Fazla söze gerek yok!

Güncelleme Tarihi:

Fazla söze gerek yok
Oluşturulma Tarihi: Ekim 17, 2014 21:41

Son 8 yılda toplam 12.5 milyar dolar, bu yılın ilk 8 ayında da rekor dış ticaret fazlası veren otomotiv sektörüne yönelik Maliye’nin hâlâ yeni vergileri gündeme alması tartışma yarattı. 8 ayda 2 milyar dolarlık rekor fazla ise sektör adına bir cevap oldu.

Haberin Devamı

TÜRKİYE’de çok uzun süredir ne zaman cari açık tartışılsa veya ne zaman tüketim ithal yönde artsa, hükümet nezdinde akla ilk gelen sektör hep otomotiv oldu. Türkiye’de az sayıda araç üretildiği için içerde satılan araçların doğal olarak çoğunun ithal olmasına bağlı olarak ilk darbe anında otomotive vurulur. Bu dönemlerde Maliye, hemen ÖTV silahını çeker ve dış ticaret dengesine bakmaksızın vergileri artırır. Bugün bu yüzden dünyada otomobile en çok vergi ödeyen ülke ünvanına sahibiz.

Hatırlamayanlar için son vergi artışı ocak ayında yapıldı ve en düşük otomobilin ÖTV’si yüzde 45’e kadar çıkarıldı. Motor silindir hacmine göre ise bu oran yüzde 145’e kadar yükseldi. Yani Avrupa’da 100 bin TL’lik bir araca yüzde 18 KDV de eklediğimizde yaklaşık 300 bin TL ödeyen bir ülkenin vatandaşlarıyız.

Haberin Devamı

1.6 LİTRE YENİ DİLİM

Sektör daha bunun etkisini üzerinden atamadan ki bu toplam satışlara yüzde 20 daralma olarak yansıdı, şimdi Maliye Bakanlığı yetkilileri, ÖTV oranlarında yeni bir vergi artışı olabileceğininin sinyalini verdi. Geçtiğimiz günlerde Hürriyet Ankara’dan Neşe Karanfil’in gündeme getirdiği habere göre bu vergi artışının gerekçesi olarak lüks markaların Türkiye’ye düşük hacimli motorlu araçları sokup satışlarını artırması gösteriliyor. Yani 1.6 litrelik ÖTV sınırın değiştirilip altına yeni motor hacmi dilimleri eklenmesi gündemde.

Fazla söze gerek yok

Tahminimiz, Maliye böyle bir plan içindeyse 1.4 litre motor hacmine kadar ÖTV oranını yüzde 45’de tutup, 1.4 litre üstünün oranını artıracak. Bu oran da eğer yapılırsa muhtemelen yüzde 60 olacaktır. Böylece lüks markaların otomobilleri durumdan etkilenecek. Tabi Türkiye’de satılan otomobilllerin yüzde 95’inin 1.6 litre ve altı motor hacmine sahip olduğu düşünülürse, tüm sektörün bundan etkileneceği de bir gerçek. Bu yüzden iyi bir analiz şart.

Fazla söze gerek yok

Haberin Devamı

Eğer bir sektörde gerçekten ithalat ihracatın çok üstündeyse, evet tedbir gerekebilir. Hiç ihracat yapmayan sektörler var. Ama otomotiv sektöründeki durum son yıllarda gerçekten düşünülenin tam tersi durumda. Aşağıda tablolarda daha net görebilirsiniz, bu yıl ihracatın artması ve içerde pazarın daralmasına bağlı olarak otomotivde dış ticaret fazlası rekor seviyeye yükseldi. Öyle ki Otomotiv Sanayi Derneği’nin (OSD) raporuna göre, 2014 yılı Ocak-Ağustos döneminde taşıt araçları ihracatı 11 milyar 695 milyon dolar, ithalatı ise 9 milyar 690 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Bu da geçen yıl Ocak-Ağustos döneminde sadece 14 milyon dolar dış ticaret fazlası veren sektörün bu yıl bu rakamı 8 ayda 2 milyar doların üzerine çıkarmasını sağladı. Otomobilde ise geçen yıl 8 ayda 1.2 milyar dolar olan dış ticaret açığı bu yıl 1.7 milyar dolar fazla vermiş durumda. Şimdi böyle bir tabloda otomotiv sektörüne yönelik bir vergi artışı ne kadar adil olabilir.

Haberin Devamı

Fazla söze gerek yok

1

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!