98 oktanla aracınızdan ralli performansı beklemeyin

Güncelleme Tarihi:

98 oktanla aracınızdan ralli performansı beklemeyin
Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2004 21:10

Uzmanlar, Türkiye’de otomobil parkında bulunan araçların büyük bir çoğunluğunun motorları 95 oktan kurşunsuz benzine göre ayarlandığı belirtiyorlar.

98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan benzine göre en büyük farkının, motorun özellikle yüksek devirlerde çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini artırması olduğunu belirten uzmanlar, daha yüksek devir ve daha yüksek sıkıştırma oranı ile tasarlanan motorlarda daha yüksek oktana ihtiyaç duyulduğunu ifade ediyorlar.

Otomotivde yaşanan canlanmayla birlikte büyük hareketliliğin yaşandığı akaryakıt sektöründe kıyasıya rekabet eden dağıtım şirketleri, birçok yeni ürünü piyasaya sundular ve sunmaya da devam ediyorlar. Bu yeni ürünler arasında en çok tartışılan ise performans artışı sağladığı belirtilen 98 oktan kurşunsuz benzin oldu. Bu ürünün satışa sunulmasıyla birlikte, 95 oktana göre daha pahalı olan yeni yakıtın hangi araçlarda nasıl bir performans artışı sağlayacağı tartışma konusu oldu. Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği verilerine göre, Türkiye’de benzin tüketiminin yüzde 61’ini kurşunsuz benzin oluşturması da bu pazarın büyüklüğü açısından yüksek oktanlı benzin üzerine konuşulmasını gerektiriyor.

Bir aracın hangi oktan yakıta ihtiyaç duyduğunu o aracın üreticisi belirlerken, genellikle daha yüksek devir ve daha yüksek sıkıştırma oranı ile tasarlanan motorlarda daha yüksek oktana ihtiyaç duyuluyor. 98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan benzine göre en büyük farkı, motorun özellikle yüksek devirlerde çalışması sırasında oluşabilecek vuruntuya karşı direncini artırıyor olması... 98 oktan kurşunsuz benzin kullanan bir araç daha yüksek devirlerde daha sessiz çalışırken, titreşimsiz çalışan bir motorun performansı da buna paralel olarak artıyor. Böylece, daha yüksek verim elde edilirken, motor parçalarının ömrü uzuyor.

Piyasaya sundukları araçların motorlarının 95 oktan kurşunsuz benzine göre ayarlandığını söyleyen Mercedes-Benz Türk Pazarlama ve Satış Direktörü Eşref Biryıldız, ‘98 oktan benzin belirgin bir performans artışı sağlayabilir, ama aracınızın da ralli otomobiline dönüşmesini beklemeyin’ diyor.

MOTORUN UYUMU ÖNEMLİ

Tüpraş Genel Müdürü Hüsamettin Danış ise, 98 oktan kurşunsuz benzinin 95 oktan kurşunsuz benzinden tek farkının, motorları bu ürüne göre tasarlanmış araçlarda belli oranda performans artışı sağlaması olduğuna işaret ederek, şöyle devam ediyor: ‘Ülkemizde bulunan araçların yüzde 90’ından fazlasının motorları, 95 oktan kurşunsuz benzine göre tasarlanmış ve bu araçlarda en verimli sonuçlar 95 oktan kurşunsuz benzin kullanımı sonucu elde edilmiştir. Bu nedenle araçların büyük bir çoğunluğu 95 oktan kurşunsuz benzinle hem daha fazla kilometre yapılabilmekte, hem de benzin maliyeti daha düşük olmaktadır..’

Otomotiv Sanayii Derneği Genel Sekreteri Ercan Tezer ise, 98 oktan benzinin yeni nesil araçlarda performansı artıran bir akaryakıt olduğuna dikkat çekerek, motor teknolojisi bu yakıta uyumlu olmayan araçlarda bir performans artışının beklenmemesi gerektiğini kaydediyor.

PERFORMANSI DÜŞÜREBİLİR

Auto Start Dergisi Teknik Danışmanı Onno Usta da, ‘Araç, yüksek oktana göre ayarlanmamış ise, 98 oktan yakıt, performansı artırmaz, aksine düşürür’ uyarısında bulunuyor. Türkiye’deki otomobil parkının büyük bir bölümünün 95 oktan benzine göre üretilmiş motorlara sahip olduğuna dikkat çeken Onno Usta, ‘Bu nedenle, en iyi performans, süper ve 95 oktan kurşunsuz benzinle elde edilir. Performansı artırmak için daha fazla bedel ödeyip, yüksek oktan sayısına sahip yakıt kullanmaya gerek yok’ diyor.

Kullanım klavuzlarında yer alan yakıtın dışında başka bir yakıt kullanılmaması gerektiğini vurgulayan Onno Usta, aksi taktirde, dizel araçlara benzin koymaktan farklı olmadığını, bunun da araca fayda yerine zarar verebileceğini belirtiyor. Yüksek oktanlı yakıtları turbo gibi bazı özelliklere sahip motorlarda kullanmak gerektiğini de ifade eden Onno Usta, 98 oktan benzinin yüksek sıkıştırma oranlarıyla çalışan motorlu spor araçlar ile lüks sınıfa giren bazı otolarda kullanılması gerektiğinin altını çiziyor.

VURUNTU SESİNE BAKIN

Ayrıca, 98 oktanlı benzinlerin araçlardaki vuruntu sesine göre kullanılması gerekiyor. Silindirlerde yanlış zamanda meydana gelen ateşlemeden ya da tutuşmadan kaynaklanan bu ses, motorun performansını düşürebiliyor. Yüksek oktanlı benzin, düşük oktanlı benzinden daha yavaş yandığı için motor yüksek devirde çalışırken vuruntu oluşmasını engelliyor. Bu nedenle, yüksek oktanlı benzin vuruntuya karşı daha dirençli olabiliyor. Aracın motoru dikkatlice dinlendiğinde, vuruntu sesi gelmiyorsa, yüksek oktanlı yakıt kullanmaya da gerek kalmadığı belirtiliyor.

Oktan nedir?

Oktan sayısı, benzinin kalitesini gösteren en önemli parametre olup motordaki vuruntunun ölçümüdür. Benzinlerde oktan değeri, Araştırma Oktan Sayısı (RON) ve Motor Oktan Sayısı (MON) olarak iki şekilde tanımlanmaktadır. RON sayısı, motorun yüksüz (rolanti) durumdaki, MON sayısı ise motorun yüke bindiği (ağır yük, yokuş tırmanma) durumdaki vuruntu kalitesini gösterir. Bu nedenle MON sayısı aracın gerçek yol koşullarına uyum performansını belirler. Türkiye’de satılan standart kurşunsuz benzinin oktan değeri RON 95, MON 85 iken, 98 oktan kurşunsuz benzinde bu değerler 98 RON, 87 MON’dur.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!