Fotoğraf bombardımanı

Fotoğraf dünyasının tanınmış isimlerinden Ömer Serkan Bakır, ineternet siteleri, galeriler, televizyon yayınları ve reklamlarla herkesin fotoğraf bombardımanı altında yaşadığını belirtiyor.

Haberin Devamı

Bir fotoğrafın etkisi ve o kareyi yakalayan kişinin değerini yayınlandığı mecra belirler. Dünyanın dört bir yanında deklanşöre basan fotoğraf dünyasının Türkiye’deki sevilen isimlerinden Ömer Serkan Bakır, yayınlarına imza attığı “Fotoğraf” dergisiyle tanınmış isimleri olduğu kadar genç yetenekleri ve Türkiye’de fotoğrafın gizli kahramanlarını da tanıtıyor. Ömer Serkan Bakır, Instagram, Facebook, Twitter, ineternet siteleri, galeriler, televizyon yayınları, reklamlarla herkesin fotoğraf bombardımanı altında yaşadığını, bunun fotoğraf algısını değiştirdiğini söyledi.
Sohbetinden büyük keyif aldığım Ömer Serkan Bakır’la fotoğrafa ilgisinin kaynağını, “Fotoğraf” dergisini ve günümüz fotoğraf algısını konuştuk. İşte, fotoğrafı yaşama şekli haline getiren bir insanın anlattıkları:

Haberin Devamı

FOTOĞRAF MAKİNESİ OYUNCAĞIMDI

“Çocukluğumdan bu yana elimde mutlaka bir fotoğraf makinesi oldu. Babamdan kalma körüklü bir fotoğraf makinesi oyuncağımdı. Lise yıllarında fotoğraf çeker hale geldim. İstanbul Üniversitesi Kontrol Sistemleri Teknolojisi bölümünde okuduğum sırada 1995 yılıydı, Fotoğraf Dergisi’nde işe başladım. Bu okulu bitirdim ama aklımda hep fotoğraf vardı. Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü’nde eğitimime devam ettim. Aynı zamanda Fotoğraf Dergisi’nde çalışıyordum ki benim için büyük bir avantajdı. Bu sayede belgesel fotoğrafçısı, stüdyo fotoğrafçısı ya da güncel sanat üreten birçok farklı disiplindeki ustayla çalışma imkanı buldum. Bu sırada fotoğraf çekmekten çok fotoğraf editörlüğü tarafımı geliştirdim. 1995’ten beri yayınlanan “Fotoğraf” dergisine 1999’da ‘Photo Digital’ dergisini de ekledik. Bir iki yıl önce iki dergi birleşti ve ‘Fotoğraf’ dergisi olarak yayın hayatını sürdürüyor.

İŞİM FOTOĞRAF BAKMAK

Yaklaşık 20 yıldır, Fotoğraf dergisinde çalışıyorum. Her gün fotoğraf çekmiyorum ama bir editör olarak her gün yüzlerce, binlerce kare fotoğrafa bakıyorum. Okuyuculardan gelen kareler, dergide portfolyosu yayınlanacak ustalar, sürekli bize çalışan ustaların fotoğrafları, haberler. Açıkçası fotoğrafın editörlük kısmı ile fotoğraf çekmekten daha ilgiliyim. Ancak bugün artık yalnızca editörler değil, herkes yoğun bir fotoğraf bombardımanı altında yaşıyor. İnstagram, facebook, twitter, internet siteleri, galeriler, televizyon yayınları, reklamlar. Bu bombardıman fotoğraf algısını değiştiriyor.

ALGI DEĞİŞTİ

Haberin Devamı

Bu değişen algıyla insanların fotoğrafa bakışı 40 yıl öncesiyle aynı değil. Sanatla belgeseli birbirine karıştırır oldu insanlar. İyi fotoğraf nedir, çok fazla çekiştirilmeye başladı. Açıkçası fotoğraf konusunda insanların algısı çorbaya döndü. Kart bastırıp fotoğraf sanatçısıyım diye gezen de var, 3-5 fotoğraf çekip işi gücü bırakıp kendisini stok fotoğraf çekmeye adayan da var ki bu işin kalitesini düşürüyor. Fotoğraf dijitale taşındığı zaman tanımlar daha farklıydı. Photoshop her geçen gün etkisini daha da arttırmaya başlayınca fotoğrafın gerçekliği tartışılır oldu. Fotoğrafa müdahale olup olmadığını anlamak da artık daha zor. Görüntü işleme yazılımlarının geldiği noktada fotoğraf oynamaları ‘Yutturulabilir’ oldu. Teknoloji fotoğrafçının yanında, bir anlamda karşısında da. Fotoğraf sadece makine ile yapılır sanılıyor ki asıl yanlış burada. Bir fotoğraf makinasının, ekipmanının gelişmişliği fotoğrafı çeken kişinin gelişmişliği ile boy ölçüşemez.

Haberin Devamı

DÜNYAYI ANLATIYOR

Fotoğraf konusunda bir çok projeye imza attım, onlarca sergi, ödüller jüri üyelikleri, belgesel çalışmalar, danışmanlıklar her alanda fotoğrafa hizmet ettim. Şimdilerde 2007’de kitaplaştırdığım “Yaşamdan” serisini yenilemek için çabalıyorum. Sergileri, söyleşileri, sunumları ve yeni kitabı ile ilgi çekecektir. Dünyayı batıdan doğuya anlatan bir çalışma ABD’den başlayıp Kamboçya’ya Endonezya’ya kadar süren insan hikayelerinden oluşuyor.”

ÖMER SERKAN BAKIR KİMDİR?


1976 yılında İstanbul’da doğdu. İstanbul Üniversitesi Kontrol Sistemleri Teknolojisi ve Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf Bölümü’nü bitirdi. 7 kişisel, 33 karma fotoğraf sergisinin yanısıra yaptığı koleksiyonlarla da çeşitli sergilere katıldı, kitaplarda yer aldı, 3 fotoğraf albümü yayınladı. 2003-2008 yılları arasında Fotografevi’nde Temel ve Dijital Fotoğraf, 2008-2009 öğretim yılında FMV Işık Lisesi’nde Temel Fotoğraf Bilgisi, 2009-2010 öğretim yılında Doğuş Üniversitesi’nde Temel Fotoğraf ve Dijital Fotoğraf dersleri verdi. Bugüne kadar, “Vapurda”, “Su Üstünde Yaşam”, “Doğu’nun Kararan Yıldızı: İran”, “Angkor Tapınakları”, “Yaşam Güzel Bir Gündü”, “Yaşamdan” ve “Kuzey&Orta Pakistan” isimli fotoğraf gösterileri 18 şehirde izleyicilerle buluştu. “Angkor Tapınakları”, “Yaşamdan”, “Kesit ve Kesit-Yaşamdan” ve “Türkiye’de Fotoğrafçı Olmak” sergileri Türkiye’nin pek çok kentlerinde ilgi çekti. Bilişim Muhabirleri Derneği (BMD) üyesidir. Halen Fotoğraf Dergisi ve Fotoğraf Bilgi Merkezi (web sitesi) Yayın Yönetmeni olarak görev yapmaktadır.

Yazarın Tüm Yazıları