Güncelleme Tarihi:
MASTERCARD Güneydoğu Avrupa Genel Müdürü Mete Güney, yapılan son düzenlemelerle kârları düşmeye başlayan ve verimliliğe odaklanan Türk bankaları için, ödeme sistemlerine yönelik yatırımların cazibesini kaybetmeye başladığını söyledi. Mastercard olarak Türkiye’de ödeme sistemlerine yönelik azalan yatırımlarda oluşacak boşluğu doldurmaya talip olduklarını kaydeden Güney, “Türk bankaları bugüne kadar ödeme sistemlerindeki başarısıyla uluslararası arenada da gündeme geldi. Bu yüksek pozisyonumuzu korumamız önemli. Eğer bu alanda yeni yatırımları bankalar yapamıyorsa bunu yapmaya biz talibiz” dedi.
Mastercard’ın yakın zamanda Türk teknoloji şirketi Provus’u satın aldığını hatırlatan Güney, şunları anlattı:
ORTA ASYA’YA İHRACAT
“Provus ile birlikte Türkiye’den yurtdışına bankacılık alanında teknoloji ihraç etmeye başladık. Azerbaycan teknoloji ihracatımızda ilk örnek. Türkiye’deki gibi taksit uygulamalarını Azerbaycan’da devreye aldık. İki projeyle Yapı Kredi Bankası Azerbaycan’da taksitli alışveriş sistemini kurdu. Diğer bir banka da Unibank’ın Albalı Kart adlı ürünü. Ulaşımda temassız kartın okuyucu makineleri Türkiye’deki teknoloji firması Asis tarafından ihraç edildi. Biz MasterCard olarak donanım, bilgi birikimi ve servis hizmeti ihraç ettik. Gürcistan’da mobil finansal hizmeti ve taksiti devreye alıyoruz. Taksiti hiç kullanmamış Gürcistan, bu uygulamayla tanışacak. Bunun dışında Özbekistan ve Türkmenistan’la temaslarımız devam ediyor.”
TAKSİT YÜZDE 7 DARALDI
Son dönemde alınan önlemlerle, kredi kartlarında pazarın ciro olarak daralmaya başladığını ifade eden Mete Güney, “Kartta taksitli satışlarda şubat 2014’ten bu yana he ay yüzde 17 gerileme var. Sektör yavaş yavaş değişiyor. Bankalar kısıtlı sermayelerini en doğru yere kanalize etmek istiyorlar. Kârlılık düştüğü için bankalar, ödeme sistemlerine yatırımlarını azaltıyor. Bankaların marka yatırımlarının azalması Türkiye için olumsuz bir tablo. Çünkü kayıt dışı ile mücadelede kartların da önemli bir payı var. Böylece ülke ekonomisinin büyümesine de katkı sağlanmış oluyor” diye konuştu.
‘Yanlış anlaşılma var’
TÜRKİYE’deki tasarruf eksikliği ile kredi kartı sektörünün büyümesi arasında herhangi bir ilişki olmadığını vurgulayan Güney, şunları söyledi: “Tasarruf ve kredi kartları ile harcama arasında bir ilişki yok. Birbirinden bağımsız iki etken söz konusu. Biz aslında kredi kartıyla harcıyoruz diye daha az tasarruf ediyor değiliz. Arada istatistiki bir bağlam yok.”
POS’ta dünyada birinciyiz
TÜRKİYE’de özel tüketimin üçte birinin karttan geçtiğini söyleyen Mete Güney, “Türkiye’de her 100 liranın 35 lirası kartla ödeniyor. Ülkemizde kredi kartı pazarının büyüklüğü aslında bankaların başarısı. Penetrasyon anlamında bugün 30 milyon kişinin banka kartı var. 26 milyon kişinin ise kredi kartı var. POS sayısında dünyada birinciyiz” dedi.
Tasarruf için kampanya
GÜNEY, Türkiye’nin gündeminde yer alan tasarrufların artırılması konusunda Mastercard’ın da çalışmaları olduğunu belirterek, “Biz bir ödeme sistemleri kuruluşuyuz. Bizim tasarrufla ilgili konumumuz tüketiciyi bilinçlendirmeye yönelik. Tüketicilerimizin bütçe yapmayı öğrenmesi için sektördeki tüm paydaşlar birlikte çalıştı ve içerik hazırlandı” dedi.