MuhteÅŸem Yüzyıl’ın 100 bölümlük stil haritası

Güncelleme Tarihi:

Muhteşem Yüzyıl’ın 100 bölümlük stil haritası
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 18, 2013 00:00

22 Mayıs Çarşamba, son üç yılımızın en önemli renklerinden Muhteşem Yüzyıl dizisinin 100. bölümü yayımlanacak. Bu vesileyle dizinin kostüm tasarımcısı Serdar Başbuğ ile konuştuk

Haberin Devamı

100 bölüm başa sararsak, Muhteşem Yüzyıl’ın klasik bir dönem dizisi olmayacağı belli miydi?
- Tabii daha ilk toplantıda bize söylendi. Asla klasik bir Osmanlı istenmedi bizden. Stilize, gözü okşayan, modern bir Osmanlı. Ertesi gün konuşturan bir dizi yapmak üzere yola çıktık. Osmanlı’nın kıyafetlerine baktığınızda Avrupa’nın 11, 12, 13 hatta 14. yüzyıla kadar olan çizgisi bizim çizgimize çok benziyor. Oradaki erkekler de uzun bir entari ve üstlerine ikinci bir parça giyiyorlar. Kadınlar da iki parçalı. Birbirine çok benziyor.

Evet ben en son Anna Karenina’yı izlediğimde kostümlerinin bazı detaylarının Hürrem’in kıyafetlerinden pek farkı yoktu.
- Orada içler biraz daha farklıdır, bedene oturan kıyafetler. O elbiseyi de biraz daha düz hale getirsen, koluna şifon taksan Hürrem giyer. Ben 16. yüzyılla 19. yüzyıl arasında gittim geldim. Bir sürü tarihçi beni çok eleştirdi ama ben hiçbir zaman birebir yapma iddasında olmadım…

Haberin Devamı

Evet ilk zamanlar dekolteler çok eleÅŸtiriliyordu...Â
- Ama o dönem dekolte var. 16. yüzyılı anlatıyoruz. Resimlerine baktığımızda göğüsler gerçekten açık, hatta göğüs uçları bile belli oluyor. Ama bu kıyafetlerle sadece haremin içindeler. Hiçbir erkekle mesaileri yok.

Şimdi de Hürrem’in kapanması eleştiriliyor?
- O kapanma çok yanlış anlaşıldı. Hiçbir siyasi kaygı yoktu. Hürrem yaşlandı arkadaşlar, torunu oldu, kapatmak zorundayız. Dramatolojik çizgi bunu gerektiriyor. Mihrimah ve diğer cariyeler gibi giyinemez.

Ertesi gün konuşturma detayına gelince… Nasıl kostümler daha çok konuşturuyordu?
- Bu tip projeleri biz hep TRT’de izledik. Orada da senaryoda da padişah ve ailesi çok kutsal, neredeyse peygamber kıvamında o kadar hamasi bir şekilde yüceltilmiş. Oysa ki Muhteşem’de padişah ağlıyor bile. Böyle düşünürseniz dizinin bütünü ertesi gün konuşuluyordu. Sırf kostüm değil.

 Bugüne kadar kaç kostüm dikilmiştir?

Muhteşem Yüzyıl’ın 100 bölümlük stil haritası
Serdar Başbuğ, Mimar Sinan Üniversitesi’nde sahne, dekor ve kostüm tasarımı eğitimi aldı. 20 yıldan fazla süredir opera, bale ve tiyatro için kostüm tasarlıyor. Dizilerle yolu tesadüfen kesişti. ‘Esir Şehrin İnsanları’, ‘Deli Saraylı’dan sonra Muhteşem Yüzyıl’ın tasarımcısı oldu. Kendine asla moda tasarımcısı demiyor, o sadece ve sadece sahne ve ekran için kostüm tasarlıyor.

- 1950 gibi bir sayıdayız sanıyorum. 15 bin metre kumaş harcamışız. Bir elbise 12-13 metreden aşağı çıkmıyor. Kostüm odası tıklım tıklım. Askerler, saray içi çalışanlar, çarşı halkı o kadar detay var ki. Bir bölüm geliyor Pargalı’nın çocukluğunu çekeceğiz diyorlar, 16. yüzyıl, İtalya’ya yakın bir Yunan kasabası… Kostümcüye gidip kiralayacağınız bir şey değil bu asla. 20 seneden fazladır dönem kostümü yapıyorum ama askerliği bu dizide yaptım ben.

Haberin Devamı

Bir kostüm kaç günde yapılıyor?
- En fazla bir buçuk günde bitiyor.

Gelelim halvet sahnesi kostümlerine, onlar için nasıl tasarımlar yaptınız?
- Daha uçuÅŸan, ÅŸifon, kollar yırtmaçlı. Ne gecelik ne elbise ne olduÄŸu belli olmayan. SeksiliÄŸi de transparanlıkla verdik. DiÄŸer elbiseler gibi incikli boncuklu deÄŸil, olabildiÄŸince sade. Antik Yunan elbiseleri gibi bir ÅŸey.Â

Erkek halvet kıyafeti?
- Onlara ya alt üst pijama ya da bol düğmeli gömlek yapıyoruz. O gömlekleri de istiyorlar benden. Giyemezsin ki çok transparan. Bir de o 30 düğmeyi gerçek hayattaki halvet sırasında açmaya kimsenin mecealinin yetmeyeceÄŸini anlatamıyorum .Â

100. bölüm arefesinde bana bu dizinin neden bu kadar önemli olduÄŸunu söyler misiniz? Â
- Sultanhamam’da bütün sünnet kıyafetleri bizim ÅŸehzadelerin kıyafetleri, kına gecesinde herkes sultanların kıyafetlerinin taklitlerini giyiyor. Hürrem yüzüğü 500. versiyonuyla piyasada. Her ÅŸeyi bir Osmanlı dalgası sardı. Daha ne olsun?Â

Haberin Devamı

Karakterlerin stil kodları

Valide Sultan: Dolgun ve doygun renklerin kadını. Lacivert, ördek başı yeşil, bordo. Kalkık bir yaka bile kadının duruşunun altına imza atıyordu. İlk başladığımızda ben ona asla gri ve vizon renklerini düşünmedim ama kullandık. Çok iyi taşıdı çünkü. Yaz dönemlerinde renkleri açık tuttuk ve dantellerle konbinledik. O dönem Osmanlı aristokrasisi içinde en üst kadın oydu biz de öyle göstermek için elimizden geleni yaptık.
Şah Sultan: Valide Sultan’dan kalan boşluğu tamamlıyor.
Hürrem Sultan: Hürrem’in saç ve göz renginden dolayı biz ona mavi, turkuaz ve yeÅŸili yakıştırdık. Güçlenmeye baÅŸladıkça saks mavileri ve koyu tonlar… Ama tarihten bildiÄŸimiz bir ÅŸey var: Hürrem’in en sevdiÄŸi renk erguvan rengi, Bizans’ın rengi, gücün ve aristokrasinin rengi… O zaman için kıyafetler, aksesuarlar nüfus kâğıdı gibi. Cesetler teÅŸhis edilemiyorsa bu ÅŸifrelerden faydalanılıyor.Â
Kanuni Sultan Süleyman: Ä°lk sezon etek boylarını yere kadar yapmadık, çizmeleri görelim istedik, diz kapağının biraz altında bitirdik, figür olarak iÅŸimize yaradı, daha atletik bir görüntü elde ettik. Ama yaÅŸ ilerledikçe etek boyları uzuyor. Aksesuarlarına gelince baÅŸlığına taktığı sorguç, Topkapı’dakinin birebir aynısı. DiÄŸerleri yine benim yorumum.       Â
Mahidevran Sultan: Bakırlar, kızıl kahveler, nefti yeÅŸiller kullandık. Ama yeÅŸil giydiÄŸinde bile bir yerinden bakır iÅŸleme geçtik.  Â
Hatice Sultan: Biz diziye ilk başladığımızda en açık renk olması gereken karakter Hatice’ydi, çünkü Mihrimah yoktu o zaman. Gençti, âşıktı, hüzünlü de olsa mutluydu. Onda hep açık renkleri kullandım. Ne zaman İbrahim öldürülüyor Hatice’nin renklerini de koyulttuk.

 

 

 

 


 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!