Tek tek Köy Enstitüleri

DÜNKÜ, “Köy Ens-titüleri’ni yeniden anımsamak” başlıklı yazımda İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nde açılan Düşünen Tohum Konuşan Toprak/Cumhuriyet’in Köy Enstitüleri 1940-1954 sergisi ve kataloğun birinci cildinden bahsetmiştim.

Haberin Devamı

İkinci cilt tek tek Köy Enstitüleri’ni tanıtıyor.
Bu eğitim reformunu daha iyi anlayabilmek, algılayabilmek için bu kitabı da okumanızı salık vereceğim.
Buraya enstitülerin ve onların yazarlarının adlarını yazacağım önce:
Çifteler Köy Enstitüsü: Kemal Yakut,
“Şartlar Müsaittir” İzmir Kızılçullu Köy Enstitüsü: Onur Kınlı,
Trabzon Beşikdüzü Köy Enstitüsü: Güler Yalçın,
Kars Cılavuz Köy Enstitüsü: Firdevs Gümüşoğlu,
Gölköy Enstitüsü Tarihine Kısa Bir Bakış: Gülşah Eser,
Aksu Köy Enstitüsü: Mualla Aksu,
Tanıklıklarla Ortaklar Köy Enstitüsü: Kemal Kocabaş,
Yüksek Köy Enstitüsü: Ali Kınacı.

KÖY ENSTİTÜLERİ’Nİ incelerken, kuruluş aşamasını ve çalışma yöntemlerini irdelerken, başlangıç çalışmalarını bilmeliyiz. Buna emek veren nice eğitimcileri de anmalıyız.
Dönemin raporundan bir paragraf ilerideki enstitülü prototipini çizmiştir:
“Öyle bir köy muallimi prototipi yaratmalıyız ki, o, köylünün itikatlarını işlemek ve içtimai muamelelerine müessir olmakla kalmasın; köyün maddi simasını, iktisadi hayatını değiştirsin. Çünkü içinde yaşadığımız Türk Cemiyeti de artık durgun bir cemiyet olamaz.”
Onur Kınlı’nın yazısındaki Oya Baydar alıntısı, bu kurumun konumunun gerçekçi bir saptamasıdır:
“Başka türlü ve daha kısa söyleyecek olursak: Köy Enstitüleri’nin içine doğduğu ve yine içinde boğulduğu ortam, sermayenin ve güdük, asalak, bağımlı bir kapitalizmin, güçlenmek, kök salmak, iktidarı tam olarak elde etmek için mücadele verdiği bir ortamdır...”
Yüksek Köy Enstitüsü’ndeki çalışmalar birkaç açıdan önemlidir.
Enstitüde okuyanların bilgi ve görgüsünü, sanatla ilişkilerini üst düzeye çıkarmak, edinilen bilgileri kuşaktan kuşağa iletmek en başta sayılması gerekendir.
Köy Enstitüleri Dergisi, Sabahattin Eyuboğlu rehberliğinde öğrenciler tarafından hazırlanıyordu.
Her sayısı 20 bin adet basılıyordu.
Dergide öğrencilerin çevirilerinin yanı sıra yazı, şiir, inceleme, tez ve enstitülerden haberler de yayınlanıyordu. Tepeden tırnağa faydalı bir projeydi, enstitülerden yetişenler hâlâ olumlu etkisini ülkemizde hissettiren isimlerdir...

Haberin Devamı

SERGİYİ gezin, katalogları okuyun.
Köy Enstitüleri hakkında doğru bilgi edinin.

Yazarın Tüm Yazıları