Penguen geliyor

Güncelleme Tarihi:

Penguen geliyor
Oluşturulma Tarihi: Eylül 14, 2002 01:58

Penguen acemiliği içinde yeniden uçacaklar.Penguen, Türkiye mizah tarihinde yeni bir dönemeç. İstiklal Caddesi 373 numara, Aylık Lombak Dergisi'nin alt katı haftalık mizah dergisi Penguen'in merkez üssü.

Bahadır Baruter, Metin Üstündağ, Selçuk Erdem, Erdil Yaşaroğlu ve Bülent Üstün kafa kafaya vermiş derginin planlarını yaparken sorularımıza cevap veriyorlar.

Niçin yeni dergi çıkarıyorsunuz? Yanlış anlamayın çıkarmanızı da sabırsızlıkla bekliyoruz ama Leman'dan ayrılanlar da var aranızda, mevzu nedir?

METİN ÜSTÜNDAĞ:
Zaten Eylül'de Leman'dan ayrılmayı düşünüyordum. Şu ana kadar sürdürdüğümüz mizah dergiciliği anlayışı bende bitti. Bir süre sonra Selçuk Erdem ve Erdil Yaşaroğlu'nun da aynı kaygıları paylaştığını gördüm. Birbirimizden habersizce benzer kararlar almışız haberimiz yok. Herkes hayalini kurduğu yeni dergiyi anlatmaya başladı. Sonunda bunun aynı dergi olduğunu gördük. 16 yıldır birlikte çalışmamaza rağmen bu son bir aydaki kadar yeni bir şeylere kafa yorduğumuz hiç olmamıştı. Özellikle Gırgır'dan başlayarak mizah geleneğimizi masaya yatırdık. Yaptığımız iş üzerine acımasız eleştiriler yaptık. Her şeyden önce bütün suç bizdeymiş gibi düşünerek çeşitli çıkış noktaları bulmaya çalıştık.

SELÇUK ERDEM: Eski dergimizde bir noktadan sonra kendini tekrar etmek ve kendini tüketmek noktasına geliniyor, otomatiğe bağlıyorsunuz. Böyle bir proje olmasa ben de Metin abi gibi işi bırakmayı bile düşünüyordum. Biz çizerler çocuk gibiyiz öyle olmak zorundayız. Ama Leman'da büyüdük, fazla büyüdük kaşarlandık piştik. Yeni bir dergi, amatör heyecanla çocukluğa dönüşü de sağlıyor. Otomatik pilottan çıktık artık, bir penguen acemiliğiyle yeniden uçmayı deneyeceğiz. Penguen'e hem içerik olarak hem de grafik estetiğimizle yenilenerek geliyoruz.

Bu ayrılmada ekonomik nedenler, pastadan daha fazla pay alma kaygısı rol oynadı mı?

ÜSTÜNDAĞ:
Mizah dergisi öyle çok akıllıca bir yatırım değildir, mesele para olsa kumpirci açmak daha akıllı bir yatırım olabilir. Ayrılma durumları ortaya çıkınca aynı zamanda Lombak ekibinin ve editör Bahadır'ın da haftalık dergi çıkarma arzusuyla yanıp tutuştuğunu gördük. Ayrıca uzun zamandır mizah dünyasından ayrı kalanlar (Suat Gönülay, Doğan Güneş gibi) vardı, onlar da heyecanla aramıza katıldılar.

BAHADIR BARUTER: Aylık Lombak'ta çizen arkadaşlar kaşınıyorlardı. Metinler'in bu kararı, Lombak ekibi olarak uzun zamandır yapmak istediğimiz bu duyguyu açığa çıkardı.

ERDİL YAŞAROĞLU: Şu an o kadar korkuyorum ki! Eskiden 20 karikatür çizer dördünü beğenir dergiye koyardım. 12 yıldır böyle gidiyordu. Şimdi 60 tane karikatür espirisi buldum hiç birini beğenemiyorum. Şu anda tamamen amatör durumundayım. Yeni bir başlangıç için yeniden kendini ispat etme duygusu içindeyim. Eski mekanda yenilenme pek mümkün olmuyor herhalde.

İyi ama bu derginin patronu, ekstra para kaynakları yok mu?

BARUTER:
Burada patronluk yok. En büyük prensibimiz açık ya da örtülü reklam almamak. Reklam dünyasına karşı değiliz. Mizah dergilerinde reklam yayınlanmasına karşıyız. Reklamdan çok para kazanabilirsiniz ama bu parayla çizerin ve okurun kaybolan inancını tekrar satın alıp yerine koyamazsınız.

Reklam almadan ayakta kalabilecek misiniz. Daha çok parayla daha özgür olunamaz mı?

BARUTER:
Rahatlık ve özgürlük kişinin seçimine bağlı. Bir ortalama var. O satış gerçekleşirse dergi yazarını, çizerini geçindirir. Satan derginin de yazar-çizer yetiştirme ve yenilik yapma şansı olur.

PENGUEN MANİFESTOSU

Biz'im cızzıktırdığımız bu karikatür, sanat kaygısı taşımaz... kalıcı olmayı düşünmez...bir 'happening olayı'dır... bir, 'cinnet vakası'... hafif ve buruk bir tad bırakır... işlenmemişlik duygusu bırakır... işlevsel'dir... hayatın yanında yer alır... hayatın bir an'ında ... okunduktan sonra üzerinde domates, peynir, yemeye pek aldırmaz... aksine sevinir... hem hayatın, günaşırı, buram buram kanadığı bir coğrafya'da mizah'ın ve özellikle biz'im cızzıktırdığımız bu karikatürün demlenmeye pek tahammülü yoktur... o'nun antolojileri ve müzeleri okuyuculardır...


CENGİZ ÜSTÜN

Efsanevi Kunteper Canavarı, Duka Film ve Tribal Enfeksiyon köşelerinin babası. Lombak'taki Kaptan Onedın, Macerayı Seven Adam ve Üzeyir gibi tiplemeleri yarattı.

BAHADIR BARUTER

1996'da Selçuk Erdem'le birlikte LeManyak'ı çıkardı. 105 bin tiraja ulaştırdırdığı dergiden 2001'de 11 arkadaşıyla birlikte ayrılarak Lombak'ı mizah dünyasına kazandırdı. Dergi yönetimindeki otoritesi çiziktirdiği küçük bir çizgideki komiklik kadar gizli ve etkili.

BÜLENT ÜSTÜN

Kötü Kedi Şerafettin tiplemesiyle mizah dünyasında yeni bir çığır açtı. İnsan-hayvan ilişkisini; pirzola-mangal kıskacından kurtardı. Dört ayaklı ya da kanatlı mahlukatın hinliklerini deşifre ederek, belgesel kanalların yapamadığını yaptı. Teorisyen ve tasarımcı olarak Lombak'ın büyümesindeki en büyük etkenlerden biri, radikal mizahın en keskin ucu.

ERDİL YAŞAROĞLU

1990'da televizyona yaptığı Plastip Show'la tanındı. Dört arkadaşıyla birlikte kurduğu Mr.Veb grubuyla Laf Lafı Açıyor, Televizyon Çocuğu, Alkışlar, Çılgın Bediş gibi 50'ye yakın tv dizisi hazırladı. Beyaz ve M.Ali Erbil'in sahne şovunu yazdı. Limon ve Leman dergilerinde Kamikaze ve Marlon köşelerini çizdi.

METİN ÜSTÜNDAĞ

Langadank adını verdiği kısa yazılarla mizah dünyasında yepyeni bir dönem başlattı. Langadank'ın, Mavra Zamanı, Pazar Sevişgenleri ve Zemheri kitapları şimdiden birer kült haline geldi. Kullandığı her sözcüğe sayısız başka anlamlar katarak, az sözcükle hayatını sürdüren kalabalıkların da kurtarıcısı oldu.

SELÇUK ERDEM

İnsanlardan hayvanlara, taş devrinden geleceğe; farklı mekan ve zamanlarda gezerek sade, ince ve vurucu bir espiri anlayışına sahip. İnternette karikatürleri en çok gezen çizerlerden biri olan Erdem'in kitaplarının 30 bin adet satması hayran kitlesinin de ölçüsü.

FATİH SOLMAZ

Mizaha espirici olarak Limon'da başladı. Baruter'le birlikte Lombak köşesini yaptı. Lombak'in eki Kemik'in fikir babası. 90'lı yıllarda hazırladığı foto romanlarıyla Tan Gazetesi'ni tüm okur gruplarıyla buluşturdu.

MERAL ONAT

Avukat. Tarih ve yoga ustası. Eskilerden. Öküzlülerden. Dünyayı Kurtaran Kadın'ı çiziyor.

Penguen'de neler olacak?

İlk sayıdan itibaren ortak çizilmiş öyküler olacak. Bu öyküler Metin Üstündağ'la başlayacak Selçuk Erdem'le devam ederek sürecek.

Selçuk Erdem daha çok karikatür çizecek. Bir de sürprizi var, ‘‘dergide görürsünüz’’diyor.

Metin Üstündağ'ın Pazar Sevişgenleri ve yazı köşesi olacak.

Erdil Yaşaroğlu Komikaze'yi yeniliyor. Marlon'un yerine 'Zibidi gibi' diye yeni bir çizgi öykü yapıyor.

Bahadır Baruter ve Fatih Solmaz'ın sağlam bir bombası var: Tavşanlar.

Deli hikayelerini yine Fatih yazacak, Hakan Karataş çizecek.

Bülent ve Cengiz Üstün kardeşler İlk kez birlikte çizecek

Bir kadın erkek ilişkisi hikayesi Çarpışma'yı Oki yazacak Memo çizecek.

Suat Gönülay'ın Doğan Güneş'in çizgi romanları.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!