Başka kadınların markası

Güncelleme Tarihi:

Başka kadınların markası
Oluşturulma Tarihi: Kasım 12, 2005 00:00

Ş, yabancı dilde telaffuzu zor bir harf olduğu için ‘Bashqua’ diye yazılıyor. Oysa markanın ismi ‘Başka.’ Tuba (29) ve Ezra Çetin (30) piyasadaki alternatiflerden sıkılmış, başka arayışlar içine girmiş kadınlar için tasarım yapıyorlar.

Alışveriş merkezlerinde taban çürüten, vitrinlere bakmaktan gözleri yorulan kadınların kurtarıcısı olduklarını iddia ediyorlar. Yarattıkları marka üç yaşında. Avrupa, Amerika hatta Japonya’da satışa sunulan Bashqua ilk butiğini
/images/100/0x0/55eaf66af018fbb8f8a1fc36
Teşvikiye’de açtı

Modayla olan ilişkileri 13-14 yaşlarında atölyede vatka dikerek başladı. Çünkü anneleri de babaları da tasarımcıydı. Triko ve örme konusunda üretim yapıyorlardı. Her sezon yeni koleksiyon hazırlıyorlar, tasarımlarını farklı markaların etiketleriyle piyasaya sürüyorlardı. ‘Bizim hamurumuzda moda var. İçimize işlemiş’ diyor Tuba. O, kendini bildi bileli tasarımcı olmak istiyordu. Ezra ise ressam olmak istiyordu. İkisi de istediklerini oldular. Ezra Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Resim bölümünü, Tuba ise Yeditepe Üniversitesi Tekstil Tasarım’ı bitirdi. Aslında bu onların ikinci üniversiteleriydi, daha önce Bilkent Üniversitesi’nde Tuba resim, Ezra grafik eğitimi aldı.

Babaları vefat edince aile şirketinde çalıştılar. Şirket iyi bir fason üreticisi olduğu için yurtdışındaki birçok marka ile temasları vardı. Böylece ünlü markalara küçük koleksiyonlar hazırladılar. Örneğin Tuba, Gap, Nick Nora, Victoria’s Secret ve Tommy Hilfiger’a birkaç sezon iç çamaşırı koleksiyonu tasarladı.

Tuba ve Ezra Çetin kendi koleksiyonlarının temelini üç yıl önce attılar. Ufak bir tişört koleksiyonuyla işe başladılar. Markanın etiketine Bashqua diye yazdılar. Tuba ‘Üç kişiydik’ diye anlatıyor. ‘Ezra, ben bir de yakın bir arkadaşımız. Herkes aklına gelen ismi söylüyordu. Yok, o olmaz, başka bir isim bulalım, derken markanın ismi Başka kaldı. İngilizce’de de kolay okunsun diye Bashqua diye yazdık.’

TABLOLARI DERİYE AKTARDI

Tuba ve Ezra tasarım anlayışı açısından birbirlerinden farklılar. Ezra romantik, Tuba ise feminen tasarımlar yapıyor. Ezra ressam olduğu için hadiseye sanatçı gibi yaklaşıyor. Mesela bir elbise yapmak için 15 metre kumaşı heba edebiliyor. Tuba ise her fırsatta aynı elbisenin 5 metre kumaşla da yapılabileceğini Ezra’ya anlatıyor.

Marka asla desen sıkıntısı çekmiyor. Çünkü Ezra yaptığı tabloları kumaşa hatta deriye bile aktarıyor: ‘Naturel Deri isminde İzmirli bir partnerimiz var. Birlikte harika bir deri koleksiyonu yaptık. Yıkanabilir deriler, deri ipek karışımları kullandık. Tablolarımı ceketlerin astarına, elbiselerin üstüne bastık.’

İki kız kardeş birlikte tasarım yapmaktan keyif alıyorlar. Birbirlerinden tasarım saklamıyorlar. Tuba durumu şöyle özetliyor: ‘Saklamaya çalışsak da olmuyor. Çünkü ikimiz de çok meraklıyız. Her koleksiyonumuzun bir teması var. O tema etrafında döndüğümüz için biraz da birbirimizi izlemek zorundayız.’

FARKLI GİYİNMEK İSTEYENLERE
/images/100/0x0/55eaf66af018fbb8f8a1fc38

Bashqua’yı nasıl kadınlar giyer? Ezra cevaplıyor: ‘Üç sene önce işe başladığımızda bir yaş sınırı koymuştuk. 18’den başlar 35’te biter diyorduk. Çok yanılmışız. 16 yaşındaki genç kızlar da müşterimiz oldu, 60 yaşındaki olgun kadınlar da. Bashqua’yı beğenen kadınların ortak özellikleri şu: Hepsi farklı giyinmek istiyor. Fotokopi gibi dolaşmaktan hoşlanmıyorlar. Biz onların başka diye tanımladıkları şeye tercüman oluyoruz.’

Bashqua’nın her koleksiyonunda denim ve yıkamalı kumaşlar mevcut.

Bu kıştan itibaren deri de kullanmaya başladılar. Tuba ve Ezra gündüz giyildiğinde rahatlıkla geceye devam edilebilecek kıyafetler tasarladıklarını söylüyorlar. Bashqua’da abiye tasarımlar da mevcut. Gece kıyafeti satın alacak insanlara stil danışmanlığı da yapıyorlar.

Pilot ve hostes kıyafeti tasarladılar

Ekip çalışmasına inanan Ezra-Tuğba Çetin ‘Bashqua’ markası için Funda Güzelmeriç’ten danışmanlık alıyorlar. Üçü birlikte Bashqua’yı bir dünya markası yapmaya çalışıyorlar. Teşvikiye’de yeni açtıkları butik bir tasarım stüdyosu gibi de çalışıyor. Son olarak Free Bird Havayolları’nın pilot ve hosteslerinin yeni üniformalarını tasarladılar. Yurtdışı fuarlarına da katılıyorlar. Marka şu anda Japonya, Yunanistan, Norveç, Danimarka, Fransa ve Almanya’da satılıyor.

Annelerinin doğum yılı koleksiyonun adı oldu

Ezra ve Tuba Çetin her sezon bir hikayeden yola çıktıklarını söylüyor. Yolda yürürken rastladıkları küçük bir taştan bile ilham aldıkları olmuş. 2005-2006 sonbahar-kış koleksiyonunun ismi 1951. Annelerinin doğum yılı bu. Tuba anlatıyor: ‘Annemize doğum gününde anlamlı bir hediye vermek istedik. Eski bir kıyafetini yeniden yorumlayacaktık. Dolabını ve eski fotoğrafını incelerken inanılmaz etkilendik. Tasarladıkça tasarladık. Ortaya 120 parçalık koca bir koleksiyon çıktı. Annem doğum yılını bu kadar afişe ettiğimiz için bizi öldürecek ama koleksiyonun adı da ister istemez 1951 oldu.’

Ezra koleksiyonda o günlerinin romantizmini hissedebileceğimizi söylüyor. Siyah-beyaz Türk filmlerinin ruhunu verebilmek için ellerinden geleni yapmışlar: ‘İpeklerle denimleri, denimlerle derileri karıştırdık. Dövülmüş keçelerden hırkalar hazırladık. Klasik kupların yerine farklı kesimler kullandık.

Pantolon ve ceket kalıplarında iddialıyız. Yüksek bel de, düşük bel de var. Koleksiyona toprak rengi, altın, siyah, mor, yeşiller, pastel renkleri hakim.’

GENÇ KIZLARA ÖZGÜ DÜŞÜK BELLİ JEAN’LERDEN YILDI YENİ BİR MARKA YARATTI

Bunlar kızınızın blucini değil

Son zamanların en moda stili olan düşük bel pantolona meydan okuyan yeni bir blucin stili çıktı piyasaya. Bu pantolonun dizaynını yapan Lisa Rudes-Sandel 41 yaşında. Kendisini şişman bulmuyor ve 38-40 beden giyiyor. Fakat çok moda olan düşük bel pantolonların hiçbirinin kendisine tam olarak oturmadığından yakınıyor. ‘Gencim, eğlenceliyim, fakat insanların iç çamaşırımı görmesini istemiyorum. En az 150 dolar verdiğim ve içinde kendimi rahatsız hissettiğim pantolonlardan göbeğimin sarkmasını istemiyorum’ diyen Lisa Rudes-Sandel kendi pantolonunu tasarlamış.

Los Angeles’ta bir şirket kurmuş Lisa Rudes-Sandel. Adı çok anlamlı: NYDJ, yani Not Your Daughter’s Jeans (Bu Kızınızın Blucini Değil). Bu şirketin ürettiği Tummy Tuck marka jean’lerin mucizevi bir özelliği var: Giyenin karın ve kalça bölgesini olduğundan küçük gösteriyor. Yüzde 96 koton, yüzde 4 likralı Blucinin özelliği, ön ceplerin içine yerleştirilmiş korsemsi kumaş parçası sayesinde karın bölgesinde küçültücü ve yok edici etki yaratması. Blucin kalçalarda da daha dar bir görüntü kazandırıyor.

Her yaştan insanın giyebileceği bu pantolon özellike vücudundaki fazlalıkları saklamak isteyen kadınlar için ideal. Özellikle doğum yapmış kadınlar için çok uygun. Tummy Tuck marka blucinler ABD’de yaklaşık 500 mağazada satılıyor. Fiyatları 88 dolar ve 120 dolar arasında değişen Tummy Tuck blucinler, şu anda Nordstrom Şirketi’nin web sitesinde bir numaralı satış ürünü. (http://store.nordstrom.com). Türkiye’de bulunmuyor.

ETİKETE İLİŞTİRİLMİŞ MESAJLAR

Tüm NYDJ ürünlerinin etiketlerinde, ilginç sözler yazılı. ‘Gerçek hatları olan gerçek kadınlar için üretildi’ şeklinde bir de ifade var etikette. Başka bir sevimli not da Lisa Rudes-Sandel tarafından pantolonun içine iliştirilmiş: ‘Tummy Tuck Jean’i giydiğinizde fevkalade görüntünüz sonucu doğan pozitif sonuçlardan NYDJ sorumlu tutulamaz. Bana da sonradan teşekkür edebilirsiniz.’ Sandel-Rides e-posta adresini de yazarak, kullanıcıları yorumlarını yazmaya davet ediyor. İki yıllık Not Your Daughter’s Jeans’in bu yıl 6 milyon dolarlık ciro yapması bekleniyor.

Marka yüzü Ece Uslu

Ece Uslu, Tuba ve Ezra Çetin’in yakın arkadaşı. Ezra Çetin koleksiyonu neden onunla tanıttıklarını şöyle anlatıyor: ‘Buğulu ve utangaç bakışlarına karşın, yeteneğinin ve gücünün farkında sosyal bir kadındır. Ekrandaki Ece ile gerçek hayattaki Ece çok farklıdır. Biz gerçek hayattaki Ece’yi yansıtmak istedik. Mankenler gibi değil, çok gerçek, hayatın içinde. Bu sezon çekimlerde model seçerken, Ece bizi ziyaret etti. Bizim için mankenlik yapabileceğini söyledi, çok sevindik. Ece ilk defa böyle bir projede yer alıyor.’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!