Kaçak yakıt 40 bin aracı bozuyor akaryakıtçı uzaydan bile gözlüyor

YILDA 1 milyon ton benzinin, 1.5 milyon ton motorinin kayıt dışı yollardan girdiği Türkiye’de, kaçak ve hileli yakıt yüzünden her yıl 40 bin araç tamir ve bakım görmek zorunda kalıyor.

Kaçak akaryakıttan kaynaklanan vergi kaybı da 2 milyar doları buluyor. Petrol Sanayi Derneği’nin (PETDER) yaptığı son araştırmaya göre, akaryakıt istasyonlarında yazar kasa ve ulusal marker uygulamasının başlatılması, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) denetimlerinin artırılmasıyla birlikte, motorin ve benzin satışları bir anda yüzde 14.7’ye varan artış kaydetti. Akaryakıt dağıtım şirketleri şimdi rekabeti, kaçak ve kalitesiz yakıtla mücadeleye kaydı. Yeni kampanyalarda, kaçak ve kalitesiz yakıt satışını önlemek için alınan önlemler ön plana çıkmaya başladı. Rafineriden çıkan yakıtın tankerden istasyonlardaki tank ve pompalara kadar uzanan tüm aşamalarını uydu üzerinden kontrol altına alan Petrol Ofisi’nin oluşturduğu bu sistemi kampanyalarında kullanması, Shell, BP, Total gibi dağıtım şirketlerini de harekete geçirdi. Dağıtım şirketleri arasındaki rekabette, istasyonlarında kaçak ve kalitesiz yakıta karşı verilen mücadele hakim konuma geldi. Arkadaşımız Birol Öner de akaryakıt dağıtım şirketleri arasında yaşanan bu rekabetin boyutlarını tek tek belirlemeye çalıştı.

BP: Kalite kontrolü için 500 bin dolar harcıyoruz

BP Türkiye Akaryakıt Pazarlama Müdürü Tümay Büyükaslan’a göre, akaryakıtın rafineriden çıkıp, araçların deposuna ulaşıncaya kadar geçen tüm aşamaları kontrol altında tutuluyor. Akaryakıtın tüketiciye kaliteli olarak ulaştırılması için Akaryakıtta BP Kalite Güvencesi adlı program uygulanıyor. Beş unsurdan oluşan bu güvence programı kapsamına, marker, Akaryakıt Kalitesi Kontrol, Şirket Nakliyesi, Akaryakıt Tank Temizliği, Pompa ve Hortumlarda Filtre giriyor. Akaryakıt denetim ekipleri, yedi denetim aracı ve ekibiyle tüm istasyonların yakıt kalitesini her ay kontrol ediyor. Ölçüm sonuçlarını anında Genel Merkez’e bildiriyor. Akaryakıt kalite kontrol programının yıllık maliyeti 500 bin doları buluyor. Ayrıca, istasyon personeli de sürekli eğitimden geçiriliyor. Çağrı Merkezi üzerinden ulaşan akaryakıt kalitesi ile ilgili tüm şikayetler de titizlikle değerlendiriliyor. İstasyon numuneleri, akaryakıt kalite kontrol sonuçları, şirket nakliyesi ikmal bilgileri ve otomatik tank dolum raporları kontrol edilerek müşteriler detaylı olarak bilgilendiriliyor.

Shell-Turcas: İstasyondan örnek alıp laboratuvarda inceliyoruz

SHELL-TURCAS Perakende satışlardan sorumlu İcra Kurulu Üyesi Ahmet Erdem’e göre, akaryakıtın rafineriden müşterilerilerin araç depolarına doluna kadar geçen tüm aşamalarda titiz bir çalışma yürütülüyor. İstasyonlardan belirli aralıklarla toplanan yakıt örnekleri, Derince’deki laboratuvarlarında inceliyor. Bu incelemelerde müşteri şikayetleri de ön planda tutuluyor. Yapılan incelemeler, yakıtın Shell’e ait olup olmadığından kalite sorunu bulunup, bulunmadığına kadar uzanıyor. Maksimum 10 gün süren bu testler sonucunda, araçtaki arızanın kaynağı belirlenebiliyor. Gezici Kalite Kontrol Laboratuvarları da haftalık ziyaretlerinde bulunarak, marker testi uygulaması yapıyor. Ayrıca tanklarda su kontrolü ve pompa sayaç ölçümü de yapılıyor. 2002 yılında kurulan Shell Akademi’de de istasyonlardaki tüm ön saha satış elemanları eğitiliyor. Ayrıca istasyonlar gizli müşteri yöntemiyle izleniyor. Otomobillerde meydana gelebilecek yakıt kaynaklı tüm arızalara karşı müşterilere her türlü masrafı karşılama taahhüdü veriliyor. Bu da, tüm araç ve modelleri kapsıyor.

Petrol Ofisi: 1100 istasyonu uydudan görüp denetliyoruz

PETROL Ofisi Pazarlama Programları Müdürü Okan Ekinci’ye göre, uydu üzerinden kontrol sistemi, 2 bin 800 istasyonu kapsıyor. Bu istasyonlardan 1100’ünde sensörlerin montaj işlemleri tamamlanarak, uydu otomasyonuna geçildi. Herhangi bir kaçak yakıt kullanımı ya da sızıntı durumunda sistem sistem anında devreye giriyor. Merkez uyarılarak, tank ve pompada yakıtın akışı kesiliyor. Bu sistemin yanı sıra, gizli müşteri uygulamasıyla da sürekli istasyonlarda kontroller yapılıyor. Network sistemini tehlikeye sokan istasyonlar anında eleniyor. Ayrıca, hizmet kalitesine önem vermeyen istasyonlara da izin verilmiyor. Tüm bu önlemlerin sonucunda, bir çok gizli tank ortaya çıkarılmış ve sisteme ayak uydurmayan 4 bin 500 istasyondan 1300’ü elenmiş. Teknolojideki gelişmeler sonucunda giderek hassaslaşan araçların en ufak bir aksaklıkta arızalanması, şikayetlere de ağırlık verilmesini sağlamış. En ufak bir şikayette hem araçtan hem de istasyondan numune alınarak, test merkezinde tahlilleri yapılıyor ve müşterinin maduriyeti gideriliyor. Ekinci, "Bu uygulama, gerekirse işletici değişikliğine kadar yol uzanabiliyor" açıklamasında bulunuyor.

Total: Sadece kaçak değil rakiplerin malı da giremez

TOTAL Genel Müdürü Muammer Ekim, istasyonlarda, sadece kaçak akaryakıtın değil, markanın dışındaki herhangi bir yasal firmanın dahi ürünün satılmasına izin verilmediğini söylüyor. Bunun için de, istasyonlar periyodik aralıklarla, çok yönlü kontrollere tabi tutuluyor. Bu kontroller, istasyonda yapılan marker testinden, pompa ve otogaz dispenser sayaç endekslerinin ve yazarkasa özet raporlarının alınmasına ve bunların şirketten alınan ürün miktarları ile karşılaştırılmasına ve satılan ürünlerin niteliklerinin değiştirilip değiştirilmediklerinin, içerlerine tağşiş amaçlı katkı maddelerinin konulup konulmadıklarının kontrol edilmesi amacıyla alınan numunelerin tam techizatlı laboratuarlarda analiz edilmesine, ürünlerle ilgili en küçük bir şüphenin dahi üzerine gidilmesine kadar, geniş bir yelpazede tutuluyor. Herhangi bir uygunsuzluk ya da eksiklik tesbit etdildiğinde de istasyon sözleşmesinin feshine kadar ciddi yaptırımlar uygulanıyor. Herhangi bir yaptırımdan sonra, istasyon mercek altına alınıyor. Uygunsuzluğun giderilip giderilmediğine bakılıyor. Bu konuda taviz verilmiyor. En küçük bir tüketici şikayetinde, doğrudan tüketiciye ve tüketicinin ikmal yaptığı istasyona gidilerek, şikayet yerinde dinleniyor ve onun nezaretinde numuneler alıp, laboratuarda analiz işlemleri gerçekleştiriliyor. Tüm bunlara rağmen, işletme hataları yüzünden akaryakıtlar arası karışım gibi sorunlar yaşanabiliyor. Bu sorunlardan kaynaklanan ve tesbit olunan zararları da hemen tazmin etme yoluna gidiliyor. Tüketici mağduriyeti önleniyor. Ekim, tüketicilerin mağdur olmamaları için mutlaka yazarkasa fişi almaları gerektiği uyarısında da bulunuyor.
Yazarın Tüm Yazıları