‘Şarkı’lar seni söyler

Haberin Devamı

‘Şarkı’lar seni söyler
5 üzerinden 4.5 yıldız


Daha önce de yazmıştım ama ‘Annemin Şarkısı’yla aynı sulara dönmek zorundayım: Filmlerinde daha çok Çingenelerin geleneksel hayatlarını perdeye taşımakla tanınan Tony Gatlif, 1997 tarihli çalışması ‘Gadjo dilo’da, babasının bıraktığı kasetler arasında bulduğu ve hayran olduğu bir sesin sahibini aramak için yola düşen genç bir Fransız delikanlısının, Stephane’ın Romanya’daki öyküsünü anlatıyordu. Bizden de benzer bir hamle Özcan Alper’den gelmiş, ikinci uzun metrajlı filmi ‘Gelecek Uzun Sürer’de, ağıtlar toplamak için yollara düşen genç bir kızın, Sumru’nun memleketin Güneydoğu’sundaki arayışlarını perdeye taşımıştı. Alper’in filminde Sumru’nun arayışı, bir anlamda son 30 yılda söz konusu coğrafyada yaşanan acıların ve kayıpların da ifadesiydi.

Haberin Devamı

Erol Mintaş da ilk uzun metrajlı filmi ‘Annemin Şarkısı’nda benzer bir motiften yola çıkarak son derece özgün bir hikâyeye imza atıyor. Duyduğu her ‘sela’da “Beni çağırmanın zamanı gelmedi mi?” diyen Nigâr Hanım 90’larda devletin ‘Resmi’ politikaları sonucu sürüldüğü köye artık dönmek istemektedir. Öğretmenlik yapan oğlu Ali ise bir yandan annesinin bu depreşen özlemi öte yandan da hamile kalan kız arkadaşıyla yaşadığı problemler arasında gidip gelmektedir. Ama asıl mesele Nigâr Hanım’ın ısrarla aradığı eski bir kasettir. Çünkü o kasette Seydoye Silo adlı bir sanatçının okuduğu ‘Dengbej’ vardır.

‘Şarkı’lar seni söyler

Mintaş, sade anlatımıyla direkt gönüllere seslenirken arka planda da siyasi konjonktürün geçmişten günümüze küçük çaplı bir panoramasına soyunuyor. Ki bu noktada kültürel bir refleksin izlerini de özellikle “Kürtler inatçıdır, bu kadar inat olmasaydı buralara gelmezdik...” ifadesinde bulmak mümkün. Filmi genel olarak köklere doğru ruhsal bir yolculuk olarak tanımlayabiliriz.

Haberin Devamı

Performanslara gelince: Başrollerde Zübeyde Ronahi ve Feyyaz Duman gayet iyiler, Nesrin Cavadzade de ‘kısa ve öz’ kabilinden kendisini hatırlatıyor. Aziz Çapkurt da filmdeki rolüyle bu yıl Antalya’da ‘En iyi yardımcı erkek’te ödül almıştı.

Yönetmen: Erol Mintaş
Oyuncular: Zübeyde Ronahi, Feyyaz Duman, Nesrin Cavadzade, Aziz Çapkurt, Cüneyt Yalaz
Türkiye yapımı

‘GECE’NİN GETİRDİKLERİ

‘Şarkı’lar seni söyler

Erden Kıral imzalı ‘Gece’, Güneydoğu’dan göç etmiş bir ailenin düzenin acımasız çarklarında savruluşunu anlatıyor. Filmde başlıca rolleri Nurgül Yeşilçay, Mert Fırat, Vildan Atasever ve İlyas Salman paylaşıyor.

Yönetmen: Erden Kıral
Oyuncular: Nurgül Yeşilçay, Mert Fırat, Vildan Atasever, Nur Sürer
Türkiye yapımı

Yazarın Tüm Yazıları