Hürriyet Haber - Gündem - Ekonomi - Spor
SON DAKİKA
PİYASANET
EKONET
SANS OYUNLARİ
SİNEMALAR
TVREHBERİ
MAGAZİN
ÖZEL DOSYALAR
HAVA DURUMU
ASTROLOJİ2011
EN İYİ ON
HÜRRİYET İK
BİZE ULAŞIN
ÜYELİK
REKLAM
SERVİSLER
BİLGİ YARIŞMASI
AT YARIŞI SONUÇLARI
İDDİA PROGRAMI
CANLI MAÇ SONUÇLARI
MIND
CANLI MAÇ ANLATIMI
BENİM SAYFAM
BUMERANG
SOSYAL İLANLAR
HABER ALARMI
EKRAN KORUYUCU
YENİBİRİŞ
HÜRRİYET EMLAK
HÜRRİYET OTO
GAZETE SERİ İLANLAR
HÜRRİYET KIYASLA
HÜRRİYET AİLE
TİPEEZ
GAZETE-BÖLGE EKLERİ
KELEBEK
CUMA
CUMARTESİ
PAZAR
SEYAHAT
OTO YAŞAM
HÜRRİYET IK
ANKARA
EGE
KURUMSAL
HÜRRİYET KURUMSAL
REKLAM
BİZE ULAŞIN
KÜNYE / İLETİŞİM
UNICEF Kartları ve Hediyelikler
 Yazarlar
29 Ağustos 2007
 

Mimariyi işlev belirler

BİR önceki yazıda otobüsün, hem şehirler arasında, hem de şehir içinde yürüyebilen yegáne "toplu taşıma aracı" olduğuna dikkat çekmiştim.

Bu özelliği dolayısıyla, şehirler arasında sefer yapan otobüslerin, yolcularını, mümkün mertebe şehir merkezine yakın noktalarda indirip bindirmesinin ekonomik olacağını ileri sürmüştüm. Burada kastettiğim ekonomiklik, hem yolcunun evden eve ulaşım masrafının en aza indirilmesini, hem de şehir içinde gereksiz araç trafiği yaratılmamasını kapsamaktadır. Yani elde edilecek kazanç, hem bireysel, hem de toplumsaldır.

* * *

Yıllar önce İstanbul'da şehirlerarası otobüsler çoğunlukla Sirkeci, Taksim veya Kadıköy'den kalkardı. Gerek Sirkeci gerek Kadıköy, denizyoluyla, demiryoluyla ve şehir içi toplu veya bireysel taşıt araçlarıyla kolay ulaşılabilen noktalardı. Ancak buralarda otogarlar yoktu. Otobüsler, hem ana yolları ve hem de daracık sokakları işgal ederdi. Zamanla artan otobüs sayısı yüzünden Sirkeci ve Kadıköy İskele civarı bir trafik cehennemine dönüştü. Trafiği rahatlatmak için "Sirkeci", Topkapı'da, "Kadıköy" Harem'de inşa edilen otogarlara taşındı. Ancak Topkapı kısa sürede vahşi bir alışveriş merkezine dönüştü. Topkapı'yı kurtarmak ve burada oluşan gayri medeni düzeni ortadan kaldırmak için oradaki otogarlar şimdiki yerine taşındı. Daha doğrusu şehir dışına atıldı. Bu yüzden yolculara ilave şehir içi yol parası ve zaman kaybı külfeti yüklendi. Tek bir "Büyük Otogar" modeli İstanbul'un ihtiyacına cevap vermediği için, çevre yolları üzerinde kaçak ve tehlikeli indi-bindi durakları oluştu. Şehir içi ulaşımı rahatlamadı, sadece sıkışıklık başka güzergáhlara kaydırılmış oldu.

1. İstanbul'da en az 6 tane otogar olmalı ve her otogara girip çıkacak otobüs sayısı önceden planlanmalı ve kısıtlanmalıdır.

2. Otogarlar, sadece yolcuların otobüslere inip, bindiği mekánlar olmalıdır. Yolcu almak üzere otogara gelen otobüs 30 dakika içinde yolcunu indirmeli ve yenilerini alıp gitmelidir.

3. Otogarlar, otobüs garajı, deposu veya tamirhanesi değildir. Yani yolcusunu indiren otobüs, otogarda yatamaz. Şehirler arası sefer yapma ruhsatı olan firmalarının, ayrıca kendi garajları olmalıdır.

4. Otogarlar alış veriş merkezi olmamalıdır. Otogarlarda, yolculukla ilgili ihtiyaçları karşılayan mal ve hizmetleri sunan dükkánlar dışında mağaza bulunmamalıdır. Otogarlar büyüdükçe, şehir dışına çıkarılmakta ve bu uzaklaşma, otogarın esas işleviyle çelişmektedir.

5. Otogarların geliri, o garı kullanan otobüs şirketlerinden sefer başına alınacak bedeller toplamı olmalıdır. Otogarların rantabilitesi, içine mümkün mertebe çok dükkán inşa edip onları kiraya vermekten yani arsa rantı sağlamaktan geçmemelidir.

6. Otobüs şirketlerinden alınacak kullanım bedeli neticede bilet bedeline yansıyacak ve dolayısıyla yolcunun cebinden çıkacaktır. Ancak şehir merkezine yakın medeni bir terminalden, şehirler arası yolculuğa çıkmanın veya yolculuğu bitirmenin kişiye sağlayacağı ekonomik yarar ve konforun değeri, bu bedelden yüksek olacaktır.

Son Söz: En ucuz hizmet, bedeli açıkça ödenendir.



arkadaşıma yolla yazıcı için
Yazarlar Arşivi

Tüm yazıları