Pazar araştırma şirketi Ipsos KMG’ye göre fonksiyonel ve
diyet ürünlerdeki bu büyüme, 2007’de yüzde 16.2 gelişerek 33.3 milyar YTL’lik büyüklüğe ulaşan toplam yiyecek ve içecek pazarının da önüne geçmeyi başardı. Bu ürünlere en büyük talep artışı alt gelir grubundan geldi. En fazla talep artışının yaşandığı ürünleri ise çikolata kaplamalar, margarin, bisküvi, ekmek ve enerji içecekleri oluşturdu. Yoğurt, dondurma, makarna ve meyve suyu gibi ürünler ise düşüşe geçerek pazar payı kaybetmeye başladı.
Alt gelir grubu zayıflamak istiyorDiyet ürünlerde toplam satışlarda en fazla payı alan yüzde 44.5 ile hálá üst gelir grubu.
Ancak, alt gelir grubuna yapılan satışların 2007’de yüzde 50 büyümesi dikkat çekiyor.
Türkiye’de diyet ürün alanların yıllık kişi başı harcama tutarı 11.1 YTL oluyor.
Kişi başı harcama üst gelir grubunda 19.6 YTL oluyor. Alt gelir grubunda ise 6.9 YTL’yi aşamıyor. Evlerin yüzde 89’una diyet ürünler girdiPazardaki hızlı büyüme sayesinde Türkiye’de her 100 evin 89’u diyet ürünlerle tanıştı.
Modern yaşamın getirdiği hareketsizlik nedeniyle formu bozulanlar diyet ürünler pazarının 1 yılda yüzde 20 büyümesini sağladı. 90.6 milyon YTL’ye ulaşan pazarda zincir marketler pay kaybederken, satın alma eğilimi bakkal gibi organize olmayan perakende noktalarına kaydı.
Bu ürünlerin satışının yüzde 80’i 36-45 yaş arası ile 56 yaşın üzeri tüketicilere gerçekleştirildi.Yıllık harcama 21.4 YTL’ye kadar çıkıyorŞişkinlik sorununu giderme, kolestrolü dengeleme gibi işlevlere sahip olan fonksiyonel gıdaların hacmi de yüzde 18 büyüme gösterdi ve 330 milyon YTL’ye yaklaştı.
Bu ürünlere en büyük talep artışı yüzde 24 ile alt gelir grubundan geldi.Üst gelir grubunun fonksiyonel gıdalara yaptığı kişi başı ortalama harcama 21.4 YTL’yi bulurken, bu bedel alt gelir grubunda 12.1 YTL’yi aşamadı.
Üst gelir grubunun alışverişlerinde fonksiyonel gıda ürünlerine yer verme sayısı yıllık kişi başı 10 olurken, bu alt gelir grubunda 7’de kalıyor. Zincir market pay kaybettiTürkiye’de fonksiyonel ve diyet ürün satışı en fazla orta büyüklükteki market ve bakkallarda gerçekleşiyor.
Bakkalların noktaların satışlardaki payı yüzde 27.7’yi buluyor.
Bakkalların ardından en büyük satış yüzde 26.6’lık pay ile zincir marketlerde yapılıyor.
Büfe, kuruyemiş, toptan satış mağazası gibi noktaların aldığı toplam pay ise yüzde 1’de kalıyor.