Teknoloji marketlerinde ’ambalaj açıldı’ sancısı

ULUSLARARASI zincirlerin peş peşe girmesiyle birlikte, tekno marketler arasında yaşanan rekabet kızıştı. Ancak, bu rekabette bazı firmalar, koşulsuz müşteri memnuniyetiyle ön plana çıkarırken, bazıları hálá ’ambalaj açıldı’ gerekçesiyle sattıkları ürünleri değiştirmekten kaçınıyor.

Bundan kurtulmanın yolu ise aynı mağazanın internetteki sitesinden alışveriş yapmaktan geçiyor.

YILDA 25 milyar dolarlık elektronik cihaz satışının gerçekleştiği Türkiye’de, İngiliz Kesa Electricals’e bağlı Darty, Alman Metro Grubu’na bağlı Media Markt gibi uluslararası zincirlerin peş peşe mağaza açmasıyla birlikte, tekno marketler arasında yaşanan rekabet de iyice kızıştı. Firmalar arasında yaşanan bu rekabette bazı firmalar, koşulsuz müşteri memnuniyetiyle ön plana çıkmaya çalışırken, bazıları Tüketici Yasası’nın sadece üretim hatası ürünlerde değiştirme ve para iadesi hakkı tanımasının ardına sığınıyor ve "ambalajı açıldı" gerekçesiyle sattıkları ürünleri değiştirmekten kaçınıyor. Bundan kurtulmanın yolu ise bu mağazaların internette oluşturdukları sitelerden alışveriş yapmaktan geçiyor.

’AMBALAJ AÇILDI’ DİYORLAR: Elektronik cihazlar artık, ana firmaların sadece bayileri aracılığıyla değil, sokak aralarına kadar giren zincir marketlerden son teknoloji ürünlerin satıldığı tekno marketlere ve bunların oluşturduğu sanal mağazalara kadar yaygın bir satış ağıyla son kullanıcılara ulaşıyor. Yasa’nın internet üzerinden gerçekleştirilen satışlarda tüketicilere 7 günlük değiştirme ve para iade hakkı tanıması, bazı teknomarket ve market zincirlerinde de koşulsuz müşteri memnuniyetinin ön plana çıkmasını sağlıyor. Ancak, sattıkları ürünün ’ambalajı açıldı’ diye sorumluluktan kaçınan, ürün değiştirme ya da para iadesinde bulunmamak için akla karayı seçen firmalar da yok değil. Ürün değiştirmemek için tüm açıkları değerlendiren bu mağazalarda görevli personel de çoğu zaman zaman sattıkları ürünün teknik özellikleri hakkında genel bilgiye dahi sahip olmuyor. Doğru yönlendirmek bir yana, müşterinin çoğu zaman aradığı özellikleri içermeyen ürünleri satın almasına bile yol açabiliyor. Bu da, cihaz ambalajından çıkarılıp, kurduktan sonra anlaşılabiliyor.

TATSIZ SONUÇLAR DOĞURUYOR: Bazı tekno marketlerin, ambalajı açıldığı gerekçesiyle bu tür ürünleri değiştirmek istememesi müşterilerle mağaza personeli arasında tatsız sorunların yaşanmasına neden oluyor. Tüm bunların sonucunda, tüketiciler ya haklarını yasal yollardan arayıp, günlerce mücadele etmek zorunda kalıyor ya da, sineye çekip, işine yaramayacak cihazla yetinmek zorunda kalabiliyor.

İADE HAKKI SANAL MAĞAZADA: Tüketiciler, bu tür ürünleri teknoloji marketlerin internetteki sitelerinden aldıkları taktirde, başları ağrımıyor. Bu sanal mağazaların, sattıkları ürünleri sorgusuz sualsiz değiştirme ya da para iadesinde bulunma zorunluluğu var. Çünkü, Tüketici Yasası’na göre, internetten satın alınan ürün ve hizmetlerde, hiç bir neden gösterilmeksizin, teslim tarihinden ya da hizmetin alınmaya başlandığı andan itibaren 7 gün içinde iade etme hakkına da sahip olunuyor.

20 GÜNLÜK SÜRE: Sanal mağaza, "Ürünün ambalajı açılmış, cihaz kurulup, denenmiş" gibi gerekçelerin ardına sığınamıyor. Bu tür durumlarda, alışveriş siteleri, iade bildiriminden itibaren 10 gün içinde ödediğini bedeli, iade etmek, ürünü de 20 gün içinde masrafı kendine ait olmak üzere geri almak zorunda bulunuyor. Ancak Yasa, bu haktan anında bilgisayara indirilip, kullanılıp, kopyalanabilen yazılım, müzik, video klibi, paketi açılmış kaset, CD ve benzeri veri depolama aygıtlarında, e-gazete ve e-kitap gönderimlerini yararlandırmıyor, kapsam dışı tutuyor. Bu ve benzeri ürünlerin dışında her türlü mal ve hizmetlerde, cayma hakkı kullanılabiliyor.
Yazarın Tüm Yazıları