kısmına hakimiz. Ciromuzda en büyük payı notebook alıyor.

-Hangi ürünlerin satışında artış var?

/images/100/0x0/55ea6e90f018fbb8f87f85db
Şu an televizyon satışları yukarı gidiyor. Biz bundan iki yıl önce televizyon işini bilmiyorduk ama şimdi öğrendik ve belirli bir yere geldik. Önümüzde Avrupa Kupası da var. Satışların yaza doğru daha artacağını düşünüyoruz.Yeni evlenenler evine artık tüplü TV almıyor. Artık hemen hemen herkes LCD yada plazma alıyor, tüplü televizyonu olanlar da değiştiriyor. Satışlar bu nedenle çok hızlı gidiyor.

-Beyaz eşya satmayı da düşünüyor musunuz?

Araştırıyoruz, bakıyoruz. Geleneksel bir bayi ağırlığı oldukça çok kolay değil bu. Biz orada geniş bir alan yerine belki daha ufak bir alanda iyi fırsatlar sunabiliriz. Bunu araştırıyoruz.

Şimdi bakın, bir tarafta geleneksel bir bayi yapısı var... Mesela siz Avcılar'da oturuyorsunuz, orada bir sürü bayi var. Sizin oradaki müşteriyi kendi mağazanıza getirebilmeniz için iyi bir fırsat sunmanız gerekiyor. İşte biz de o fırsatlara bakmaya çalışıyoruz. Kurulumu, servisleri, fiyatları araştırıyoruz ve 1-2 ay içerisinde burada nasıl bir pozisyon alacağımıza karar vereceğiz. Şu anda bir araştırma içerisindeyiz...

- Herhangi bir satın alma planınız var mı?

Şu anda yok. Biz zaten kendi içimizde çok hızlı büyüyoruz. Bizim mimari grubumuz 1 günde 1 mağaza açacak duruma geldi. Diyelim siz bayi açmak için bize başvurdunuz, geliyorlar hemen 1 haftada projeyi çiziyotlar ve bir günde uygulayabiliyorlar.

Şubeleşmede agresif bir şekilde gidiyoruz. 100 bayiye ulaşma hedefimiz var, Gold Mobiller'de de hedef 200. Büyük mağazalarda ise Marmara'da yıl sonuna kadar 1 veya 2 tane mağaza açabiliriz. 2008'de büyümeye devam edeceğiz. Asıl olarak Anadolu'da bayilik yolu ile büyüyeceğiz.

-Ortaklık teklifleri geliyor mu?

Görüşüyoruz, görüşmüyoruz değil ama biz bu işin finalize olacağı noktanın 2009 olacağını düşünüyoruz. Tüm planlarımızı 2009'da o finiş çizgisini geçmek üzere kurduk. Ondan sonra bakarız, ortaklık olur, satış olur...

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!