Tüketicinin değişen rolü

Güncelleme Tarihi:

Tüketicinin değişen rolü
Oluşturulma Tarihi: Kasım 20, 2014 14:40

Tüketiciler artık daha fazla güç talep ediyor, fiyatı, ürünü ve hatta tüm şirketi kontrol etmek istiyorlar. Günümüzde bir kişinin sahip olduğu güç sosyal bir varlık olmasından geliyor. IBM Global Yazılım Grubu Pazarlama Direktörü Dario Di Barbieri, tüketicinin değişen rolünü Hürriyet'e anlattı.

Haberin Devamı

Tüketiciler kendi deneyimlerini paylaştıklarında derhal yanıt verenler ilgisini çekiyor ve paralarını oraya harcıyorlar. Yanıt vermeyenlere karşı bir acıma duygusu beslemiyorlar. Çünkü tüketici şöyle düşünüyor, "Üzgünüm, benimle iletişim kurmazsan bundan sonra ben de seninle iletişim kurmam”. Ve tam da bu sebeple özellikle büyük ölçekli şirketler, müşterilerini sosyal platformlarda memnun etmek için canla başla çalışıyorlar.

Sosyal medyada “gerekenden fazla ve anlık” bilgi paylaşımı yerini “akıllı ve hizmet almaya yönelik” paylaşımlara bıracak

Şu anda sosyal medyada gerekenden çok daha fazlasını anlık olarak paylaştığımız bir sistem hakim. Bir noktada sosyal medyadaki dönüşüm şöyle olacak; evinde patlayan su borusu ile ilgili bilgi paylaşan birine, çok kısa zaman içerisinde 5 tesisatçı iletişime geçerek onarım yapmak için en iyi fiyatı sunarak birbirleriyle rekabet edecek. Kısacası gelecekte sosyal medya daha akıllıca kullanılacak ve teknoloji bu noktaya ulaşmayı sağlayacak.

Haberin Devamı

Bir web sitesini ziyaret eden tüketici, sayfanın neredeyse onun için tasarlanmış olduğunu, her şeyin tanıdık görünmesini çok seviyor. Cep telefonu ya da Web sitelerinin kişiselleştirileceği ve aslında hayatını önemli ölçüde kolaylaştıracağı bir deneyim seviyesine doğru yol alıyoruz. Dolayısıyla şirketlerin bunu hedeflemesi gerekiyor, çünkü bir şirket tüketicinin hayatını ne kadar kolaylaştırırsa, tüketicinin o şirketle iş yapma olasılığı o kadar artıyor.

Nesnelerin interneti tüm sektörleri etkliyor

Özellikle bağlantılı araçlar sayesinde nesnelerin interneti kavramında çok büyük potansiyel olduğunu fark eden otomotiv sektörü atağa geçiyor. Artık bir otomobille tamamen farklı bir şekilde etkileşim kurmak mümkün. Kaza anında, araçla konuşarak şirkete yerinizi bildirebiliyorsunuz.

Bunun bir adım ötesi, araçta bulunan sensörler sayesinde kaza anında araçta kaç kişi olduğunu, aşırı hızlı olup olmadığını ölçülmesidir. Bu bilgiler sadece otomotif şirketin için değil aynı zamanda sigorta şirketleri için de değerlidir. Zira, sizin sürüş davranışlarınızı analiz ederek bir sigorta şirketi, sigorta primlerinizi düşürebiliyor.

Haberin Devamı

Ev otomasyonu ise bir diğer yükselen endüstri. Termostatı, evdeki ısıyı telefon ile kontrol etmek ve evin kapısını açmak mümkün. Beyaz eşyaları bağlantılı hale getirerek daha iyi hizmet sunan daha hızlı ürün parçası yenileyen şirketler var. Çünkü bu sistemler müşterinin kim olduğunu, ürünü ne zaman satın aldığını, garanti kapsamında olup olmadığını anlık olarak görebiliyorlar. IBM “akıllı dünya” kapsamında bu gibi 2.000’den fazla projeye imza attı.

İndirilen uygulamaların %80’inden fazlası bir kez kullanıldıktan sonra siliniyor

Bir mobil kullanıcı ortalama 150 kere telefonuna bakıyor. Mobil uygulamalar, websitesine kıyasla çok daha zengin ve etkileşimli bir deneyim sunuyor. Ayrıca araştırmalar açıkça gösteriyor ki mobil uygulamalar tüketiciye markayı sevdirmekte çok etkili. Öte yandan, İndirilen uygulamaların %80’inden fazlası bir kez kullanıldıktan sonra siliniyor. Dolayısıyla mobil uygulamalar söz konusu olduğunda kurumların müşteriyi nasıl ilgili tutacaklarını ve tekrar ziyaret etmelerini sağlayacaklarını düşünmek zorunda. Uygulama ve hizmetin sadece basit bir hizmet veriyorsa sadece o tüketicinin telefonunda kısa bir süre duracak ve daha fazla yere ihtiyacı olduğu zaman ise telefonundan silecek.

Haberin Devamı

Özelleştirilmiş bir hizmet sunulması karşılığında kişisel bilgilerini paylaşmaya sıcak bakanlar artıyor

IBM araştırmaları açıkça gösteriyor ki, yeni etkileşim platformları beklentileri çok yükseltti ve eğer bir kurum ya da temsilcisi müşteri ile istediği platformdan iletişim kurmazsa o müşteriyi kaybediyor. TV’de canlı olarak bir diziyi izlerken, eş zamanlı olarak sosyal medyada her kanaldan, o dizideki oyuncunun kıyafetleri ve aksesuarlarıyla ilgili gerçek zamanlı olarak bilgi sahibi olunabildiği bir dönemde yaşıyoruz. Yeni nesil insanlar, bilgi paylaşmaya çok daha istekli. Her şeyi çekinmeden paylaşan bu nesil, bunu bir gereklilik olarak görüyor. Bir şirketin sana daha iyi hizmet vermesi için onu daha iyi tanıması gerektiğini biliyor bireylerin %80’i kendilerine özelleştirilmiş bir hizmet sunulması karşılığında kişisel bilgilerini paylaşmaya sıcak bakıyor.

Büyük reklam verenler stratejilerini yeniden tasarlıyor

Günümüzde CMO açısından en önemli değişiklik, geçmişte teknoloji yalnızca müşterilerle iletişim kurulması, etkinliklere davet edilmeleri veya e-posta ya da daha önce posta gönderilmesi için bir veritabanı oluşturulması amacıyla kullanılmaktaydı. Artık bu iletişim neredeyse anlık gerçekleşiyor, yalnızca Twitter'da bir gönderi yaparak pazardaki çok büyük talep potansiyelini ölçebiliyorsun ve müşteri tabanına erişebiliyorsunuz. Bu aynı zamanda maliyetleri de önemli ölçüde azaltıyor ve pazarlama sektörünün tamamını dramatik bir biçimde dönüştürüyor. Büyük reklam verenler artık stratejilerini yeniden gözden geçiriyorlar. Videolar, sosyal medyadaki bannerlar giderek daha fazla önem kazanıyor.

Haberin Devamı

Bu konjoktürde CMO'nun varlığını sürdürmesi için şirketlerin teknoloji birimleriyle birlikte çalışması gerekiyor. Bunun iki nedeni var; müşterilerle iletişim kurmak için teknolojiyi kullanması gerekiyor. İkincisi ise teknolojnini yeni gelir kaynakları yarattığı gerçeği. Şirketler şu anda yeni doğal kaynak olarak adlandırdığımız “veri”lere sahipler ve tek yapmaları gereken bunu analiz etmek ve paraya çevirmek. Bu CMO'ların daha yeni yeni yerine getirmeye başlamadığı bir görev.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!