Iste Kahpe Bizanslilar

Güncelleme Tarihi:

Iste Kahpe Bizanslilar
Oluşturulma Tarihi: Ekim 06, 1999 00:00

Haberin Devamı

Kahpe Bizans'ta rol alanlar hakkinda herkes konustu, yorum yapti. Ancak biri vardi ki; oyuncularin yani sira neredeyse tum Bizanslilar'la ilgili bilgiye sahipti. Kim mi? Tabii ki filmin yonetmeni Gani Mujde... Unlu mizah yazari, Turkiye'nin en medyatik isimlerini bir araya toplamayi basardi. Isin ilginci dort aydir da hepsini bir arada tutuyor. Son gunlerde ulkemizde merak konusu haline gelen Bizans oyunlarini v tabii ki oyuncularini biz de en yetkili agizdan ogrendik.

Kahpe Bizans projesi nasil olustu?

Biliyorsunuz daha once 'Arabesk'i yazmistim. Herkes bana: ‘‘Devamini yazsana’’ deyip duruyordu. Ben de tarzimi koruyarak daha farkli ve yeni bir sey yapmak istiyordum. Bir gun yegenim dedi ki: ‘‘Dayi, tarihi filmlerle ilgili bir gonderme yapsana.’’ Fikir hosuma gitti. Oturduk, 25 tane Kara Murat, Malkocoglu, Tarkan filmi izledik. Sonra da yazar arkadaslarimla birlikte bir senaryo hazirladik. Dort yildir 'Kahpe Bizans'i cekmeyi planliyorum. Neyse ki en sonunda filmi cekebildik.

Cem Yilmaz ve Beyaz'in da oynayacagi soyleniyordu.

Beyaz'la oynayacaktik. Fakat depremden sonra kendisine ulasamadik, bir takim sorunlar cikti, olmadi. Cem Yilmaz projenin basinda vardi. Daha senaryo yazilirken birlikte calismaya karar vermistik. Ancak Cem, daha farkli bir projeye sicak baktigini soyledi ve 'Hersey Cok Guzel Olacak' ta rol aldi. Biz de anlayisla karsiladik.

Bu kadar medyatik ismin olmasi ve filmin surekli basinda yer almasi sizce dogru mu?

Medyatiklikten ote bu filmin cok iyi olacagina inaniyorum. Iyi bir sey de medyatik olur zaten. Kahpe Bizans'in senaryosu herkesin kolaylikla oynayabilecegi, altindan kalkabilecegi bir is degil. Dolayisiyla cok basarili isimlerin oynamasi gerekiyordu. Mesela Hande Ataizi, Turkiye'nin en onemli kadin oyuncularindan biri. Altin Portakal almis, odullu biri. Buna ragmen cok kucuk bir rolu var. Yine de o kadar ozveriyle oynadi ki, ona duydugum saygi buyuk. Tum bu isimler kamera karsisinda rol sergilerken sunu farkettim, bir one cikma yarisi soz konusuydu ve ben bu yaristan cok yararlandim. Oyuncularim buyuk performans sergilediler.

Filminizde bir siz yoksunuz. Neden?

Acikcasi Gani Mujde soz konusu oldugunda, medyatik olmayi pek sevmiyorum. Yazdiklarimla, yaptiklarimla taninayim istiyorum. Benim adimi bilsinler yeter, sokakta boynuma atlamalarina gerek yok. Ayrica kameranin onunde huzursuz olurum, oyunculuk yetenegimin oldugunu da hic sanmiyorum.

Filmin maliyeti ne kadar?

Simdilik bir milyon dolarin uzerinde. Ama hala cekildigi icin net bir paradan bahsedemiyorum. Daha harcanacak.

Peki oyuncular arasindaki para dengesini nasil ayarladiniz? Cem Davran'in aldigi para yuzunden Mehmet Ali Erbil'in huzursuzluk yarattigi soyleniyor.

Kimin ne kadar aldigini gercekten bilmiyorum, tek bildigim oyuncularin cok ciddi paralar almadigi. Zaten cok para isteyenlerle de yapimcilar calismadi. Boylesine unlu ve medyatik isimler buyuk fedakarlik yapti diyebilirim. Bilmem anlatabildim mi?

Mehmet Ali Erbil demisken, gercektem Mujdat Gezen'in rolunu caldi mi Erbil?

Tam olarak boyle soyleyemeyiz. Mujdat Gezen kendini ispatlamis buyuk bir oyuncu. Dogal olarak da bununla orantili bir para talep ediyor. Ote yandan Mehmet Ali parayla birlikte geldi. Yani filmin cekimi icin para sagladi. Dolayisiyla yapimcilar da onu tercih etti. Elbetteki ortada yapilan psikolojik bir haksizlik var. Ancak film dunyasinin da bir takim gercekleri var. Boyle bir tasarruf yapmak yapimcilarin en buyuk hakki.

Sette Bizans oyunlari donuyor mu? Kavgali isimler oldugunu duyuyoruz sik sik.

Yok canim. Bizans oyunlarini kamera onunde sergiliyoruz. Mehmet Ali ile Cem arasinda bir surtusme oldu, bitti. Basit bir seydi zaten. Demet ve Aysegul'un gerilimi zaten basina yansidi. Erkekler arasinda sorun cikmadi. En uslu isimlerse Nurseli ve Hande'ydi.

Demet Sener ve Aysegul Aldinc gercekten kavga ettiler mi?

Aslinda Demet'e yonelik bir sey olmadi. Aysegul: ‘‘Kendimi iyi hissetmedigim icin kalabalik onunde oynamak istemiyorum. Lutfen gorevli olmayan disinda kimse sette kalmasin’’ dedi. O sirada da Demet benim yanimda duruyordu. Bu sozleri duyunca cikmasi gerektigini dusunup setten ayrildi. Kimse Demet'e: ‘‘Cik disari, seti terket falan’’ demedi.

Hande Ataizi

O benim ilk gozagrimdir! Saka bir yana, Hande ile uzun zamandir birlikte calisiyoruz. Biliyorsunuz Ruhsar'i, Tukenmez Kalem Ekibi hazirliyor. Bu arada Hande oyunculuk anlaminda da Turkiye icin onemli bir isim. Filmimde oynuyor diye soylemiyorum ama gercekten iyi oyuncudur. Bir de medyatiktir. Magdure karakteri oyunculuk istiyor, zor bir rol. Ustelik guzel bir kadinin oynamasi gerekiyordu. Hande'nin bu role uygun oldugunu dusundum. Pisman degilim. Gerci bastan onunla ilgili kaygilarim yok degildi. Cunku Ruhsar dizisinden biliyorum, Hande zor insandir. Sabahlari spor yapmak icin cekimlere vaktinde gelmez. Setten cabuk cikmak ister. Anlayacaginiz surekli isi vardir. Fakat Kahpe Bizans'in cekimlerinde hepimizin gozlerini yasartti Hande. Cok ozveriliydi. Bir sahne sirasinda yagmur yagmaya basladi. ‘‘Hic onemli degil ya, devamini yarin gelir, bir daha cekeriz’’ dedi. Cok sasirdim. Hatta: ‘‘Bu aralar deprem olacak galiba’’ dedim ve dedigimde cikti.

Aysegul Aldinc

Yillar once Izmir'de Ugur Yucel, Aysegul ve ben kabare yapiyorduk. O zamanlardan taniyorum onu. Esmer ve guzel bir kadina ihtiyacimiz vardi. Aysegul'un cok zengin bir yuz plastigi var. Ayrica manali ve delici bakiyor. Bir avantaji da, oyunculuga meyilli olmasi. Bu arada Aysegul Aldinc biliyorsunuz ki, ulkemizin en seksi kadini secildi. Ben de Turkiye'nin en seksi yonetmeni oldugum icin 'ikimiz bir araya gelmeliyiz' diye dusundum. Ihtirasli bir kadin olmamasina ragmen boyle zor bir rolu basariyla canlandiriyor.

Demet Sener

Emmanuel, uzerinde ozellikle durdugumuz bir kadin tipiydi. Demet Sener, bu rol icin bicilmis kaftan. Onunla daha once birlikte calismistik. O zamandan is disiplinini biliyorum. Dolayisiyla tereddutsuz 'Demet' dedim. Bu arada hemen bir animi anlatayim. Demet'i bes saat soguk suyun icinde beklettik. Bes saat boyunca ‘‘Usudum’’ lafi agzindan cikmadi. Mesela ondan once Aysegul girmisti suya, onbes dakika duramadi. Bu da Demet'in dayanabilme gucunu kanitliyor. Tek sorunu seslendirme olabilir. Zaten kendisi de bunun farkinda. Dublaj zamanina kadar ders alip, kendi sesini kullanmak istiyor. Insallah olur.

Mehmet Ali Erbil

Basarili olmasina ragmen filmi sikistiran bir oyuncu. Cok zora gelemiyor, kendisiyle sik prova yapilamiyor. Hemen bunaliyor, sikiliyor. Sikilirsa da performansi dusuyor. Ona gore bir serbet tutturmak zorunda kaldik. Mecburen kaba provalari baskasiyla yaptik. Halbuki gerek Cem Davran'la, gerekse Nurseli Idiz'le provalarimiz sirasinda yeni yeni fikirler urettik. Oyunun gelismesi acisindan onemlidir bu. Ama Mehmet Ali'nin sanatini sorarsaniz, cok basarili oldugunu soyleyebilirim. Zaten konservatuar mezunu. Ancak dedigim gibi, sinema oyuncusunun sette biraz fazla eziyet cekmesi gerektigine inaniyorum.

Nurseli Idiz

Acikcasi daha once Nurseli'yi iyi tanimiyordum. Rolu teklif ederken bile urktum. Cunku kaprisli bir insan olabilecegi hakkinda bazi endiselerim vardi. Artik onu taniyorum. Sete cikana kadar gercekten de birtakim istekleri, zorluklari olan bir kadin. Ama sete ciktiginda o gercek bir Rolls-Royce. Oyunculugu, yaratici fikirleri cok etkileyici. Devamli rolunu gelistirmeye calisiyor, onerilerde bulunuyor. Surekli kafasi calisiyor. Dolayisiyla ben Nurseli'den cok memnun kaldim. Onerilerinin buyuk bolumunu reddettim. Ama arada oyle muthis iki sey soyluyor ki, bir anda butun sahnenin havasini degistiriveriyor. Belki calisilmasi zor bir oyuncu ama sette tek kelimeyle dort dortluk.

Cem Davran

Ikibin yilinda Suleyman Demirel'le birlikte adindan en cok sozedilecek insan Cem Davran olacak. Gercek bir kahraman. Sadece filmde degil, ozel hayatinda da oyle. Film de en cok cileyi o cekti. Yoldan cevirdik, evden cagirdik. Kafasina balta geldi, is kazalari gecirdi. Surlardan atladi, dublor kullanmadi. Benim icin cok onemli, vazgecilmez bir insan. Iyi ki onu secmisim. Bundan sonra cekecegim her filmin basrolu Cem Davran'indir.

Gencligimizin mega stari. Onunla calismak beni inanilmaz heyecanlandirdi. Soyle bir sahnesi var; arkada cadirlar yaniyor, onde Cem Karaca sarki soyluyor. O muthis sesi dinlerken gozlerim doldu. Komedi filmi cekiyoruz, yonetmen agliyor. Ondokuz yasimin coskusunu yeniden yasadim. Bu arada Cem Karaca cok guzel bir hikaye anlatti. Ilk filmini cekerken sevgilisinin mezarinin basinda aglama sahnesi varmis. Aglayacak ama aklina uzucu bir sey gelmiyor.

Annesi, babasi sag. Sevgilisiyle mutlu. ‘‘Nasil aglayabilirim’’ diye dusunmus, dusunmus... Son olarak aklina Ataturk gelmis. Zaten sonra da gozunde yaslar dinmek bilmemis.

Yilmaz Koksal

Filmin onemli bir kose tasi oldu. Ozellikle kavga sahnelerinde o olmasaydi biz ne yapardik bilmiyorum. Cunku butun dovus koreografilerini Yilmaz Koksal yapti. Sadece oyunculugundan degil, teknik bilgilerinden de cok yararlandik.

Metin Senturk

Tekrarsizdir Metin. Gormesine gerek yok, cunku, yuregiyle oynuyor. Sadece rolu geregi etek giymesi gerektiginde sorun cikartti. ‘‘Abi biz delikanli adamiz. ’’ diye soylendi durdu. ‘‘E ne yapalim, o zamanin gozculeri etek giyermis’ deyip ikna ettim.

Sumer Tilmac

Sumer Tilmac’in deneyimlerinden, ustaligindan inanilmaz sekilde faydalandik. Onun varligi cok rahatlatici ve yonlendiriciydi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!