Model A380 göklerde

Tam 20 aylık çaba, imalatta harcanan iki bin saat ve yaklaşık 30 bin euroluk bütçe... Ve sonunda gökyüzüyle buluşan Airbus A380.

Sakın bu uçağı Avrupalı imalatçı Airbus’ın dev projesi 555 yolcu kapasiteli, 16 milyar dolar maliyetli A380’i ile karıştırmayın. Bu uçak ünlü modelci Peter Michel’in 4 metre 70 santimetre uzunluğundaki radyo kontrollü model A380...

Alman modelci Michel, uzun yıllardır bu yana özellikle havayolu uçaklarının modelleriyle uğraşıyor. Gerçek planlardan yola çıkan Michel, önce uçakların 1/15 ölçeğinde üç boyutlu bilgisayar çizimlerini oluşturuyor.

KANATLAR 5.3 METRE

Modelin yapımı gerçek bir uçak imalatıyla benzer noktalara sahip. Sağlamlık ve hafiflik her zaman ön planda. Model uçakların gövdesinde çok hafif ve aynı zamanda dayanıklı özel balsa ağacının tahtası kullanılıyor. Balsa, özel yapıştırıcılarla güçlendirip sertleştiriliyor. Balsanın bir başka avantajı da zedelendiğinde kolay tamir edilebilmesi. Kanat ve gövdede ayrıca köpük ve polyester de kullanılıyor. Servo adı verilen sistemler uçağın hava kumanda almasını sağlayan kuyruk, kanatçık gibi yüzeylerini hareket ettiriyor.

A380’de toplam 41 servo bulunuyor. İniş takımları gerçeğinde olduğu gibi 22 tekerlekli. İniş takımlarında 8 ayrı fren sistemi var. Model A380’in deposunun kapasitesi 14 litre. Kanat açıklığı 5 metre 40 santimetre olan A380’in ağırlığı ise 75 kilogram.

Peter Michel için uçağın dışındaki boyamanın estetiği de çok önemli. Özel çıkartmalar sayesinde logolar gövde ve kanatlardaki yerini alıyor. Uçağın dışı gerçeğindeki renk kodları kullanarak boyanıyor. Örneğin A380 uçağın Ortadoğulu müşterisi Etihad Havayolları’nın renklerine boyandı. Uçağın üzerindeki ufak bakım ve uyarı yazıları bile unutulmamış.

NASIL UÇUYOR

A380’in uçuş hazırlıkları neredeyse gerçek bir uçakla aynı. Defalarca yapılan kontrollerden sonra harici güç ünitesi ile motora ilk hareket veriliyor. Model A380, güçlü motorları sayesinde yaklaşık 20 metreden havalanıyor. Ancak böylesine büyük bir modeli uçurmak için çok dikkatli olmak gerekiyor. Özellikle inişler, maharet istiyor.

Hazırladığı havayolu modelleri büyük ilgi gören ve 30 yıldır bu hobiyle uğraşan Peter Michel’in yaptığı uçaklar arasında Boeing 747, 727, MD11, Airbus A330, Concorde gibi modeller bulunuyor. Micheal yaz aylarında hafta sonlarında birçok havacılık gösterisine katılarak uçaklarının hünerlerini sergiliyor. Feyzan EREL

Almanlar bizi çağırıyor

Lufthansa Alman Havayolları ile DZT Alman Turizm Merkezi geçtiğimiz hafta Doğu Bavyera bölgesinde bizi bir tura davet etti. Münih’e yaptığımız güzel bir uçuşun ardından kimi zaman otobüs kimi zaman da trenle Doğu Bavyera, Franken ve Rheingau bölgelerinde bir gezintiye çıktık.

Türkiye’de Lufthansa’nın ilişkilerini başarı ile yürüten İnci Gökçe’nin başını çektiği grubumuzun ilk durağı kaplıcaları ile ünlü Bad Füssing oldu.

Hitler’in emriyle 1938’de petrol bulma ihtimali düşünülerek kazılan yerden sıcak su fışkırmış. O yıllarda sadece 38 kişinin yaşadığı şirin kasabada bugün binlerce kişi şifa arıyor. Petrol yerine sıcak su çıktığı için unutulan bölge çeşitli romatizma hastalıklarında rahatlatıcı özelliğiyle tescil edilmiş bir yer. Dr. Hakan Yavuz ve eşi de yıllardır burada sağlık sektörünün önemli isimleri arasında yer alıyorlar. Almanya’da bozulan ekonomi, eskiden işçilerin viziteye çıkıp kupon alarak geldikleri kaplıcalardan artık ücretsiz yararlanmalarını engelliyor. Bu yüzden de Alman Turizm yetkilileri Türkleri sağlık kürleri için bu bölgeye davet ediyorlar. Mükemmel kaplıcalar ve sağlık tesisleri gerçekten görülmeye değer.

ÜZÜM BAĞLARI

Ardından Regensburg ve Nürberge’e geçiyoruz. Doğanın inanılmaz güzellikler yarattığı bölgede çok hoş bir gezi yapıyoruz. Nürnberg kuşkusuz mahkeme salonundan başlayarak bir tarih hazinesi. Elbette tarihi yerleri gezip alışveriş içinde çokça zaman ayırıyoruz. Sonraki gün Bamberg’e gidiyoruz. Bamberg Almanya’nın klasik durgunluğundan uzak bir yer. Hareketli, alabildiğine canlı ve heyecan verici bir kent. Gezdiğimiz müzede dünyada tek olan Buhmiller koleksiyonunu görüyoruz. Burada ayrıca çok uzun yıllardır yaşayan Türk şair Nevfel Cumart ile tanışıyoruz. Bir çok ünlü Türk romancının kitabını Almanca’ya çeviren Nevfel, bize şiirlerinden örnekler sunuyor. Son gün kendimizi Rüdesheim bölgesinde üzüm bağlarına atıyoruz. Alabildiğine uzayıp giden bağların üzerinde teleferikle yaptığımız gezi unutulmaz bir an olarak hayatımıza katılıyor. Bölgenin ünlü beyaz şaraplarını tadıyoruz. Tarihi bir yapı içindeki Mekanik Müzik kabinetlerini görüyoruz. Taş plaktan, mekanik kayıt cihazlarına, mükemmel müzik kabinlerine hayran oluyoruz. Mekanik seslerdeki derinlik ve bugünün teknolojisine giden yoldaki ilk mükemmellere el sürmenin keyfini size anlatamam.

KAPILAR AÇIK

Gezdiğimiz şatolar, birbirinden şık restoranlar, bölgenin zenginliği ve gelişmişliği ile bizi bütünleştiriyor. Elbette dört gün çabuk geçip gidiyor. Bir araya geldiğimiz Alman turizm temsilcileri Türkler için bölgenin ne kadar ilginç olacağını anlatıyorlar. Her yıl Türkiye’ye gelen Almanlar gibi onlar da Türklerin Almanya’ya turist olarak gelmelerini beklediklerini söylüyorlar. Biz de vize toleranslarının arttırılması, kolaylaştırılması gibi bir dizi sorundan söz ediyoruz. Onlar turizm kapılarını açarken ellerinden gelen her şeyi yapacaklarını söylüyorlar. Evet, Almanlar bizi şimdi turist olarak çağırıyor. Eğer gitmek isterseniz bizim gibi Doğu Bavyera’dan başlayıp üzüm bağları arasından geçerek Frankfurt’a uzanan bu turu yapabilirsiniz. Çok ama çok keyif alacaksınız.

İş dünyasının devleri sipariş rekoru kırdı

New Orleans’taki NBAA ve Dubai’deki Havacılık Fuarları öncesinde yolcu uçaklarından imal edilen özel iş jetleri arka arkaya aldığı siparişlerle satış rekoru kırıyor. Boeing’in 737-700’den geliştirdiği Boeing Business Jet (BBJ), 102 adetlik siparişe ulaştı. Airbus’ın A319’dan geliştirdiği Airbus Corporate Jetliner (ACJ) ise ilk defa Florida merkezli bir Amerikan şirketi tarafından satın alınarak 50 adetlik siparişi yakaladı. Airbus, kabini tamamen iş jeti haline getiren A319’un bir küçük modeli A318’i iş adamlarının beğenisine sundu. Elite olarak adlandırılan iş jeti A318’in ilk müşterisi 19 koltuklu modeliyle İsviçreli Comlux şirketi oldu.

Ryanair, Hahn’ı uçurdu

Avrupa’nın en büyük düşük maliyetli havayolu şirketi olan İrlandalı Ryanair, gelecek beş yılda ikinci ana merkezinin Almanya’daki Hahn Havalimanı olacağını açıkladı. Frankfurt yakınlarındaki Hahn Havalimanı’ndan uçurmak üzere 1 milyar euro değerinde 18 yeni uçak sipariş veren Ryanair, buradan 50 noktaya yılda 8 milyon yolcu taşımayı hedefliyor. Şirketin CEO’su Michael O’Leary (solda), Hahn ve çevresinde 8 bin kişilik istihdam oluşturduklarını açıklayarak havalimanında bakım tesisi de açacaklarını söyledi. Bundan 12 yıl önce eski bir Amerikan askeri üssü olan Hahn Havalimanı, sivilleştirildikten sonra özellikle düşük maliyetli ve kargo havayollarının gözdesi oldu. Hahn, yolcu rakamı açısından Almanya’nın en büyük sekizinci havalimanı.

Falcon 7X menzil uzattı

Fransız imalatçı Dassault«un yeni uzun menzilli iş jeti Falcon 7X«in menzili planlanandan 370 kilometre daha uzun çıktı. Kıtalararası uçan Falcon 7X’in tasarımı sırasında menzili 10 bin 545 kilometre olması öngörülürken, yeni kanat, motor ve iş jetlerinde ilk defa kullanılan kablolu uçuş (fly by wire) sisteminin mükemmel performans sunması menzili uzattı. Dassault mühendisleri temkinli konuşsa da önümüzdeki aylarda menzili 185 kilometre daha uzayarak uçağın 11 bin kilometreyi aşması planlanıyor. Üç motorlu, geniş kabinli iş jeti, İstanbul çıkışlı duraksız batıda Houston, doğuda Singapur veya Tokyo«ya uçabiliyor. Hizmete 2006 sonunda girmeye başlayacak Falcon 7X, halen test aşamasında bulunuyor. Fiyatı rakiplerine göre 10 milyon dolar daha ucuz olan uçak halen 97 kesin siparişe ulaştı. Falcon 7X’in fiyatı 45 milyon dolar.

Dassault, en iyi satan modellerinden Falcon 2000’in yeni modeli DX’i imal etmek üzere harekete geçti. Klasik 2000 serisinden menzili 462 kilometre daha uzun olan 2000DX, kısa-orta menzilli uçuşlarda işadamlarına yüksek konfor sunacak. İlk uçuşu Haziran 2007’ye planlanan uçak hizmete 2008’de girecek. DX modeli klasik 2000 modelinin yerini alırken serinin 7030 kilometre ile en uzun menzilli modeli 2000EX ise yüksek satış başarısına ulaştı. Tolga ÖZBEK

Kasım fırsatları

THY, 30 Kasım«a kadar vergiler hariç, gidiş-dönüş, İstanbul çıkışlı Amsterdam ve Atina«ya 179, Düsseldorf, Hamburg, Hannover, Köln, Nürnberg ve Stuttgart«a 209, Budapeşte, Viyana ve Saraybosna«ya 159, Frankfurt ve Münih«e 169, Kiev, Odessa, Prag ve Varşova«ya 199, Lyon, Nice ve Strasbourg«a 239, Milano ve Roma«ya 259, Paris«e 219, Priştina, Simferepol, Sofya, Tiran ve Üsküp«e ise 149 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor.

Air France, İstanbul çıkışlı Paris aktarmalı ekonomi sınıfı, vergiler hariç Amsterdam, Bologna, Floransa, Cenevre, Napoli, Turin, Venedik ve Verona«ya 179, Malaga«ya 199, Berlin, Barcelona, Bremen, Brüksel, Düsseldorf, Frankfurt, Hannover, Hamburg, Madrid, Milano, Münih, Nuremberg, Roma, Stuttgart ve Valencia«ya 209, Lyon, Nice ve Strasbourg’a da 239 eurodan başlayan fiyatlarla uçuyor.

Iberia Havayolları, 30 Kasım«a Casablanka, Marakeş, Paris, Berlin, Amsterdam ve Brüksel«e 219 eurodan başlayan fiyatlar sunuyor. Ekonomi sınıfı, gidiş-dönüş bilet fiyatlarına vergiler dahil değil.

Antalya rekor kırdı

Türkiye’nin turizm başkenti Antalya, bu yıl bir rekora imza atarak 7 milyonuncu turiste ulaştı. Dresden’den AtlasJet’e ait uçakla tatillerini geçirmek üzere Antalya’ya gelen Ralf Kiewiet ve ailesi Çelebi-IC İkinci Dış Hatlar Terminali’nde törenle karşılandı.

Uçaktaki futbol topu

Alman Lufthansa Hava-yolları, 2006 Dünya Futbol Şampiyo-nası’nın resmi taşıyıcısı oldu. Filosundaki 40 uçağın burnunda futbol topu yer alacak Lufthansa Havayolları’nın ilk boyanan A340 uçağı Alman Futbol milli takımı tarafından tanıtıldı.

En iyi A300 kullanıcısı

MNG Havayolları, Airbus tarafından 150 havayolu şirketi arasından en iyi A300 kullanıcısı seçildi. Yüzde 98,4 ile en iyi zamanında teknik sorunsuz kalkış oranını yakalan MNG’nin filosunda 8’i kargo toplam 12 A300 uçağı bulunuyor. Havayolunun A300 filosu 1997’den bu yana 23 bin 400 uçuş ve 57 bin saat uçuş gerçekleştirdi.
Yazarın Tüm Yazıları