1 ayda 7 bin TL zamlandı

Güncelleme Tarihi:

1 ayda 7 bin TL zamlandı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 07, 2014 01:13

Cumhuriyet tarihinde, 2013'te 853 bin adet satışla en başarılı ikinci yılını geçiren otomotiv sektörü, 2014’e daralmayla başladı. ÖTV ve faiz oranlarının yükselmesi, satışları düşürürken fiyatları arttırdı. Markalar, yeni model arabaların fiyatını yüzde 20-25 oranında yükseltti. Sektör, yeni yılın ilk ayında yüzde 8 daraldı. 2013 stoklarının bitmesinin ardından daralmanın mart ayında netleşmesi bekleniyor. Sektörün bu yılki beklentisi ise 650-700 bin adet satışa ulaşmak. Orta sınıf bir otomobil fiyatı ise yeni zamlarla 40 bin TL'den yaklaşık 47 bin TL'ye çıkacak. Hürriyet Otomotiv Editörü Emre Özpeynirci ise sektördeki son zamları değerlendirdi.

Haberin Devamı

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Yönetim Kurulu Başkanı H.Şükrü Ilısal, kur artışları ve ÖTV’nin fiyatlara yansımaya başladığını söyledi. Ocak ayında yüzde 30’a varan oranlarda devalüasyon yaşandığını belirterek, “Yetkili satıcılar ve sağlayıcıların sübvanse etmesiyle kasım ve aralık aylarında fiyat artışı olmadı ancak ocak ayından bu yana yüzde 25-30 civarında devalüasyon oldu. Bu bir şekilde fiyatlara yansıyacak. Bazı firmalar, bunu aylara yayarak yapılabilir. Zaten tüm markalar, fiyatları yüzde 15-20 civarında arttırdı. Bunun üzerine ÖTV farkının da eklenmesi, fiyat artışını yüzde 25’e çıkardı.” dedi. Ocak ayındaki yüzde 8’lik daralmanın beklentilerin altında olduğunu ifade eden Ilısal, “2014’e yaklaşık 45 bin stokla girdik, bunun 20 bini satıldı. Şu an piyasada, 2013 fiyatıyla satılan 25 bin civarında araç var. Bundan dolayı ocak ayındaki daralma düşük çıktı. Stoklar bittikten sonra mart ayında daralma daha net ortaya çıkar.” diye konuştu.

SON İKİ AYDAKİ ÇALKANTI OTOMOTİV SEKTÖRÜNE HIZLI YANSIDI’

OYDER, otomotiv sektöründe son gelişmelerin değerlendirildiği “Diyalog” bölge toplantılarının 17.’sini İzmir’de yaptı. İzmir ve Ege Bölgesi'ndeki otomotiv perakendecilerinin katıldığı toplantıda Yönetim Kurulu Başkanı Ilısal, sektördeki son gelişmeleri değerlendirdi: “2013 yılının ilk altı ayı çok pozitif geçti. Uluslararası şirketlerin Türkiye’ye yönelik olumlu puanlamaları, faiz oranlarının zayıflaması mutluluk vericiydi ancak ikinci altı ayda, özellikle son iki ayda ülke içindeki karışıklıklar, otomobil sektörüne çok hızlı yansıdı. Sağlayıcı ve yetkili satıcıların cansiperane fedakârlığıyla 2013 Kasım ayında başlayan döviz kurlarındaki artışlar, kasım ve aralık ayındaki satışlara yansıtılmadı. Hemen akabinde 2014 yılının endişeleri başladı.

Haberin Devamı

Döviz kurları yukarıya çıktı. 31 Aralık’ta beklemediğimiz ÖTV artışı ve akabinde Merkez Bankası'nın faiz oranlarını yükseltme kararı ve sonrasında doğal olarak taşıt kredilerindeki faiz arttı. Bütün bunlar 2014 yılında endişeye sebebiyet verdi.” Ocak ayında 32 bin 670 adet araç satıldığını kaydeden H.Şükrü Ilısal, “Toplam 25 bin bekliyorduk, 32 bin çıktı. Yüzde 8’lik daralma oldu. Bu sevindirici bir rakam. Umarız daralma yüzde 8’in altında devam eder ve endişe ettiğimiz boyutlara gelmez ama esas fotoğrafı şubat ve mart aylarında göreceğiz.” dedi.

‘2014’TE 650-700 BİN CİVARINDA OLUR’

OYDER Başkanı Ilısal, 2014 yılında kur baskısı, kredilerdeki düzenleme ve ÖTV artışının satışlara etki edeceğini ve 2013 yılındaki 853 bin rakamının 650-700 bine ineceğini öngördüklerini aktardı. İç pazara yönelik yüksek vergi artışlarını da eleştirerek, “Otomotiv politikaları, özellikle vergi düzenlemeleri açısından sürekli değişkenlik göstermekte. Devleti yönetenler ve bürokratların, hem sektörü hem de sektörün dünyadaki gelişimini yakından takip etmeleri bu açıdan çok önemlidir.

Haberin Devamı

Eğer ekonomik gelişme sağlanacaksa hem sanayimizi güçlendirmeliyiz hem de teknolojinin kullanımını arttırmalıyız. Otomotiv Strateji Belgesi ilk hazırlanmaya başladığında, bizler de otomotiv perakendecileri adına görüşlerimizi aktarmıştık. Burada belirlenen 2023 yılı hedeflerine baktığımızda bugün 21,5 milyar dolar olan ihracatın 75 milyar dolara çıkacağı, 1,2 milyon adet olan üretimin 4 milyona çıkacağı, bu üretimin 3 milyonunun ihraç edileceği, 1,5 milyon adetlik bir iç pazarın olacağı düşüncesi büyük heyecan yaratmıştı. Bu hedeflerin devam ettiğini düşünmekle beraber iç pazara yönelik yukarı yönlü vergi artışları, bu düşüncemizi olumsuz etkiliyor.” şeklinde konuştu.

Haberin Devamı

ZOR GÜNLER BAŞLADI

Emre ÖZPEYNİRCİ/ANALİZ

OCAK ayında ellerindeki stoku eritmek için kampanya uygulayan ve artan kuru fiyatlarına yansıtmayan otomotiv firmaları, şubat ayıyla birlikte zorunlu olarak zamlı fiyatları devreye soktu. Zorunlu diyorum çünkü 2014 model otomobiller şubat ayında gelmeye başladı ve araçlar doğal olarak mevcut kurdan ithal ediliyor. Son 3-4 aydır artan kuru kısmi olarak fiyatlara yansıtan otomotiv şirketleri şubat ayıyla birlikte yüzde 15’i aşan kur farkını otomatik olarak fiyatlara yansıtmak zorunda kaldı. Buna ocak ayında artan ÖTV oranlarını da eklediğimizde aralık ayındaki bir otomobilin şubat ayındaki fiyatı otomatik olarak en az yüzde 20 civarında arttı. Motor hacmi büyüdükçe ÖTV oranlarındaki artışa paralel fiyat da artıyor. Yani otomotiv sektörü için çok zor günler başladı. 2014 yılında en az yüzde 30 daralması beklenen otomotiv pazarının durumu çok parlak değil. Sektörün tek umudu yaşanan belirsizliğin seçimler sonrasında kalkması. Bekleyip göreceğiz ama geçmişte olduğu gibi her ay otomobilde zamlı fiyatlara kendinizi hazırlayın.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!