Hürriyet Haber - Gündem - Ekonomi - Spor
SON DAKİKA
PİYASANET
EKONET
SANS OYUNLARİ
SİNEMALAR
TVREHBERİ
MAGAZİN
ÖZEL DOSYALAR
HAVA DURUMU
ASTROLOJİ2011
EN İYİ ON
HÜRRİYET İK
BİZE ULAŞIN
ÜYELİK
REKLAM
SERVİSLER
BİLGİ YARIŞMASI
AT YARIŞI SONUÇLARI
İDDİA PROGRAMI
CANLI MAÇ SONUÇLARI
MIND
CANLI MAÇ ANLATIMI
BENİM SAYFAM
BUMERANG
SOSYAL İLANLAR
HABER ALARMI
EKRAN KORUYUCU
YENİBİRİŞ
HÜRRİYET EMLAK
HÜRRİYET OTO
GAZETE SERİ İLANLAR
HÜRRİYET KIYASLA
HÜRRİYET AİLE
TİPEEZ
GAZETE-BÖLGE EKLERİ
KELEBEK
CUMA
CUMARTESİ
PAZAR
SEYAHAT
OTO YAŞAM
HÜRRİYET IK
ANKARA
EGE
KURUMSAL
HÜRRİYET KURUMSAL
REKLAM
BİZE ULAŞIN
KÜNYE / İLETİŞİM
UNICEF Kartları ve Hediyelikler
 Yazarlar
30 Ağustos 2012
Osman MÜFTÜOĞLU  yasasinhayat@hurriyet.com.tr

Yağ olmadan olmuyor

Sıfır yağlı beslenme planı yapsak, hiç yağ yemesek olur mu? Olmaz! Çünkü yağların vücudumuza birçok yararı var. İşte onlar...

Mutfakta yemeklerin yağını azaltalım, salataya daha az yağ ekleyelim, yağı azaltılmış “light” ürünleri tercih edelim diye çabalıyoruz. Acaba, üç ana besin grubundan biri olan yağlar bizi bu kadar ürkütecek ne yapmış olabilir? Bu korkunun altında ne yatıyor?

Kalori hesabına vurduğunuzda 1 gram yağın 9 kalori gibi yüksek bir enerji getirisi var. Protein ve karbonhidratlar her 1 gramları için yalnızca 4-5 kalori kazandırırken yağ söz konusu olunca rakam ikiye katlanıveriyor. Ardında “doymuş yağlar”ın fazlasının ve trans yağların ateroskleroza (damar sertliği) giden yolu açması ve sonucunda da yaşamı tehdit eden bazı hastalıkların gelmesi yer alıyor.

Peki, o zaman hiç yağ yemesek, sıfır yağlı bir beslenme planı yapsak olmaz mı? Olmaz! Olmaz çünkü yağların vücudumuza birçok yararı da var. İşte onlar...

PEK ÇOK FAYDASI VAR

1- Yağlar, sağlıklı hücreler meydana getirir: Hücreyi bir enerji paketi olarak düşünün, hücre zarını da enerjiyi içeride tutan ambalaj kâğıdı olarak kabul edin. Yağlar, hücre zarının yapısını oluşturdukları için yeterli miktarda yağ olmadan vücuttaki hiçbir hücre bir arada duramaz, bütünlüğünü koruyamaz, yaşayamaz.

2- Yağlar, beynin işlevlerini artırır: Beynin ve sinir sisteminin yapısının yüzde 60'ını yağlar oluşturur. Miyelin denilen, mesajların beyinden vücudun diğer bölümlerine iletilmesini sağlayan sinirleri kaplayan koruyucu tabakayı yağlar –özellikle de omega-3 yağ asitleri- meydana getirir.

3- Yağlar, daha sağlıklı bir cilt için de vazgeçilmezdir: Büyürken cildinizin altında bir yağ tabakası oluşur. Bu yağ tabakası vücut ısısını düzenleyerek sıcak ve soğuk havanın etkilerinden korur. 

4- Yağ, daha güzel görünmenizi sağlar: Uygun miktardaki vücut yağı, iyi görünmenizi sağlar. Yağ kemiklerinize ve kaslarınıza daha yuvarlak hatlar ve daha çekici bir görünüm verir. Kadınlar, doğal olarak (!) erkeklerden daha fazla vücut yağına sahiptir. 

5- Yağ, iç organlarınızı korur: Yağ doku, kalp, böbrekler ve bağırsaklar gibi organları çevreleyerek onları gelebilecek darbelerden korur.

6- Yağ, enerji deposudur: Vücut yağı, vücudun ihtiyacı olduğunda kullanabileceği enerjiyi depo ederek en büyük yakıt stokumuzu oluşturur.

7- Yağlar, bazı vitaminlerin emilimine yardım eder: Besinlerden alınan yağlar, bağırsakların A, D, E ve K vitaminleri gibi bazı vitaminleri emmesine yardımcı olur. 

8- Yağlar, hormonların ana ve öncü maddesidir: Yağlar prostaglandinler ve seks hormonları gibi önemli maddelerin üretimine yardımcı olur. Örneğin, yeterli miktarda vücut yağı olmayan düşük kilolu kız çocukları, ergenliğe daha geç geçebilir. Düşük kilolu kadınlar ise adet düzensizliği sorunu yaşayabilir.

9- Yağlar, kalp-damar sağlığı için gereklidir: Yağ, kalp dostu bir gıda olabilir mi? Evet, belli yağ türleri kalp sağlığına destek olur. Omega 3 içeren yağlı deniz ürünlerini daha fazla tüketen insanların (Eskimolar gibi) kalp hastalıklarına yakalanma riski daha azdır. 

10- Yağ, yiyeceklerin lezzetine katkıda bulunur: Yemek yeme bir zevktir aynı zamanda. Yağlar, yiyeceklere hoş bir tat verir. “Ağız tadı”nın önemli payı yiyeceklerdeki yağdır.

SONUÇ

Kısacası, hücreleri makul ölçüde yağla beslemek ama bunu “yağlanmadan” başarmayı becerebilmek lazım.

Ne kadar az yağ tüketirsek o kadar sağlıklı kalırız ama beslenme planımızda yağ hiç olmadığında da hastalanırız. Özellikle iyi yağlar, elzem (omega 3 ve omega 6 yağ asitleri) olmazsa pek çok sağlık sorunu ile karşı karşıya kalırız.

Prensip olarak az yağ yiyelim. Bitkisel yağlardan -zeytinyağı hariç- uzak duralım. Zeytinyağını da abartmayıp -şifa niyetine- makul miktarlarda tüketelim.

Kızartmalardan, yanmış, yüksek ısılı işlemlere maruz kalmış, tekrar tekrar kullanılmış, paketlenmiş yiyeceklere (cipsler) eklenmiş gıdalardan uzak kalmaya gayret edelim.



arkadaşıma yolla yazıcı için
Yazarlar Arşivi
Osman MÜFTÜOĞLU
Tüm yazıları