Haftanın kitapları

Haberin Devamı

Deneme/ Eleştiri
Oktay Rifat’a Doğru
Enis Batur
Sel Yayıncılık

Daha adında bile çok şey söylüyor kitap; ‘Oktay Rifat’a Doğru’. Önsözde uzun yıllar öncesinden ilk adımları atılmış bir girişim olduğunu söylüyor Enis Batur; “Oktay Rifat’ı tamamiyle kuşatmanın ne kadar zor” olduğunu. Oysa birçokları Garip der geçer, sonrasını okumamıştır bile. Son yıllarda biraz biçim değiştiren şiir ortamında, sadece şiir okurlarının değil şairlerin de hakkını teslim etmedikleri, ihmal ettikleri bir isim Oktay Rifat. Bu sene doğumunun 100’üncü yılı olan şiir çınarlarından. Bu kitabı da onun için kotarmaya çalışmış Batur. 1991’deki yazısıyla onun yüksek eşiğine ilk adımı atmış, 1998’deki sempozyum bildirisiyle içeri buyur ediyor bizi. Sonra ‘Uzatmalı Bir Garip’ ve ‘Otomatik Lirik Yazı’ başlıklı bölümlerde ozanın kişisel ve şiir dünyasını hallaç gibi silkeliyor. Yazıyı besleyen ve kuvvetlendiren görsellerle birlikte Oktay Rifat koridorlarında dolaşıyoruz. Son bölüm ise ‘Kitaplaşmamış Metinler’ adında şiir, mektup, çeviri ve yazılardan oluşan bir nevi evrâk-ı metruke. Aslında birer hazine! Her yazısını ‘daha çok şey var söylenecek’ hissiyle ileriye atıfla bitiriyor adeta. Boşuna değil, ‘Oktay Rifat’a Doğru’!

Haberin Devamı

Haftanın kitapları

Dekadans ve Ölüm/ Orçun Ünal/ Raskol’un Baltası/ Öykü

Bir genç yazar Orçun Ünal, ‘Dekadans ve Ölüm’ de onun ilk öykü kitabı. Ama ne acemilik var ne korkaklık! Daha biyografisinde başlatıyor ‘kurmaca’sını Ünal. ‘Kabl’el-Dekadans’, ‘La Decadence’, ‘Postdecadence’, ‘Mors Praematura’ gibi hepsi dekadanslığa ve ölüme referanslı Osmanlıca, Fransızca, İngilizce ve Latince bölüm adlarıyla devam ediyor. Deneysel öyküler toplamı değil, bir tema etrafında birbiriyle dolaylı veya doğrudan ilintili hepsi “ölüm gerçeği”yle biçimlenen öyküler kitabı ‘Dekadans ve Ölüm’. Dilinde, kurgusunda, anlatımında uzun zamandır yazan, yazdığını birkaç kere şekillendiren bir yazar tecrübesi var. Ayrıca cesur, çünkü kullandığı ölüm metaforu haricinde, biçimsel olarak da sıradışı hamleler yapmış Ünal. ‘Öykü Satıcısı’ndaki sansürlü bölüm, ‘Chomskyvari Bir Kıskanma: Ağır Çekimli Kanatlar’ ve ödüllü ‘Junkie Fix: Final Sınavı’ öyküleri birer örnek. Kurusıkı denemiyor Ünal, sağlam adımlar atıyor. Yeni öykülerini merakla bekleyeceksiniz.

Haberin Devamı


Üstü Kalsın/ Cemil Kavukçu/ Can Yayınları/ Öykü

Yaşayan en büyük öykü yazarlarından birisi Cemil Kavukçu. Bu beylik bir övgü değil, herkesin kabul etmesi gereken bir gerçek! ‘Üstü Kalsın’daki öyküleri okuduğunuzda ne demek istediğimi anlayacaksınız. Artık daha fazla ne yapılabilir ki, denebilecek klasik öykü anlatımında bütün sınırları zorlayarak, her cümlesinde bir öykü yazıyor. Yine Kavukçu’nun kasabalarındayız, yine fantastiğin eşiğindeyiz, yine ‘bugün’ü görüyoruz, yine kendi halinde adamlar ve kadınlar var, yine doğa ve doğa ile insanın bir aradalığı var. Bu kadar çok ‘yine’ye rağmen, tekrardan uzak yepyeni bir dünya yaratıyor ‘yine’! Üstelik kargaların bir kasabanın hayatını ne hâle getirdiğini gösteren, birbiriyle ilintili veya ilintisiz öyküler bunlar... Tabii o kargalar, çok zaman, bildiğimiz kuştan daha başkadır zaten! Sonuna kadar edebiyat ve dil şöleni bir öyküler toplamı. Arada Kavukçu’nun çuvaldızını da görüyoruz, hem kendine hem bizlere batırdığı!

Haberin Devamı


Gerçi Rum İsek de, Rumca Bilmez Türkçe Söyleriz/ Evangelia Balta/ Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları/ Edebiyat İncelemesi - Araştırma

Yaz ortasında M. Fatih Uslu ve Fatih Altuğ tarafından yayıma hazırlanan, ‘Tanzimat ve Edebiyat’ (Osmanlı İstanbul’unda Modern Edebi Kültür) kitabının devamında okunması gereken bir kitap bu. ‘Gerçi Rum İsek de, Rumca Bilmez Türkçe Söyleriz’ kitabında, çoğunlukla Yunan hurufatıyla yayımlanmış olsa da, Karamanlı Türkçesi denen, Anadolu Rumları’nın kullandığı dilde kaleme alınmış edebiyat eserlerini inceliyor Evangelia Balta. Karamanlılar ve Karamanlıca edebiyat üzerine araştırmalar toplamı kitapta, dil, edebiyat, basım yayın ve siyasi tarih bir arada. Uzman ve meraklıları için bir define sandığı!

Yazarın Tüm Yazıları