Uğraşma alamazsın

Güncelleme Tarihi:

Uğraşma alamazsın
Oluşturulma Tarihi: Eylül 28, 2002 17:54

Görünenler: Gelirler, giderler, kár, zarar, demirbaşlar, yatırımlar, ücretler, primler, ikramiyeler, çalışanlar... Görünmeyenler: Saygınlık, prestij, güvenilirlik... Görünenlerin değerini görünmeyenler artırıyor. Şirketler, itibarlarını korudukça, rekabet avantajı sağlıyor, çok kár etmediğinde bile 'yaşayacağını' biliyor. 'İtibar' soyut bir kavram olsa da günümüzde ölçülebiliyor. 'İtibar yönetimi' kavramı hızla yayılıyor. Konunun dünyadaki bir numaralı ismi Charles Fombrun 11 Ekim'de İstanbul'a geliyor. 'İtibar Katsayısı'nı bularak bu alanda önemli bir adım atan Fombrun, ABD'deki İtibar Enstitüsü'nün de kurucusu.

Saygı görme, değerli, güvenilir olma durumu... Saygınlık, prestij... İşte 'itibar'ın sözlük tanımı.

Hem kişiler, hem de şirketler için çok önemli. Zor kazanılan kolay kaybedilen bir şey...

Şirketler, hem iç (çalışanları) hem de dış müşterileri için itibar peşinde koşuyor. İtibar rekabet avantajı sağlıyor.

Peki soyut bir kavram olan 'itibar' ölçülebilir mi?

Şirketler 'itibarlarını' yönetebilir mi?

Bu soruların yanıtı 11 Ekim'de İstanbul'da verilecek. Yanıtları verecek kişi ise 'itibar yönetimi' konusunda dünyanın bir numaralı ismi New York Üniversitesi Stern School of Business Yönetim Danışmanlık Programı Direktörü Prof. Dr. Charles J. Fombrun.

Fombrun, şirketlere itibar yönetimi ve kurumsal değişim konularında danışmanlık hizmeti veriyor. ABD'de ve uluslararası platformlarda konuşmalar yapıyor. 'Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi, Kurumlarda Stratejik Değişiklikler Yaratmak ve Kurumların İmajından Değerlerinin Anlaşılması' isimli üç kitabı var.

Fombrun, itibarı, 'bir şirketin hissedarlarının beklentilerini karşılayabilme yeteneği konusunda akılda oluşan algı' olarak tanımlıyor.

Asıl ününü, kurumsal itibarı somut bir şekilde ölçebilmek için geliştirdiği 'İtibar Katsayısı' (Reputation Quotient) ile kazanmış. İki arkadaşıyla birlikte İtibar Enstitüsü'nü kurarak, itibar katsayısını standardize bir araştırma aracı olarak dizayn etmiş ve geliştirmiş.

İtibar katsayısı (RQ), tüketiciler, yatırımcılar, kurum çalışanları için son derece kapsamlı ve güçlü bir ölçümleme modeli olarak tanımlanıyor.

MIKNATIS GİBİ

PRCI Türkiye ve Capital Dergisi'nin konuğu olarak Türkiye'ye gelecek olan Prof. Dr. Charles J. Fombrun, konferans öncesi sorularımızı yanıtladı.

İtibar yönetimi şirketlere nasıl değer katıyor?

- İtibar, finansal değerle yakından illişkili. Sermayeyi, kaliteli elemanları, müşterileri ve tüm iş ortaklarının desteğini mıknatıs gibi kendine çeker. Kárlılık, potansiyel vaat eden bir gelecek ve artan piyasa değeri olarak şirkete geri döner. En mükemmel şirketler itibar yönetiminin önemine varmış durumda. Bu nedenle de sonuçta ödüllendiriliyorlar.

İtibar yönetiminin şirketler açısından önemi nedir?

- İtibar yönetiminin önemi giderek artacak. ABD'deki son mali kriz, finansal değerin iyi bir itibara sahip olmaya ne kadar bağlı olduğunu ortaya koydu. Bir şirketin ekonomik itibarı ve sahip olduğu temiz ismini zedeleyecek bilgiler açığa çıktığında, değerinin de ne denli hızlı bir biçimde dibe vurduğunu gördük. Enron, Global Crossings, Tyco International gibi şirketler ve hatta dev muhasebe şirketi Arthur Andersen, üst düzey yöneticilerinin mali bildirimlerinde hatalı davrandıkları ortaya çıkınca tepetaklak oldu. Eğer bu şirketlerin itibarları aktif bir biçimde ölçülse ve yönetilseydi bunlar yaşanmazdı.

İtibar yönetimi ve itibar katsayısı kullanan şirketlerle ilgili örnekler verebilir misiniz?

- Büyük şirketlerin çoğunluğu itibarlarını önemsiyor. Çünkü piyasa değerlerinin yüzde 55'ini görünmez varlıklarının oluşturduğunu biliyorlar. Birçoğu bu görünmez varlıkları kurumsal iletişim, marka yaratma ve halkla ilişkiler programları aracılığıyla yönetiyorlar. Bazıları da faaliyetlerini ortak bir tema çerçevesinde birleştirmenin yararını artık anlıyor ve en aktif itibar yöneticileri onlar oluyor. İtibar Enstitüsü, ABD, Avustralya ve Avrupa'da, Coca Cola, Fedex, Royal Dutch Shell, Johnson&Johnson ve ING gibi şirketlere hem danışmanlık hizmeti hem de itibar analizi hizmeti veriyor.

Şirketlere, itibar ve imajlarını geliştirmeleri için neler tavsiye edersiniz?

- Herkes için tek bir çözüm yok. Önerebileceğim ilk şey, itibar muhasebesi ile yani hissedarları tarafından nasıl algılandıklarını, mali analistler ve medyanın şirketi nasıl tanımladığını açığa çıkaracak bir yöntemle işe başlamaları. Ardından en önemli rakiplerine kıyasla şirketin kendisini nasıl tanıttığını büyüteç altına alacak bir iletişim muhasebesi öneriyorum.

KÜRESELLEŞME ETKİSİ

Küreselleşmenin ve yeni ekonominin, şirketlerin itibarı üzerindeki etkisini değerlendirir misiniz?

- Küreselleşme, itibari sermayeyi değere dönüştürme noktasında önemli fırsatlar yaratıyor. Adı bilinen ve iyi gözle bakılan şirketler dış ülkelere açıldıklarında bunun yararını görüyorlar. Çünkü itibarları sayesinde yerel firmaları hemen rekabet dışı bırakabiliyorlar. Yeni teknolojiler iki taraflı. Bir yandan, en küçük şirketler lehine bile internet yoluyla çok kısa zamanda itibar yaratmak mümkün. Öte yandan, dev ve kurumsallaşmasını çoktan tamamlamış şirketler bile, yine hızla yayılan söylentiler nedeniyle büyük zarar görebiliyorlar. Örneğin, McDonald's ve Intel firmaları, internette sözlü saldırıya uğrayıp kendileri için çok güçlü savunma yöntemleri oluşturmak zorunda kaldıklarında bunu çok iyi anladılar.


Ölçüm nasıl yapılıyor?


İtibar katsayısı (RQ), bir kurumun itibarını yaratan ya da azaltan etkenleri araştırıyor. Endüstriler içinde ve arasında itibar kıyaslaması yapmayı mümkün kılıyor. Bir şirketin itibarı, duygusal cazibe, ürünler ve hizmetler, mali performans, vizyon ve liderlik, işyeri kalitesi ve sosyal sorumluluk olarak adlandırılan altı boyutta inceleniyor. Buna 'itibar katsayısı' deniyor. RQ, kurum itibarını neyin yönlendirdiğini ve kimi memnun etmek gerektiğini tespit ediyor. Dünyada pek çok RQ çalışması yürütülüyor. RQ Gold, Amerika'nın en yüksek itibarlı şirketlerinin tespit edildiği ve her yıl tekrarlanan bir araştırma. RQ Digital araştırması, dijital alanda rekabet eden en büyük 50 şirketi kapsıyor. RQ Europe, AB'ye üye 11 ülkede yürütülüyor.


İTİBAR YÖNETİMİ NE SAĞLIYOR


Küreselleşme, itibarı sermayeyi değere dönüştürme noktasında önemli fırsatlar yaratıyor.

İyi itibar, sermayeyi, kaliteli elemanları, müşterileri ve tüm iş ortaklarının desteğini mıknatıs gibi kendine çekiyor.

Şirketlerin piyasa değerlerinin yüzde 55'ini görünmez varlıkları oluşturuyor.

En küçük şirketler için bile, internet yoluyla çok kısa zamanda itibar yaratmak mümkün.

En iyi şirketler, itibar yönetimine önem verdikleri için mükemmeller.


Geliştirdiği Reputation Quotient (İtibar Katsayısı) modeli ile dünyada ün kazanan Amerikalı Prof. Dr. Charles Fombrun, PRCI Türkiye ve Capital Dergisi'nin konuğu olarak 11 Ekim'de İstanbul'da konferans verecek. Türkiye'de ilk kez düzenlenecek olan ve ana sponsorluğunu Borusan Holding'in üstlendiği 'İtibar Katsayısı Konferansı', Borusan Oto İstinye tesislerinde gerçekleştirilecek. Fombrun, konferansta, 'kurumsal itibar yönetimi ve rekabetçi avantaj yaratma' konusunu ele alacak.

Bilgi için: 0212 288 50 18,

www.prciturkey.com
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!