ATO'dan internet bankacılığı uyarısı: Sanal mağdurlar çoğalıyor

Güncelleme Tarihi:

ATOdan internet bankacılığı uyarısı: Sanal mağdurlar çoğalıyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 28, 2007 12:56

Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Sinan Aygün, internet bankacılığının, güvenlik sistemindeki açıklar yüzünden “mağdurlar ordusu” yarattığını belirterek, “Mağdur olmak bir tık kadar yakın” dedi. Aygün, bankaların müşteriyi koruyucu önlemler almasını isterken, hesap sahiplerine de internet bankacılığı kullanırken dikkatli olmaları uyarısında bulundu.

Haberin Devamı

Aygün yaptığı yazılı açıklamada, Türkiye Bankalar Birliği verilerine göre, 15 milyon 510 bin bireysel müşteriden 2 milyon 605 bininin, 812 bin kurumsal müşteriden de 380 bininin internet bankacılığını kullandığına işaret etti. Bireysel müşterilerin yüzde 17’si, kurumsal müşterilerin ise yüzde 47’sinin internet bankacılığını tercih ettiğini belirten Aygün, 2005 sonu itibariyle yüzde 22 olan aktif internet bankacılığı kullanıcısı bireysel müşteri oranının, güvenlik sorunları yüzünden yüzde 17’ye gerilediğine dikkat çekti.

Eylül 2006 itibariyle internet bankacılığı yoluyla yapılan finansal işlem sayısının 37 milyon 722 bine, işlem tutarının ise 109.7 milyar YTL’ye ulaştığını, EFT, havale ve döviz transferi işlemlerini kapsayan para transferi işlemlerinin, finansal işlem hacminin yüzde 91’ini oluşturduğuna dikkat çeken Aygün, şöyle dedi:

“İnternet bankacılığının yaygın kullanımı sanal dolandırıcıların iştahını kabartıyor. Sanal dolandırıcılar, internet hesaplarının şifrelerini kırıyor, hesapların içini boşaltıyor. İnternet bankacılığı üzerinden yapılan soygun vakalarındaki artış, canı yananlara ‘sanalbankamağdurlari.com’ isimli bir site kurduracak boyutlara ulaştı. Mağdurlar, şimdi de haklarını aramak için dernek kurma yolunda.”

"BANKALAR SORUMLULUK KABUL ETMİYOR"

Bankaların, internet üzerinden gerçekleştirilen “soygun” olaylarında sorumluluk kabul etmediğini belirten Aygün, “Bankaları sorumluluk almaya davet ediyorum. Müşterilerine ‘sizin hatanız’ diyerek işin içinden sıyrılamazlar. İnternet bankacılığını kullanmaları için reklamlarla müşterilerini teşvik eden bankalar, verdikleri hizmetin güvenliğini artırsınlar veya müşterinin zararını tazmin etsinler” dedi.

Aygün, mağdurlardan ikisinin İstanbul 4. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde ve Kadıköy 4. Asliye Ticaret Mahkemesi’nde açtıkları davaları kazandıklarını da hatırlatarak, ilki Yargıtay tarafından onanan bu kararların emsal teşkil edebileceğini belirtti.

"YURT DIŞINDA SİSTEM MÜŞTERİYİ KORUYOR"

Yurt dışında internet bankacılığı sisteminin kullanıcıyı koruyacak önlemlerle donatıldığını belirten Aygün, birçok yabancı bankanın müşterilerine “garanti hesabı” adı altında bir hesap daha açtıklarını, bu hesabın sanal işlemlerde kullanılamadığını anlattı. Aygün, online işlemlerde kullanılan hesapla garanti hesabı arasındaki para aktarımı işlemlerinin de ancak bankaya gidilerek yapılabildiğini söyledi.

GÜVENLİK ÖNERİLERİ

İnternet bankacılığında soygunların daha çok “kimliği belirsiz kişilerin banka hesaplarına girerek para transferi yapmaları” şeklinde gerçekleştiğini kaydeden Aygün, hesap sahiplerine “Şifre ve parolalarınızı kolay tahmin edilemeyecek, sözlüklerde bulunmayan sözcüklerden seçin.

Şifre ve parolanızı mümkünse harf, rakam ve büyük harf-küçük harf kombinasyonlarını kullanarak en az 6-8 haneli oluşturun.

Şifre ve parolaları herhangi bir yere kesinlikle not etmeyin.

Kullanıcı kodu, şifre ve parolalarınızı kesinlikle başkalarına söylemeyin” uyarısında bulundu. Aygün, yurttaşların, internet kafeler, bilgisayar odaları gibi topluma açık bilgisayarlar ile işyerinde internet bankacılığını kullanmaktan kaçınmalarını da önerdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!