Biraz parti kasasından, biraz cepten biraz eşten dosttan... ya da hepsi birden

Güncelleme Tarihi:

Biraz parti kasasından, biraz cepten biraz eşten dosttan... ya da hepsi birden
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 08, 2007 00:00

Milletvekili olmak kolay mı bilinmez, yani kişiye ve niyete göre değişiyor. Ama kesin olan bir şey var: Milletvekili adayı olmak hem vakit, hem enerji hem de para istiyor. Bazı partiler adaylarına kampanyalarında maddi destek verirken, bazıları parti bayrağını verip, kendi yağınla kavrul diyor. Partilerden ve bağımsızlardan öne çıkan adaylara seçim kampanyalarını nasıl yürüttüklerini, ne kadar koşturduklarını, ne kadar harcadıklarını sorduk.

İLHAN KESİCİ Cumhuriyet Halk Partisi İstanbul 1. bölge 1.sıra
/images/100/0x0/55ea0ce5f018fbb8f86764bb

Hesabı tutarsa 25 bin YTL’den fazla harcamayacak

CHP’nin "Ulus devlet, üniter devlet, laik Cumhuriyet" sloganını benimsiyor. Seçim kampanyası için özel bir danışmanı yok ama 10’dan fazla kişi gönüllü olarak çeşitli işlerini yürütüyor.

Teri göstermediğini düşündüğü için beyaz yerine renkli gömlekler ve tişört, altına keten pantolon ve çorapsız yazlık pabuç giyiyor. Ceket ve kravattan hoşlanmıyor çünkü ona göre yaz aylarında halk nasıl giyiniyorsa öyle giyinmek en doğrusu. Günü saat 07.00’de başlıyor, 24’te bitiyor. 7 saatten az uyursa verimi düşüyor.

Her gün iki ilçe dolaşıyor, ayrıca genel başkanla büyük mitinglere katılıyor. Mahalle başkanlarının topladığı 100 kişilik hemşeri gruplarıyla çay içiyor. Gittiği yerde tanıştığı kişilere mükellef yemek ısmarlamaktansa "Getirin şuradan bir simit kaşar" diyor. Çünkü bu halk nezdinde daha samimi ve makbul.

SEÇİM MİNÜBÜSÜ ARKADAŞTAN MAZOT MASRAFI 100 YTL

Ulaşımını yakın bir arkadaşının ödünç verdiği 4 kişilik, 10 yıllık Vokswagen minibüsle yapıyor. Minibüsüne, gittiği ilçeden birkaç kişiyi alıp kısaca bölgenin özelliklerini, insanlarının ihtiyaçlarını öğreniyor. Minibüs bir işe daha yarıyor: İlhan Bey’in arka koltukta iki bavulu duruyor. Birinde kirli, birinde temiz çamaşırlar var. Çok terlediği için günde 10 kez çamaşır ve tişört değiştiriyor. Minibüs mazotla çalışıyor ve Kesici’ye günde 100 YTL’ye mal oluyor.

AFİŞLERİN MALİYETİ 2500 YTL WEB SİTELERİNE REKLAM BEDAVA

30x50 ve 50x70 boyutlarında 10 bin afiş bastırdı. 3 bin’ini memleketi Sivas’a gönderdi. 7 bin’ini 2. bölgenin ilçelerine astırdı. Afiş bastırma 2500 YTL’ye mal oldu. Önümüzdeki günlerde 10 bin adet daha bastıracak. Bir de bina giydirecek. Bina giydirmenin metrekaresi 50-75 YTL arasında değişiyor.

Çeşitli web sitelerine vesikalık fotoğraf büyüklüğünde banner’lar yaptırdı. Ama genelde web sitelerinin sahipleri tanıdık olduğu için ondan para almak istemiyor, ya da çok cüzzi rakamlar söylüyorlar. Kesici’nin planlarında bir aksilik olmazsa bu kampanya için cebinden25 bin YTL’den fazla para çıkmayacak.

1948 Sivas-Zara doğumlu. Evli ve bir kızı var. ODTÜ Endüstri Mühendisliği’nde lisans ve yüksek lisans yaptı. 1995-1999 arasında ANAP Bursa milletvekiliydi.

BASKIN ORAN İstanbul 2. bölge Bağımsız Sol Aday

Kampanyanın 6500 sponsoru 200 bin YTL’si var
/images/100/0x0/55ea0ce5f018fbb8f86764bd


Sloganları "Sesiniz Baskın olsun!", "Başka bir Meclis mümkün", "Meclisin ezberini bozmak için bir ses bile yeter" ve "İnsanın üzerinde devlet ve cemaat tahakkümüne hayır." Adaylığını Taksim’deki Hill Otel’de açıkladı.

Seçim için bir değil, pek çok danışmanı var. Üstelik bunlar özel değil, gönüllü danışmanlar ve seçim kampanyası boyunca kendi işlerini bir yana bırakıp Oran’la dolaşıyorlar. Seçime özel bir imaj çalışması yapmadı, yalnız temmuz sıcaklarında oradan oraya koştururken çok terlediği için üç tane yeni gömlek ve yeni bir pantolon aldı.

Şu ana kadar bütün TV kanallarını dolaştı. Ayrıca İstanbul 2. bölgedeki 10 ilçenin tamamında düzenlenen büyük, küçük toplantılara katılıyor.

TAKSİYLE BAŞLAYAN KAMPANYASI ARKADAŞ MİNİBÜSÜYLE SÜRÜYOR

Kampanya başladığından bu yana günde ortalama sadece 4 saat uyuyabiliyor. Bunu 5 saate çıkarabildiği zaman sahiden mutlu oluyor. Günün geri kalan saatlerinde ise medya randevularına, toplantılara, bir dizi görüşmeye koşturuyor. Bütün bunları başlangıçta taksiye binerek halletmeye çalışıyordu. Sonra kampanya gönüllülerinden bir arkadaşı, firmasının minibüsünü ona tahsis etti de rahatladı. Bugüne kadar yüz binlerce afiş, billboard, pankart ve el ilanı bastırdı. Tam sayısını artık bilemiyor. İstanbul’un en seçkin ve büyük matbaaları tek kuruş almadan, kağıdını da kendileri koyarak kampanyaya inanılmaz bir katkıda bulundular ve bulunuyorlar.

VİDEOLAR, BELGESELLER ÜNLÜ İSİMLERDEN BEDAVAYA

Bir değil, bir çok video hazırladı. Ezel Akay gibi yönetmenler ve Melek Taylan ve Enis Rıza Sakızlı gibi belgeselciler çekti. Şu anda 6500 sponsoru var. Kimi 10 YTL katkı yaptı, kimi 1000 YTL. Ayrıca reklam ajansı Lowe ve halkla ilişkiler şirketi Zarakol tek kuruş almadan kampanya ve medya ilişkilerini yürütüyor. Şu anda kampanya için nakit 200 bin YTL toplanmış durumda. Bu ona yetiyor da artıyor. Yüklü cep telefonu faturaları dışında beklenmedik bir harcama kalemi yok.

1945 İzmir doğumlu. Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi’ni (Mülkiye) bitirdi. 1969’da aynı fakültede asistan, 1991’de doçent, 1997’de uluslararası ilişkiler profesörü oldu. Ağustos 2006’da emekliye ayrıldı. Milliyetçilik, azınlıklar, Türk dış politikası, din-devlet ilişkileri üzerine çalışıyor. Agos ve Radikal İki’de haftalık yazılar yazıyor. 70 kadar bilimsel makalesi ve 13 kitabı yayınlandı.

DENİZ BÖLÜKBAŞI

Milliyetçi Hareket Partisi Ankara 2.bölge 1.sıra

Seçim aracı ve bayraklar partiden, geri kalan masraflar kendinden

Seçim için özel bir danışmanı yok. Güne saat 09.00’da başlıyor, 01.00’de bitiriyor. Ankara 2. bölgedeki üç ana ilçe Altındağ, Yenimahalle ve Keçiören’i dolaştı. Fakat 9 taşra ilçesini henüz bitiremedi. Kapı kapı esnaf dolaşmıyor ve ev ziyareti yapmıyor. Daha çok esnaf ve sanatkarlar odalarında, kapalı salonlarda toplanan meslek kuruluşlarına konuşuyor. Ulaşımını kendi aracıyla yapıyor. Yalnız parti, üstünde onun resmi ve ses sistemi bulunan bir minibüs tahsis etti.

10 bin duvar, 40 bin el afişi bastırdı. Cebinden ödedi çünkü parti minibüs giydirmek ve MHP bayrağı vermek dışında hiçbir maddi yardım yapmıyor. Afişlerin maliyeti 2 bin-2500 YTL arasında değişiyor. Bölükbaşı, kampanyası için kafasında bir bütçeyle yola çıkmadı. Şu anda da giderleri kuruşu kuruşuna takip etmiyor, seçimler bittiğinde bir döküm çıkaracak. Mümkün olduğunca masrafsız bir kampanya yürütmeye, sesini her gün çıktığı TV kanallarıyla duyurmaya çalışıyor.


1949’da Ankara’da doğdu. Osman Bölükbaşı’nın oğlu. TED Ankara Koleji ve Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi mezunu. 1973’te Dışişleri Bakanlığı’na girdi. 1 Mart Tezkeresi sırasında ABD ile görüşmelerde Türk tarafının heyet başkanlığını yaptı. "Osman Bölükbaşı: Türk siyasetinde Anadolu fırtınası" adlı kitabın yazarı.

NEVVAL SEVİNDİ

Demokrat Parti İstanbul 1. bölge 1. sıra

Cebinden 20 bin YTL harcıyor

Seçim için özel bir imaj çalışması yaptı. Gömlek tasarım mağazası Milimetrik’in ortaklarından Kaan Gökalp ve bu işlerden iyi anlayan mimar Erhan İşözen’le birlikte görüntüsünü yeniledi. Çıkış noktası siyasetin bir erkek sahası olduğu ve bir kadın olarak kıyafetiyle güç gösterisi yapması gerektiğiydi. Bu yüzden klasik kesimli bir pantolon ceket takımın içine erkek kesimine yakın beyaz uzun kollu bir gömlek giyiyor. Erkek kol düğmeleri takıyor. Bu düğmeler bazen pembe, bazen de mavi taşlı oluyor. Ceketin üstüne açık mavi ya da turkuvaz bir fular takıyor. Fularlar Vakko. Rahat dolaşabilmesi için gündüzleri düz, akşam yemeklerinde topuklu pabuç tercih ediyor. Bu yeni gardrop için yaklaşık 3 bin YTL harcadı.

OTOMOBİL VE ŞOFÖR PARTİDEN

Güne saat 06.00’da başlıyor, 01.00’de bitiriyor. Ulaşımını partinin tesis ettiği bir otomobil ve şoförle yapıyor. Yanında partinin verdiği bir asistan oluyor. Bugüne kadar Ağva, Şile, Kartal, Maltepe, Kadıköy, Ümraniye ve Üsküdar’ı dolaştı. Esnafla konuşuyor, pazar ve kahvelere giriyor. Hemşeri ve köy derneklerinin pikniklerine, partinin mahalle başkanlarının düzenlediği 20 kişilik ev toplantılarına ve sünnet düğünlerine katılıyor. Neredeyse her gün bir TV kanalının canlı yayınına çıkıyor.

6 BİN AFİŞ, 10 BİN EL İLANI

6 bin afiş, 10 bin el ilanı, 10 bin fotoğraflı ve özgeçmişli büyük kart bastırdı. Bir babalar günü, bir de ÖSS öncesi iki pankart yaptırdı. Parti onun adına bir araba giydirdi. Gönüllü destekçileri onun adına bir seçim ofisi astı. Sevindi’nin cebinden kampanyası için 20 bin YTL çıkıyor.

Gazeteci, yazar. İzmir Türk Koleji ve Ankara Üniversitesi Antropoloji mezunu. Kanserle Yaşıyorum, Fethullah Gülen ile Global Hoşgörü ve New York Sohbeti; Ne Kadar İlgi, O Kadar Sevgi; Ne Kadar Sevgi, O Kadar Çözüm; Girişimci Amazonlar; Kent ve Kültür; Aşk Kapıyı Her Zaman Çalar; Daha Fazla Özgürlük ve Politikada Kadın Eli / Kadın Seçmen Geliyor! (1996-2007) adlı kitapları ve uzun metrajlı film senaryoları var. Samanyolu TV’de kadın ve aileyle ilgili bir çok program yaptı. Birçok şehirde kanserle savaş dernekleri kurdu.

OSMAN YAĞMURDERELİ AKP İstanbul 2. bölge 8. sıra

Cebinden 3-4 bina giydiriyor, sünnetlere orkestra gönderiyor

AKP’nin Durmak Yok, Yola Devam sloganını çok beğeniyor. Seçim için özel bir danışman tutmadı. Normal hayatında yanında olan iki asistanıyla işi götürüyor. Bir imaj çalışması yapmadı çünkü bu haliyle halkın Osman Abi’si olduğunu düşünüyor. Kampanya için dolaşırken kravat takmıyor, ceket giymiyor. Spor beyaz gömlek, siyah kumaş pantolon ve siyah pabuç tercih ediyor.

Günü sabah 09.00’da başlıyor, 24.00’te bitiyor. Adayı olduğu 2. bölgedeki 10 ilçeyi ikişer defa dolaştı. Esnaf gezilerini fazla yapamıyor çünkü 3 km’den fazla yürüyüşler onu çok yoruyor. O daha çok nokta atışı yapıyor. Yani önceden ayarlanmış 500-600 kişilik topluluklara konuşuyor, ilçedeki hatırı sayılır kişilerin evlerine ziyarete gidiyor. Her gün bir TV kanalına çıkıp konuşuyor.

Ulaşımını özel otomobiliyle yapıyor ama bu otomobili partinin ona tahsis ettiği, üstünde fotoğrafları bulunan mini van takip ediyor. (Bir araba giydirmenin metrekaresi 25 dolar, böyle bir minibüsü giydirmek yaklaşık 1000 YTL’ye patlıyor). Parti onun adına 15 bin adet afiş, 50 bin adet kartvizit bastırdı. O bunlara kuruş ödemedi ama 3-4 bina giydirecek ve bunları cebinden ödeyecek. Bir bina giydirme 2 bin YTL’den başlıyor. Sait Halim Paşa Yalısı’nda bir resepsiyon vermeyi planlıyordu ama Hülya Avşar’ın "Şimdi yapma, seçildikten sonra yaparsın daha görkemli olur" tavsiyesine uydu ve iptal etti.

Kampanyaya başlarken kafasında bir bütçe belirlemedi, ne gerekiyorsa harcayıp seçim ertesi hesap çıkaracak. Bazı ilçelerde sünnet düğünlerine konser sözü veriyor. Sanatçılar arkadaşı olduğu için ondan para almıyor ama orkestranın ücretini Yağmurdereli cebinden ödüyor.

Müzisyen, oyuncu ve yapımcı. Yağmur Ajans’ın sahibi. 54 yaşında.

AHMET TÜRK Demokratik Toplum Partisi’nden Bağımsız Mardin Adayı

Seçim aracı kendine ait Land Rover cipi

Sloganı "Toplumsal Uzlaşı, Toplumsal Diyalog ve Kardeşlik." Özel bir kampanya veya imaj danışmanı yok. Görüntüsünün çok önemli olmadığını düşünüyor. 45 derece sıcaklıkta onu serin tutacak bir gömlek ve pantolon giyiyor. Günü sabah 06.00’da başlıyor, 23.00’te bitiyor. Mardin’deki STK’ları, esnafları, buğday ve hayvan pazarlarını, esnaf ve sanatkarlar odalarını, kahveleri ve köylerdeki belli başlı ailelerin evlerini ziyaret ediyor. İl merkezinden çok, köyleri ve Kızıltepe, Derik, Mazıdağı gibi beldeleri dolaşıyor. Ulaşımını Land Rover marka özel cipiyle yapıyor. Arabayı şoförü kullanıyor.

TÜM ADAYLARA AYRILAN PARA 900 BİN YTL

Ama DTP her bağımsız adaya ses düzeni olan minibüsler tahsis etti. 15 bin afiş bastırdı. Parti, adayların bu tür giderleri için 900 bin YTL ayırdı. Onun dışında Türk, cebinden çok cüzi miktarda para harcadığını çünkü her gittiği yerde esnafın ve halkın desteğini gördüğünü söylüyor.

DTP’nin eski genel başkanı ve Güneydoğu’nun ünlü aşireti Kanco’nun lideri. Daha önce HEP kuruculuğu ile DEP milletvekilliği ve genel başkanlığının ardından, HADEP ve DEHAP yönetiminde de aktif roller üstlendi. 63 yaşındaki Türk, 1905 yılında dedesi tarafından restore edilen Kasr-ı Kanco’da yaşıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!