Sanal maÄŸazalar 47 bine çıktı, kiÅŸi başı alışveriÅŸ 136 TL oldu

TÜM dünyayı etkisi altına alan global kriz, internette kayıtlı işyeri sayısının son bir yılda yüzde 44 artarak 47 bine ulaşmasına yol açtı.

Haberin Devamı

Bunda da alışveriş sitelerinin kira, personel, elektrik, su, telefon, doğalgaz gibi sabit giderlerden arınmış olması etkili oldu. Krizle birlikte, bilgisayar başta olmak üzere elektronik, giyim, aksesuar, cep telefonu ve sağlık bakım ürünlerinin pazarlandığı siteler, internette ön plana çıkarken, verilen siparişlerde ise kitap, DVD ve CD’ler ilk sıraya yerleşti. Mağaza açma maliyetlerinin 150 dolardan başlayıp, 5 bin dolara kadar ulaştığı internette yılın ilk üç ayında yapılan alışveriş, yılın ilk 5 ayında 3 milyar 500 milyon TL’lik hacme ulaştı.

Ayda 136 TL

Bankalararası Kart Merkezi’nin (BKM) verilerine göre, Türkiye’de her 100 kişiden sadece 13’ü internet üzerinden alışveriş yapıyor. Kişi başına aylık yapılan ortalama harcama tutarı da 136 TL oluyor. Bu alışverişlerde en fazla tercih edilen ödeme yöntemi, yüzde 86’yla kredi kartları oluyor. BKM’nin her 100 kişiden 87’sinin internet üzerinden alışverişe sıcak bakmadığını gösteren bu araştırmasında, geçtiğimiz yıllarda ilk sırada yer alan elektrik, elektronik ve bilgisayar ürünleri, krizle birlikte yerini kitap, DVD ve CD siparişlerine bıraktığını ortaya koyuyor. Kitap, DVD ve CD siparişlerinin payı, yüzde 29’a ulaşırken, elektrik, elektronik ve bilgisayar ürünlerinin aldığı pay da yüzde 23’leri buluyor. Yapılan harcamalarda, kredi kartıyla ödeme ön plana çıkıyor. Harcamaların yüzde 86’sı kredi kartıyla ödenirken, havale yöntemiyle yapılan ödemeler yüzde 13 oranında gerçekleşiyor.

Haberin Devamı

50 milyar dolar

Gittigidiyor, hemalhemsat, hepsiburada, nevaria, idefix, yemeksepetim gibi elektronikten giyime pek çok ürünün sergilendiÄŸi sitelerin dışında belirli konularda uzmanlaÅŸmış siteler de bulunuyor. Türkiye’de kitap, DVD ve müzik ürünleri gibi kültür ürünlerinin yıllık toplam cirosu 50 milyar doları bulurken, bunun yüzde 6’sı internet üzerinden gerçekleÅŸiyor. Bu oran Amerika’da ise yüzde 40’a kadar çıkıyor. Yapı malzemeleri, mobilya, kuyumculuk, araç satış ve yedek parça gibi sektörlerin payı henüz düşük oranlarda bulunsa da bu, sanal alışveriÅŸin hızla yaygınlaÅŸtığını gösteriyor.Â

Haberin Devamı

Fiyat karşılaştırma

Ä°nternet ortamında fiyatlar piyasaya göre daha ucuz olabiliyor. Bunun için iyi araÅŸtırma yapmak gerekiyor. Aksi halde ucuz gibi görünen bir ürün, kargo masrafıyla birlikte piyasadan daha pahalıya mal olabiliyor. En fazla karşılaÅŸtırma ve fiyat araÅŸtırması yapılan ürün cep telefonu oluyor. Ä°nternet kullanıcılarının yüzde 92’si dijital fotoÄŸraf makinesi satın almadan önce internette araÅŸtırma yaparken, bu oran cep telefonu kategorisinde yüzde 96’ya kadar yükseliyor. Cimri.com, nekadar.com, tutumluol.com, kararyeri.com, fiyattara.com gibi siteler, internet kullanıcılarının fiyat ve ürün karşılaÅŸtırması yapmalarına olanak tanıyor.Â

Haberin Devamı

Rakamlarla sanal alışveriş

Türkiye’de kredi kartı kullanıcılarının yüzde 13’ü internet üzerinden alışveriş yapıyor.

Sanal alışveriş yapanların yüzde 65’i erkekler, yüzde 35’i kadınlar.

Alışverişin yüzde 30’u İstanbul’da, yüzde 7’si Ankara’da yapılıyor.

Alışverişin yüzde 86’sında kart kullanılırken, yüzde 13’ünde havale  ile ödeme yapılıyor.

e-ticaret yapan 47 bin iÅŸyeri var.

İnternet üzerinden alışveriş yapanlar ortalama 3 haftada 1 alışveriş yapıyor.

 İnternet alışverişlerinde ayda ortalama 136 TL harcanıyor. 

Yazarın Tüm Yazıları