Tüketici markette en çok ‘peşin promosyon’ seviyor

PROMOSYONDA işi şansa bırakmayan tüketiciler, hediye kazanacağı garanti olan ve kazanılan hediyenin anında teslim edildiği kampanyalara yöneliyor. ‘Bir adet alana diğeri bedava’ ya da ‘aynı fiyata daha fazla ürün’ kampanyaları öne çıkıyor.

TRİO adlı kuruluşun yaptığı araştırma, Türk tüketicilerinin promosyonlu satışlarda işi şansa bırakmadığını ortaya koydu. Bu araştırma göre tüketiciler, çekilişe dayanmayan, hediye kazanacağı garanti olan ve kazanılan hediyenin anında teslim edildiği promosyonları tercih ediyor. Bunda da, indirimli fiyat kampanyaları ön plana çıkıyor. Ayrıca, ‘bir adet alana diğeri bedava’ ya da ‘aynı fiyata daha fazla ürün’ gibi kampanyalar da tercihte önemli rol oynuyor. Çekilişli kampanyalar ise tüketicilerin ürün seçiminde fazla etkili olmuyor.

Trio, tüketicilerin hangi promosyon tekniklerine daha duyarlı ve hangi promosyon türünün satın almaya katkısının daha fazla olduğunu belirlemek amacıyla, ‘Tüketici Promosyonlarına Duyarlılık’ adlı bir araştırma yaptı. İstanbul, İzmir, Ankara ve Adana’yı kapsayan araştırma, alışverişini ağırlıklı olarak hiper ve süpermarketlerden yapan 1807 kişi üzerinde gerçekleştirildi. Araştırmaya göre, katılımcıların yüzde 61’i market alışverişlerini haftada en az bir kez yapıyor. Bu oran, İstanbul’da yüzde 72’ye çıkarken, Adana’da yüzde 42’ye kadar gerileyebiliyor.

TÜKETİCİ TERCİHİ

Araştırma, kalite ve fiyat açısından benzer ürünler arasında Türk tüketicilerinin tercihlerini promosyonlu ürünler yönünde kullandığını ortaya koyuyor. Buna göre, her 100 kişiden 73’ü ürün seçimi yaparken kampanyalı ürünü tercih ediyor. Bu tüketiciler arasında 34 yaşın altındakiler promosyonlu ürünleri almak konusunda daha titiz davranıyor. Tüketicilerin yüzde 9’u ise promosyonlu ürünlere tepki göstererek, tercihini almama yönünde kullanıyor.

Tüketicilerin tercih ettiği promosyon türlerinin başında fiyat indirimi ve ‘bir paket alana bir paket bedava’ gibi çoklu ürün kampanyaları geliyor. Bu tür promosyonlar yüzde 75’le ilk sırada bulunuyor. Satın alma anında hediye kazandıran kampanyalar, yüzde 74’le ikinci sırada yer alırken, aynı fiyata daha fazla ürün kampanyaları da yüzde 73 pay alıyor. Ürünün yanında verilen bir başka ürünün deneme numuneleri de tüketiciler üzerinde etkili oluyor. Tüketiciler, bir sonraki satın almaya yönelik yapılan indirim ya da farklı bir ürün için verilen hediye kuponlarından da etkilenebiliyor.

Harcama yaptıkça puan kazandıran, bir sonraki alışverişte kullanılmak üzere bedelsiz bir ürün için verilen kuponlar da tercih ediliyor. Ürün satın alındığında çekilişle mutlaka hediye kazandıran ya da kazı kazan gibi şans oyunlarıylü anında hediye veren promosyonlarda tüketiciler üzerinde etkili oluyor. Tüketicinin ürün tercihinde, alınan ürün ya da toplanan kuponlar karşılığında düzenlenen ve hediye kazanma şansı düşük olan çekilişli promosyonları ise fazla etkili olmuyor.

Bağımlılık programları etkisini gösteriyor

TRİO
’nun yaptığı araştırmanın sonuçları, müşteri bağlılık programlarının tüketiciler üzerinde etkili olmaya başladığını ve her iki kişiden birinin bağlılık programlarında yer aldığını gösteriyor. Bugüne kadar puan toplamak, uçuş mili biriktirmek ve tüketici kulübü üyesi olmak gibi uygulamalardan yararlanmayanların oranı yüzde 45’i buluyor.

Bedava bileti alıp konsere gitmiyorlar

TRİO
’nun araştırmasından çıkan dikkat çekici noktayı firmaların konser gibi promosyon amacıyla düzenledikleri etkinlikler oluşturuyor. Araştırmaya katılanların yüzde 93’ünün, firmaların ürün karşılığı dağıttıkları etkinlik biletlerinden alsalar dahi, bu etkinliklere katılmadığı sonucu çıkıyor.
Yazarın Tüm Yazıları