Doğa

Güncelleme Tarihi:

Doğa
Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2006 00:00

Dev kuşun kafatası bulundu

Amerikalı bilim adamları Arjantin’de en büyük kuş kafatasını buldular. 71,6 cm’lik boyu ile neredeyse bir at kafası büyüklüğünde olan kafatası, "terör kuşuna" (Phorusrhacidea) ait.
/images/100/0x0/55eaace0f018fbb8f88f8da4

Los Angeles Doğa Tarihi Müzesi’nden Luis Chiappe ve Sara Bertelli, Nature dergisindeki yazıda, kartal gagasına benzer gaganın kafatasının yarısı büyüklüğünde olduğunu söylüyorlar. Orta miyosen dönemine ait kalıntı yaklaşık olarak 14 milyon yıllık.

Terör kuşları uçma yetisi olmayan etçil hayvanlardı ve iki milyon yıl öncesine kadar Güney Amerika’da yaşıyorlardı. Yaşam biçimleri ve soylarının tükenişleri hakkında pek az şey bilinmekte.

Araştırmacılar bir bacak kemiği fosilinden kuşun bugüne kadar bilinen ve üç metreye kadar büyüdükleri sanılan en büyük terör kuşlarından %10 daha büyük olduğunu hesapladılar. Kafatası ve bacak kemiği arasındaki büyüklük farkından, kuşun,dev cüssesine rağmen çok hızlı hareket ettiği anlaşılmakta.

Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences (sayı 272, s.1769) dergisinde bir yıl önce yayımlanan bir araştırma yazısında 350 kilo ağırlığındaki bir terör kuşunun bile 50km/s hız yapabileceği açıklanmıştı.

Kuşun kafatası, daha önceleri bulunan küçük örneklerden farklı özelliklere sahip. Bu da büyük terör kuşlarının küçük örneklerinden çok farklı görünüme sahip olduklarını göstermekte.

Ekosistemin geleceği karanlık
/images/100/0x0/55eaace0f018fbb8f88f8da6

İnsanlık doğayı hiçbir zaman olmadığı kadar hızlı bir şekilde bozmaya devam ediyor.

Dünya Doğayı Koruma Vakfı (WWF),ekosistemin yakında çökebileceği konusunda uyardı. İki yılda bir açıklanan "Living Planet Report" insanlar tarafından bozulan doğal rezervlerinin telafisi için (2050 yılına dek) iki gezegenin daha gerekli olduğunu söylüyor.

Omurgalılardaki tür çeşitliliği 1970 ila 2003 yılları arasında üçte bir oranında azalmış. Dünyamız dinozorların yok oluşundan sonra en büyük tür tükenişini yaşıyor diye açıkladı WWF.

Ayrıca bu zaman zarfında rezervler de yenilenmeyecek şekilde kullanılmış. Rapordan üç senaryo çıkıyor. Birinci senaryoya göre ekosistem 2050 yılına dek çökecek.

En büyük tehdit altında bulunan ekosistemler nehirler ve göller. Bu tatlı su yaşam alanları,kirlenme ve barajlar yüzünden bozulmakta. Tropikal bölgelerde özellikle tatlı su yunusları, Avrupa’da ise somonlar ve Mersinbalıkları tehlikede.

Londra Zooloji Birliği ve "Global Footprint Network" tarafından hazırlanan rapor, ekosistemlerin durumu ("Living Planet Index") ve besin, su, kara ve ağaç gibi rezervlerin kullanımı ("Ecological Footprint") gibi iki göstergeyi analiz ediyor. "Living Planet report" ilk olarak 1998 yılında açıklanmıştı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!