Akıllı elektrik sayacı kafaları karıştırıyor

AKILLI sayaç uygulamasında TEDAŞ'ın son üç yılda yönetmeliği dört kez değiştirmesi kafaları karıştırıyor.

Sayaç firmaları, yeni yönetmeliğin sadece TEDAŞ'ın sayaç okunması sırasında tüketimler hakkında daha detaylı teknik bilgiler alabilmesini sağlayacak özellikleri içerdiğini savunuyor.

ELEKTRİKTE tasarruf için yeni konutlarda zorunlu olarak başlatılan akıllı sayaç uygulaması, Tedaş'ın son üç yılda yönetmeliği dört kez değiştirmesi yüzünden kafa karıştırıyor. Buna da, Ocak 2003 tarihinden itibaren uygulamaya konacak olan son yönetmelik neden oluyor.

Son yönetmelikte, konutlara takılacak sayaçlarda hata payı azaltılan, hafta sonu ve tatil günlerinde uygulanacak özel indirimlere adapte olan, tarife ve zaman dilimleri artırılan elektronik sayaçların takılma zorunluluğu getiriliyor. Bu da, konutuna akıllı sayaç taktırmak isteyen abonelerin kafalarında soru işaretleri yaratıyor. Sayaç üretici ve ithalatçı firmalar, yeni yönetmeliğin sadece Tedaş ve özel dağıtım firmalarının sayaç okunması sırasında tüketimler hakkında daha detaylı teknik bilgiler alabilmesini sağlayacak özellikleri içerdiğini savunuyor.

YAZILIMLA ÇÖZÜLECEK

Arkadaşımız Yeliz Küçük'ün görüştüğü Kaan marka sayaçları üreten Başarı Elektronik'in Genel Müdürü Eren Anıl, ‘‘Yeni yönetmelikte 4 tarife ve 8 zaman dilimine ilişkin özellikler, eskisiyle hemen hemen aynı. Bu maddelerde sadece, daha açık bir şekilde hafta içi, cumartesi ve pazar olarak detaylandırıldı. Piyasadaki ürünlerin büyük bölümü zaten bu özelliği sağlıyor. Şayet TEDAŞ, hafta sonu da dahil yeni tarifeler uygulamaya karar verirse, sayaçlar yerinden sökülmeden programlanarak, yeni uygulamaya adapte edilebiliyor. Ayrıca, yeni yönetmelikte yer alan bir çok madde kayıp ve kaçak kullanımla mücadeleye katkı sağlayacak yazılım ağırlıklı konuları içeriyor’’ dedi.

Sayot ve Ampy marka elektronik sayaçları pazarlayan KVK'dan yapılan açıklamada da, yeni yönetmeliğin yılbaşına kadar satılacak olan sayaçların kullanılmamasını gerektiren bir durum oluşturmadığına dikkat çekilerek, ‘‘İki şartname arasında tüketiciyi mağdur edecek bir durum bulunmuyor. Yılbaşına kadar, sözleşmesi yapılmış ve kullanıma açılmış sayaçların kullanımına devam edilecek. Bu sayaçların değiştirilmesini gerekmeyecek’’ denildi.

PANELDE TARTIŞILDI

İstanbul'da düzenlenen Elektronik Sayaç ve Uygulamaları konulu panelde de Tedaş'ın akıllı sayaçlarla ilgili yeni yönetmeliği tartışıldı. Tüketicilerin akıllı sayaçlarla ilgili olarak yeterince bilinçlendirilmediğini savunan Elektrik Mühendisleri Odası yöneticisi Erol Sancak, bazı sayaç üreticisi firmaların kalitesi düşük sayaç üretim ve ithal etme yoluna gittiğini söyledi. Çok yüksek bedeller karşılığında alınan elektronik sayaçlarla dikkatli kullanılmadığı taktirde tasarruf sağlanamayacağını da söyledi.

Tedaş Anadolu Yakası Koordinatörlüğü'nden Mahmut Kamar da, elektronik sayaçlarla enerji kayıp ve kaçaklarının önlendiğine dikkat çekti. Kamar, ‘‘Kaçak elektrik kullanımında kullanılan sayaca film şeridi takmak, bir yerinden delmek, endeks silmek gibi yöntemler, elektronik sayaçlar sayesinde engelleniyor’’ dedi.

Tüketiciyi Koruma Derneği Başkanı Engin Başaran da, yaptığı konuşmada son dönemde piyasaya giren elektronik sayaçların kalite sorununa dikkat çekerek, ‘‘Bu sayaçların, belli bir standarda uygun olarak öretilip, üretilmediğinin araşytırılması gerekir. Ayrıca, tüketicilerin mağdur olmaması için bu firmalar yeterli sayıda yetkili servis oluşturmalı. Yedek parça stoğu bulunmalı’’ dedi.

Koltuk değneğini iki katına satıp, ‘iade kabul etmem’ denir mi?

BEDENSEL engellilere bir tekme de Üsküdar'da ki Cerrahpaşa Ortopedik Malzemeler adlı şirket vuruyor. Bu şirket, piyasada fiyatı 20 milyon lira olan koltuk değneğini engellilere 40 milyon liraya satmakla kalmıyor, birkaç dükkan ötede daha ucuza satıldığını gören müşterilerini de ‘‘satılan mal geri alınmaz’’ diyerek, geri çeviriyor. İSTEK Vakfı Danışmanlarından Fatma Karaali, annesi için tavsiye üzerine gittiği Cerrahpaşa Ortoperdik Malzemeler şirketinden 40 milyon liraya bir çift koltuk değneği aldı. Mağazadan ayrıldıktan sonra aynı koltuk değneğini başka bir ortopedik ürünler pazarlayan mağazanın vitrininde 20 milyon lira olduğunu gördü. Bunun üzerine mağazaya geri dönerek, aldığı koltuk değneklerini iade etmek istedi. Ne var ki, mağaza yetkilileri, Karaali'nin bu talebini, ‘‘satılan mal geri alınmaz’’ diye geri çevirdi. Koltuk değneklerini mağazaya bırakan Karaali'nin başvurusu üzerine görüştüğümüz Cerrahpaşa Ortopedi'nin yetkilileri, ‘‘Müşterilerimiz özürlü olsa da, şirket politikamızın dışına çıkamayız’’ dediler.
Yazarın Tüm Yazıları