Arçelik tekno marketlere meydan okudu, hedefe 8 milyar YTL koydu

Güncelleme Tarihi:

Arçelik tekno marketlere meydan okudu, hedefe 8 milyar YTL koydu
Oluşturulma Tarihi: Ocak 08, 2008 00:00

Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, teknoljik marketlere hiç bir zaman ürün vermeyeceklerini açıklayarak, "Bayilik sistemi taş gibi ayakta" dedi.

Bayilik sisteminin yüzde 100 arkasında durduklarını söyleyen Özdemir, 2007 yılını 6.8 milyar YTL’lik konsolide ciro ile kapatıp, 2008 için de 8 milyar YTL hedeflediklerini belirtti.

BEYAZ eşya devi Arçelik, bayileriyle birlikte büyümeye devam edeceğini açıkladı. Geçen yılı 6.8 milyar YTL’lik konsolide ciro ile kapatmaya hazırlanan Arçelik’in bu yıl da 8 milyar YTL hedeflediğini belirten Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, teknolojik marketlere de hiçbir zaman ürün vermeyeceklerini söyledi.

BAYİLER TAŞ GİBİ AYAKTA: Koç Holding Dayanıklı Tüketim Grubu Başkanı ve Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, 2007 yılını ve Grundig satın almasını değerlendirdiği toplantıda, teknolojik marketlere de meydan okudu. "Eskiden bakkal-market savaşırlardı, şimdi bunu elektromarket-bayii savaşlarına döndürmek isteyenler var, dönmeyecektir. Göreceksiniz bayii sistemi taş gibi ayakta kalmaya devam edecek. Çünkü beyaz eşya ticareti Türkiye’de bu şekilde dejenere edilemeyecek. Bayilik sisteminin yüzde 100 arkasındayız" dedi. Bir soru üzerine "Tekno marketler konusunda bir patlama falan yok" diyen Özdemir, "Bu tür mağazaları açanlar, dünyanın her yerinde rollerini güzel oynuyorlar. Reklam yapmak yerine, sansasyon yaptılar. Medya da bunu alıyor her zaman olduğu gibi abartıyor. Adam amacına ulaşıyor. Türkiye’de 100 liraya yapacağı reklamı belki de 5 liraya yapıyor" dedi.

BAYİLERİN DESTEKSİÇİYİZ: Arçelik’in bayilik sisteminin en büyük savunucusu olduğunu, toplam işinin yüzde 20’sini elektronik ürünlerin kapladığını dile getiren Özdemir, şöyle konuştu: "Bundan etkilenmemek mümkün değil. Belki de pozitif etkileneceğiz, şu anda geçiş dönemindeyiz. Ama hiçbir şekilde, bizim bir bayiimizin işini tehlikeye sokacak boyutta bir yapılanma olmadığını söyleyebilirim. Önemli olan elektro marketlerin ne kadar beyaz eşya satacağıdır. Biz sistemimizi bundan dolayı bozmayacağız, hiçbir şekilde Beko ve Arçelik markalı beyaz eşyalarını bu firmalara vermeyeceğiz. Bayiilik sistemini sonuna kadar destekleyeceğiz."

TÜRKİYE ÇÖPLÜĞE DÖNÜYOR: Türkiye’de tekno market ve alışveriş merkezi enflasyonunu yaşanırken, kimsenin bu hızı kaldıracak potansiyelin olup olmadığını hesaba katmadığını söyleyen Özdemir, hükümetin de bu duruma gereken dikkate göstermediğini kaydetti. "Sözüm ona tüketiciyi korurken, Türkiye’nin kalitesiz mallar çöplüğü amacına istenmeyerek hizmet edilmektedir" diyen Özdemir, şunları söyledi: "Buna dikkat etmek lazım. Ucuz mal alınmasına itirazım yok ama tüketici yarın birgün bir problem yaşadığında, bu problemi giderecek ne firmayı, ne yedek parçayı ne servisi bulamadığı zaman kaldırıp o malı çöpe atmak mı daha ucuzdur, yoksa bu hizmetleri veren firmalarla işbirliği kurmak mı daha ucuzdur?"

5 YILDA CİROYU 2’YE KATLADI: Sektörün geçen yılı seçimler, kuraklık ve mortgage krizinin piyasalara etkisiyle yüzde 7 küçülerek kapattığını belirten Özdemir, ancak beyaz eşya ihracatının yüzde 13 oranında arttığını söyledi. Sektörün aksine Arçelik’in son 5 yılda beyaz eşya satışlarını 2 katına, cirosunu ise iki katın üzerine çıkardığını kaydeden Özdemir, pazar paylarının da yüzde 50’yi aştığına dikkat çekti. Özdemir, 2008’de ise 8 milyar YTL konsolide ciro, 170 milyon Euro (248 milyon dolar) yatırım ve 11 milyon adet üretim hedeflediklerini kaydetti.

Dünya ile rekabet için hükümetle yakın temastayız

AKA Gündüz Özdemir, beyaz eşya sektörünün önemli markalarından Profilo’nun yaşadığı maddi sıkıntının sektöre nasıl yansıyacağına ilişkin bir soru üzerine, Avrupa Birliği ve Uzakdoğu’da bu sektöre yönelik ciddi teşvikler verildiğini hatırlatarak şu değerlendirmeleri yaptı:

Türkiye beyaz eşya sektörünün dünya ile rekabet edebilmesi için devletin ciddi teşvik politikalarını hayata geçirmesi gerekli. Şu anda hükümetle çok yakın temaslarımız var. En kısa zamanda bu konuda çok iyi adımlar atılmış olacaktır diye bekliyorum. Görüşmeler sürüyor. Bir çıkış yolu aranıyor. Elektrik sektörü 3 milyar dolar ihracat, 2.7 milyar dolar iç ticaret hacmi ile toplamda 6 milyar dolara yaklaşan ve Türkiye için çok önemli bir sektör.

Bugün bir LCD Panel veya cam panel üretimi için yapılması gereken yatırım 3.5 milyar dolar civarında. Türkiye’de özel sektör çıkarıp cebinden 3.5 milyar dolarlık yatırımı asla yapamaz. Kaldı ki, sektördeki hızlı değişkenlik bunun yapılmasını da gerektirmiyor. Dünyanın her yerinde binlerce üretici, birkaç tane panel üreticisini takip ederek, tüketicinin ihtiyaçlarını yerine getirmeye çalışıyor. Tüplü televizyon Türkiye’de yapılmıyorken bu sektör kurulduysa, bugün LCD üretimi konusundan da çok daha rahat kurtulur.

Grundig’i alarak rol modeli olduk

AKA Gündüz Özdemir, Grundig’i satın alarak beyaz eşyadaki liderliklerini, Grundig’le tüketici elektroniğine taşıyacaklarını dile getirdi. Grundig’in Avrupa pazarındaki performansını da değerlendiren Özdemir, likit kristal ekran (LCD) televizyonda Avrupa pazarının 2008’de yüzde 30 büyümesi beklenirken, Grundig markasıyla bu rakamı ikiye katlayarak 2008’de yüzde 60 oranında büyüme belirlediklerini ifade etti. Özdemir, sözlerini şöyle sürdürdü: "Grundig’in, Avrupa’da geçen yıl 500 bin adet olan TV satışını, bu yıl 800 bin adede çıkartmayı hedefliyoruz. Grundig, Beko Elektronik’in geleceği için önemli bir yatırım. 2000 yılından beri satın alma yapıyoruz. Bunların sayısı 10’a çıktı. Arçelik, bu satın almalarla Türkiye sanayisinde rol modeli oldu."

Sektör sürpriz yapar yüzde 5-6 büyür

BEYAZ eşya sektöründen bu yıl sürpriz bekleyen Aka Gündüz Özdemir, sektörün yüzde 5-6 oranında büyüyebileceğine inandığını aktardı. Bu yıl yurtdışı satışlarında yüzde 23 oranında artış planladıklarını ifade eden Özdemir, "Geçen yıl Arçelik yüzde 28 büyüdü. Geçen yıl Türkiye’de seçimler, para politikası, Güneydoğu’daki sorunlar nedeniyle sektör etkilendi" dedi. Özdemir, Özdemir, Arçelik olarak uluslararası beyaz eşya satış adetlerini de 3 katına çıkartacaklarını dile getirirken, yurtdışı satışlarının cirolarındaki payını en az yüzde 50’ye yükseltmek istediklerini vurguladı.

Kur tahmini, at yarışı gibi

GELECEK yıl kurların nasıl olacağı konusunda bir soruyu da yanıtlayan Arçelik Genel Müdürü Aka Gündüz Özdemir, "Kur tahmini yapmak at yarışı gibi bir şey" değerlendirmesini yaparak, tahminde bulunmadı. Özdemir, gündemlerinde yeni satın alma olup olmadığı şeklindeki soruyu ise, "Kendi stratejimize uygun bir şirket bulduğumuz takdirde, bütün dünyadaki sektördeki firmaları çok yakından takip ediyoruz, buna devam edeceğiz" şeklinde cevapladı. Özdemir, Whirlpool’un Türkiye pazarına girmesinden de en ufak bir sıkıntı duymadıklarını vurguladı.

Beko LCD TV’lere ödül

BEKO, Piano Serisi 100 Hz LCD televizyonları ile video display ürün kategorisinde ’2008 Tasarım ve Yenilik Ödülü’nün sahibi oldu. Beko, dünyanın en büyük tüketici elektroniği sergisi CES’de ödüle layık görüldü. Tüketici elektroniği sektöründeki en son ürün kategorilerinde, en yenilikçi ve en iyi tasarıma sahip ürünlere verilen, alanındaki en prestijli ödüllerden biri olan ’2008 CES Tasarım ve Yenilik Ödülü’, bu ürünlerde kaliteyi ve üstün teknolojiyi simgeliyor.

Beylikdüzü arazisi henüz satılmadı

ARÇELİK Mali İşler ve Finansman Genel Müdür Yardımcısı Fatih Kemal Ebiçlioğlu da, Beko’nun Beylikdüzü’deki arazi satışına ilişkin soru üzerine, bu konuda Yapı Kredi Yatırım’ı görevlendirdiklerini hatırlatarak, "Birebir yatırımcılarla görüşülmek suretiyle sürecin tamamlanması aşamasındayız. Henüz netleşen bir satış söz konusu değil. Satıldığına dair haberler gerçeği yansıtmıyor" dedi.

Çin yatırımı büyüyecek

AKA Gündüz Özdemir, Çin’de yaptıkları 8 milyon dolar değerindeki yatırımı, bu yıl 10 milyon dolara çıkaracaklarını kaydetti. Özdemir, Arçelik’in 2000 yılında Çin’e yatırım yapan ilk Türk şirketi olduğunu hatırlatırken, şunları söyledi: "Buradaki fabrikanın 200 bin adetlik üretimini, 2009’da 600 bin adete ulaştırmak istiyoruz. Ülkede Beko ürünlerinin bulunduğu mağaza sayısını ise, 2008’de 260’a çıkartmayı hedefliyoruz. Ayrıca farklı coğrafyalarda yatırıma devam edeceğiz. Kuzey Amerika ve Asya Pasifik’e odaklanacağız" diye konuştu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!