Şükrü Küçükşahin
Şükrü Küçükşahin
Şükrü KüçükşahinYazarın Tüm Yazıları

‘Yolu yapın geçen araç çıkar’

DUBLE yollara daha başlanmadan, bu yolların kısa zamanda döküleceği hem karayolları bürokratları, hem de deneyimli müteahhitler tarafından Bayındırlık Bakanı Zeki Ergezen'e defalarca söylendi.

İller Bankası Sosyal Tesisleri ile otel salonlarında, ‘‘Marchall yardımından kalma makinalerle, toplama personelle bu işler zor yürür’’ diyen müteahhitlere, ‘‘İş alamayacaklar ya’’ muamelesi yapıldı; ‘‘Yöntem de yanlış’’ diyen bürokratlar kapıya kondu.

Yüksek Planlama Kurulu toplantılarında, ‘‘15 bin kilometre çok fazla. Bazı güzergahlarda araç geçişi çok az’’ diyen bu hükümetle göreve gelen DPT bürokratları ise Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın ‘‘Biz yolu yapalım, geçecek araç nasılsa çıkar’’ sözleriyle susturuldu.

Bakan da, Başbakan da, ‘‘Bu bizim halka vaadimiz’’ haklı gerekçesini öne sürüyorlar; ama soğukta sathi asfalt atılamayacağı, doğa kanunlarına karşı gelinemeyeceği de bilimsel bir gerçek.

Neyse ki Karadeniz Sahil Yolu müteahhitleri ile aralık ve ocak başında yapılan üç toplantı, Erdoğan'ın bu gerçeği fark ettiğini, Bakan Ergezen'in ise ilk görüşlerini sürdürdüğünü gösteriyor.

KARADENİZ YOLU

2005'TE TAMAM

Çünkü Ergezen, bu toplantılarda Karadeniz için de duble yollardaki sıkıntının nedeni sayılan sathi kaplamayı savunan tek isim oldu.

Ancak Erdoğan, bu kez ‘‘Olmaz’’ deyince beton asfalt yapılması kaydıyla Samsun-Hopa duble yolunun 2005 sonunda tamamlanması kararı alındı.

Buna göre; müteahhitlere, bu yıl yapacakları 500 trilyonluk işe karşılık 300 trilyon ödenek sağlanacak, 2005'in ödeneği ise 600 trilyon liraya çıkarılarak yol bitirilecek.

15 Ocak 2003 günü İNTES toplantısında, ‘‘Beton asfalta zengin olunca döneceğiz’’ diyen Ergezen, Başbakan karşı durunca zenginliği unuttu.

Diğer duble yollarda ise daha beklenecek gibi.

Fakat geçen yıl bizi, ‘‘Bu yollar bir yılda çökmeye başlar’’ diye uyaranlar şimdi de, ‘‘Karayolları dökülmenin yüzde 20 olduğunu söylüyor; bu oran yüksek, ama gelecek yıl oran yüzde 50'ye çıkar’’ iddiasında bulunuyor.

DPT'nin görüşlerine de katılan bu isimler, oklarını Bakan'a çeviriyor.

DEKANLICA, AKILLICA

İNTES toplantısında Ergezen'in, ‘‘Akıllı yatırım yapılacak, israf yok. Dürüst konuşmak, delikanlı olmak istiyoruz. Bu projeye alaylı yaklaşan, ‘canım olur mu?' diye bakanlar vardı. Onları olumluya çevirdik. Şimdi köyüne, ilçesine duble yol istiyorlar’’ dediğini anımsatıp devam ediyorlar:

‘‘Günde 200'er aracın bile geçmediği Küçüksu-Pervari, Bitlis-9'uncu Bölge Hududu, Bitlis-Tatvan-Muş, Ahlat-Bulanık, Ahlat-Malazgirt duble yol yapımlarına ödenek yağdırılıyor. Sırf ilçesi Ahlat'tan geçsin diye, Bitlis-Van güzergahı 60 kilometre uzatılıyor. Bu akıllı yatırım mı?’’

Müteahhitler, Ergezen’in çok yoğun trafik yaşanan Diyarbakır-Şanlıurfa, Maraş-Gaziantep, Balıkesir-Susurluk, Afyon-Uşak duble yollarına birer trilyon bile ödenek ayırmamasını da, ‘‘Demek ki bunlar, eski hükümetler döneminde yapıldığı için akıllı yatırım değil’’ diye yorumluyorlar.

Bu arada, 18 Ocak'ta, ‘‘Bana da rüşvet teklif edildi’’ diyen Ergezen'in, rüşvetçileri polise bildirmemesinin, müteahhitler gözünde pek delikanlı davranışı görülmediğini de belirtmek gerekiyor.
Yazarın Tüm Yazıları