2-7 yaş arası dil öğrenmede en kazançlı dönem

Güncelleme Tarihi:

2-7 yaş arası dil öğrenmede en kazançlı dönem
Oluşturulma Tarihi: Haziran 30, 2014 09:41

Boğaziçi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yasemin Bayyurt, “Yabancı dil eğitiminde en kazançlı dönem 2-7 yaş arası. Bu süreçte çocuklar dil öğrenme gelişimlerini tamamlar ve sembollerle düşünmeye başlar” diyor.

Haberin Devamı

2-7 yaş arası dil öğrenmede en kazançlı dönem
Uzmanlara göre yabancı dil eğitimi küçük yaşlarda başladığında öğrenme daha kalıcı oluyor. Avrupa Birliği ülkelerinde erken çocukluk döneminde başlatılan eğitimlerde öğrencilerin bütün derslerle etkileşim içinde öğrenmesi sağlanıyor. 2 ile 7 yaş aralığının dil öğrenmede en verimli dönem olduğunu anlatan Boğaziçi Üniversitesi Yabancı Diller Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Yasemin Bayyurt, “3-5 yaş çocuğuna verilecek yabancı dil eğitimi 7-9
yaştan farklı” diyerek erken dönemin önemine değindi. Bayyurt ailelere şu önerilerde bulundu: Öğrenme kapasitesinin en yüksek olduğu dönem küçük yaşlar. Çocukların yabancı dil öğrenmesi üzerine yapılan bilimsel çalışmalar dil öğrenimine başlama yaşının 3-4 olduğunu gösteriyor. Bu süreç doğal bir biçimde gerçekleşiyor. Bebekler yaşamlarının ilk aylarında dünyadaki tüm dilleri oluşturan 200 sesi algılama kapasitesine sahip. Zaman içinde bu yeteneklerini yitirerek anne-baba veya bakıcılarından duydukları sesleri ve kelimeleri kullanarak da ilk anlamlı sözcük ve cümleleri kurmaya başlar ve konuşmayı öğrenirler. 24-30 aylık bebekler anadilinde dilbilgisi açısından basit anlamlı cümleleri kurup iletişime geçerler. Çocuklar esnek beyin yapıları nedeniyle 5 yaşına kadar öğrendikleri dili daha hızlı ve ana dil telaffuzuna yakın konuşacak şekilde öğrenirler. Bilgileri uzun süre zihinlerinde tutarlar.

Haberin Devamı

İKİNCİ DİL İÇİN 3 YAŞ İDEAL

2-7 yaş arası en kazançlı dönem. Bu süreçte çocuklar dil öğrenme gelişimlerini tamamlamaya ve sembollerle düşünmeye başlar. Olayları sadece bir yönüyle düşünseler de kısıtlı bile olsa mantık yürütebilirler. Ben-merkezlidirler,
başkasının bakış açısını algılayamazlar. Bu dönemde onlara sunulan ikinci dili, bu şekilde bir bütünsellik içinde bakarak benimser ve algılarlar. Bu nedenle ikinci dili çocuklara öğretmek için en ideal zaman 3 yaştır. Bu dönemde çocuk, artık birinci dilinde gelişimini kısmen tamamlamış düzgün basit cümleler kurabilir. Kelime hazinesi de 300’e kadar genişler. Bu aşamada ikinci bir dilin çocuğa sunulması onun birinci dilde gelişimine herhangi bir şekilde etki etmez. Çünkü bilişsel olarak hala her şeye bir bütünsellik içinde bakarlar. Bu konuda eğitim almış, çocuk gelişim ve psikolojisinden anlayan, nasıl dil öğrendiğini bilen öğretmenlerle eğitim verilmeli. Çünkü 3-5 yaş çocuğuna verilecek yabancı dil eğitimi 7-9 yaştan farklı olur. Avrupa ülkelerinde çok dilli ve kültürlü ortamda çocukların yetiştirilmesi için erken başlanıyor. Böylece, ileride farklı toplumlar arasında iyi iletişim kurabilen bireylerin yetişmesi sağlanıyor. Özellikle İngilizce küresel dil olduğu için birçok ülke eğitim politikalarını buna göre belirleyebiliyor. Bunun yanında anaokulu başta olmak üzere ilkokulda iyi öğretim, etkin öğrenme ortamı da gerekiyor.

Haberin Devamı

EVDE EĞİTİM BEBEKLİKTE BAŞLAYABİLİR

Ev eğitiminde bebeklikten itibaren çocukların İngilizce duymaları sağlanabilir. Televizyon programları, müzik bu konuda yardımcı olur. İngilizce çocuk şarkıları dinletilebilir, oyun ve tekerlemeler öğretilebilir, çizgi film seyredilebilir. Yabancı dilde hikayeler okunabilir. Çocuklarla birlikte etkinlikler düzenlenmeli. Örneğin, ödev olarak verilen boyamalar birlikte yapılmalı. Teknolojik aletlerle tanışıklığın artması ile kullanım dilinin yabancı dil seçilmesi veya uygulama etkinliklerin yapılması büyük katkı sağlar.

BUNLARI BİLİYOR MUSUNUZ?

-Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), Eğitimde Fırsatları Artırma Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) Projesi kapsamında bugüne kadar yaklaşık 732 bin tablet bilgisayar dağıttı.
-Türkiye Ulusal Ajansı’nın 2007-2013 yılları arasında farklı hedef kitlelere yönelik yürüttüğü AB eğitim ve gençlik programları 2014-2020 döneminde tüm Avrupa’da ‘Erasmus+’ adıyla yürütülecek.
-Yükseköğretim Denetleme Kurulu ve KKTC Yükseköğretim Planlama, Denetleme, Akreditasyon ve Koordinasyon Kurulu’nun (YÖDAK) ortak komisyonu her yıl Kıbrıs’taki üniversiteleri denetleyecek.

Haberin Devamı

SİZ SORUN CEVAPLIYALIM

İlk TEOG ile ikinci TEOG sınavının puanlamaya etkisi (yüzde olarak) nasıl olacak?

- İlk ile ikinci ortak sınavın puanlamaya etkisi açısından herhangi bir fark bulunmuyor.

ÖSYS tercihleri ne zaman yapılacak?

-ÖSYS sonuçlarına göre, adayların üniversite ve bölüm tercihlerini 7-17 Temmuz arasında alınacak.

Kredi ve Yurtlar Kurumu’nda (KYK) yabancı öğrenciler kalıyor mu?

Gençlik ve Spor Bakanlığı bünyesinde faaliyet gösteren Kredi ve Yurtlar Kurumu (KYK), bu yıl 162 ülkeden 9 bin 483 öğrenciyi ağırladı. En çok öğrencinin ise Afganistan’dan geldiği belirtildi.

2-7 yaş arası dil öğrenmede en kazançlı dönem
VELİ REHBERİ

5 SORU 5 CEVAP

Haberin Devamı

ÇOCUK VE TELEVİZYON

Televizyon ve çocuk konusundaki soruları Uludağ Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Psikoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Tevfik Alıcı yanıtladı.

1) Çocuklar günde en fazla kaç saat televizyon izlemeli?
- Mümkün olduğu kadar az izlemeliler. Yaşa bağlı olmakla birlikte çocukların televizyon izleme zamanı günde iki saati asla geçmemesi gerekiyor.

2) Ailenin, çocuk her ağladığında, yemek yemediğinde, huysuzlandığında televizyona başvurması, çocuğu onunla oyalaması doğru mu?
- Doğru değil ama bu, anne-babalar tarafından sıkça yapılıyor. Bu kolayına kaçmaktır. Beş yaşından küçük çocuklara yemeğini yediğinde ödül olarak televizyon izlemek yerine, birlikte oyun oynamak teklif edilebilir. Huysuzlanma ve ağlama gibi durumlarda bu kesinlikle yapılmamalı, çünkü iki kötü davranış birden pekiştirilmiş olur.

Haberin Devamı

3) Aile ile birlikte izlendiği sırada televizyonda uygunsuz, zararlı bir davranış olduğunda anne-baba nasıl davranmalı?
- Aile, çocukla birlikteyken beraber izleyebileceği programları seçmeli. Ancak bu sağlansa da sakıncalı sahneler olabiliyor. Bu durumlarda ise anne-baba, böyle davranışların neden sakıncalı olduğunu açıklarsa, çocuk üzerindeki zararlı etkileri önlenebilir.

4) Kaç yaşına kadar çocuğun televizyon izlenmesi önlenmeli?
- Yaşı ne kadar küçükse çocuk o kadar az televizyon izlemeli.

5) Çocuğu televizyondan uzak tutmanın yöntemleri neler?
-Çocuğu televizyondan uzak tutmak için cezaya başvurulmamalı. Onun yerine alternatif davranışlar pekiştirilmeli, ödüllendirilmeli. Anne-baba çok televizyon seyretmenin çeşitli nedenlerle zararlı olabileceğini bilmelerine rağmen bu durumu çocuğa bakmanın en kolay yollarından biri olarak görebiliyor. Ancak yapılması gereken (kitap okumak gibi) çocuğa farklı seçenekler sunulması ve bunların düzenli olarak yerine getirilmesi.

PANO

Siyaset okulu açılıyor

Boğaziçi Üniversitesi Siyaset Okulu için başvurular 4 Temmuz’da sona eriyor. Geleceğin siyasetçisi olacak gençlerin liderlik yeteneklerini güçlendirmek, katılımcılar arasında diyalog ve işbirliğini teşvik etmek için çalışacak okul, 1-10 Eylül arasında eğitim verecek. Avrupa norm ve kurumları, hukukun üstünlüğü, insan hakları ve demokrasi gibi konularla birlikte ekonomik büyüme, eğitim, gençlik, çevre ve kadın politikaları gibi teknik uzmanlık alanlarını içeren eğitimler yapılacak, söyleşiler düzenlenecek. Hem Boğaziçi’nden hem de diğer üniversitelerden akademisyenler eğitim verecek.

25-35 yaş grubuna yönelik etkinlik ücretsiz olacak. Başvurular www.avrupasiyasetokulu.org adresinden yapılabilir.

MEB, zekâyı yeni testlerle belirleyecek

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Rehberlik ve Araştırma Merkezlerinde (RAM) 25 yıldır kullanılan zekâ testlerinin yerine, ABD ve Avrupa’da yaygın kullanılan üç ayrı zekâ testi satın aldı. Bakanlık tarafından saha araştırması için yaklaşık 3 bin öğrenciye zekâ testi uygulandı. Yeni testler, Rehberlik ve Araştırma merkezlerinde yeni eğitim öğretim döneminden itibaren kullanılacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!