Kaskoda yeni dönem

Hazine’nin kasko sigortasında yaptığı değişiklikler uygulamaya girdi. 1 Nisan itibariyle şirketler, dört farklı kasko sigortası düzenleyecek. Poliçelerde sigorta değeri yazmayacak, aracın piyasa rayiç bedeli hasar olarak ödenecek. Aracın, sigortalının istediği serviste onarım görmesi ve orijinal yedek parça kullanılması halinde ise primler artacak.

Haberin Devamı

HAZİNE Müsteşarlığı’nın kasko sigortalarında yaptığı değişiklikler uygulamaya girdi ve kasko da yeni dönem başladı. Özellikle son yıllarda sigortalı ile sigorta şirketi arasında kaskodan dolayı sorunlar yaşanmaya başlamıştı. Aracın çalınması ya da ağır hasara uğrayıp, pert olması halinde sigorta şirketlerinin, poliçede yazan sigorta değerini değil de aracın piyasa değerini ödemeleri… ‘Full kasko’, ‘süper kasko’ gibi farklı adlar altında satılan poliçelerin hangi teminatları içerip, içermediği konusunda yaşanan karışıklıklar… Kaskolu aracın onarımında şirketlerin, orijinal parça yerine yan sanayi parça kullandırtmaları… Ciddi tüketici şikayetlerine neden oluyordu.

Hazine, hem bu şikayetleri göz önünde bulundurup, hem de kasko sigortasının içeriğini günün şartlarına uyarlamak için yönetmelik yayınlayarak, kasko şartlarını baştan sona değiştirdi. Yeni uygulama da 1 Nisan da başladı. Peki, neler değişti? Madde madde anlatayım…

· Hem ikinci el hem de sıfır araçların kaskosunda artık, poliçeye sigorta değeri yazılmayacak. Eğer, ikinci el aracınıza sigorta yaptıracaksınız… Şirket, aracın o anki piyasa rayiç bedelini tespit edecek, ödeyeceğiniz primi de bu bedel üzerinden belirleyecek. Araç çalınır ya da pert olursa; sigorta şirketi, aracın o günkü piyasa değerini ödeyecek. Sıfır araçlarda ise, aracın satın alınan değeri üzerinden prim hesaplanacak… Sigorta değeri yine poliçeye yazılmayacak. Bugünkü uygulamada olası bir hasarda ilk yıl, aracın değerinin tamamı kaskodan karşılanıyordu…

Bu uygulama devam edecek. İlk yıldan sonra ise araç ikinci el konumunda olacağında; prim, piyasa rayiç bedeli üzerinden hesaplanıp, hasar da yine rayiç bedel üzerinden ödenecek.

Haberin Devamı

PİYASA DEĞERİNDEN ÖDENECEK

· Yeni kasko uygulamasında, hem primin belirlenmesinde hem hasarın ödenmesinde en önemli kriter, aracın piyasa rayiç bedeli… O nedenle sigorta şirketleri primi belirlerken aracın piyasa rayiç bedelini nereden tespit ettiklerini, nereyi referans aldıklarını mutlaka poliçeye yazacak. Referans noktası; Türkiye Sigorta Birliği, oto alım-satımı yapılan internet siteleri, oto pazarları, oto galerileri, bayiler ya da bu konuyla ilgili kuruluşlar olabilecek. Nasıl ki, sigorta yapılırken piyasa rayiç bedelinin tespit edildiği kurum, poliçeye yazılacaksa… Hasar ödenirken de yine aynı kurum, referans alınacak ve sigorta şirketi, hasar günündeki aracın piyasa değerini tespit edip, ödeyecek. Eğer ki, bir nedenden dolayı poliçede, rayiç bedel için referans alınan kurum yazmıyorsa; hasar, Türkiye Sigorta Birliği’nin yayınlayacağı rayiç bedel listesine göre ödenecek.

Bu noktada biraz durup, araçların rayiç bedelinin nasıl belirleneceği konusuna açıklık getireyim. Sigortacılarla konuştum… Çoğu; alım-satım yapılan internet siteleri, galeriler ve oto acentelerinden en az üç teklif alıp, bu fiyatların ortalamasını rayiç değer olarak belirleyecek. Kimi şirketler ise, Türkiye Sigorta Birliği’nin açıklayacağı ‘kasko değer listesi’ni kriter olarak alacak.

Haberin Devamı

PARÇA SORUNU ÇÖZÜLDÜ

  · 1 Nisan’da başlayan yeni uygulama ile yedek parça konusundaki tartışma da son bulacak. Sigorta yapılırken; aracın, sigorta şirketinin istediği serviste mi, yoksa sigortalının istediği serviste mi onarılacağını, şirketler sigortalıya sorarak, poliçeye yazacak. Aynı şekilde onarım sırasında orijinal yedek parça mı, yoksa eşdeğer parça mı kullanılacağı da poliçeye yazılacak. Aracın onarımının nerede yapılacağı ya da hangi yedek parçanın kullanılacağı poliçede yazılmazsa; hasar sonrasında araç, sigortalının istediği serviste onarım görecek, yine sigortalının istediği yedek parça kullanılacak.

İNDİRİM DEVAM EDİYOR

· Yeni uygulama ile hasarla ilgili eksper raporu tamamlandıktan sonra, 10 iş günü içinde şirket, hasarı sigortalıya ödeyecek. Eğer, hasar ihbarının üzerinden 45 gün geçmişse, tazminat miktarı her şart altında sigortalıya ödenecek. Hasar sonrası yapılan incelemeler, olayın hukuka yansıması ya da herhangi bir nedenden dolayı 3 ay içinde tamamlanmazsa… Sigorta şirketi, hasar miktarının yüzde 50’sini avans olarak sigortalıya ödeyecek.

Kasko sigortasındaki değişiklikler bunlar. Son olarak, tüketicilerin merak ettiği bir-iki konuya da yeri gelmişken değineyim. Birincisi… Bu değişiklikler, yıllardır kasko yaptırıp da hasarsızlık indirimi olanları hiçbir şekilde etkilemeyecek. Hasarsızlık indirimi aynen devam edecek. İkincisi… Bu değişiklikler, 1 Nisan’dan sonra yapılacak kasko sigortaları için geçerli… Yani, mevcut sigortası olanlar, poliçelerini değiştirmeyecek ve poliçede yazan şartlar devam edecek… Sigorta süresi bitince yeni poliçe bu değişikliklere göre düzenlenecek.

Haberin Devamı

Prim, sigortalının tercihine göre artacak

Yeni kasko uygulamasında en çok merak edilen konuların başında, yapılan değişikliklerin fiyatları artırıp, artırmayacağı geliyor. Sigorta şirketleri, fiyatlarda büyük bir değişiklik olmayacağını savunuyor. Şunu da belirtelim… Şirketler, 4 farklı kasko ürününden ağırlıklı olarak; genişletilmiş kasko ve dar kasko ürünlerini tüketiciye sunacak. Türkiye’de en çok satılan araçların, yeni dönemde genişletilmiş kasko ve dar kasko primleri, sigorta şirketine göre farklılık göstermekle birlikte, şu fiyat aralıklarında olacak: Fiat Linea, 450-1.900 TL. Ford Fiesta, 400-2.200 TL. Wolkswagen Passat 850-3.100 TL. Fiat Doblo, 450-1.470 TL. Yeni dönemde kasko fiyatını belirleyecek asıl etken; onarımın yapılacağı servis ve onarım sırasında kullanılacak yedek parça olacak. Şirketler, anlaşmalı oldukları servislerde onarımın yapılması ve istedikleri yedek parçanın kullanılması halinde daha uygun primler belirleyecek. Ancak, servisi sigortalının seçmesi ve orijinal yedek parça kullanılması durumunda primler artacak.

Haberin Devamı

Dört farklı kasko poliçesi düzenlenecek

1 Nisan’dan itibaren artık sigorta şirketleri; ‘Tam Kasko’, ‘Genişletilmiş Kasko’, ‘Kasko’ ve ‘Dar Kasko’ adı altında 4 farklı poliçe düzenleyecek. Bu poliçelerin içerdiği teminatları ise Hazine belirledi. Yeni kasko sigortaları ve içerdiği teminatlar şöyle:

Tam Kasko: Çarpma-çarpışma, çalınma, üçüncü kişilerin vereceği zararlar, yanma, aracın Türkiye sınırları dışındaki zararlar, halk hareketi gibi olaylar nedeniyle emniyet güçlerinin müdahalesi sonrası oluşan zararlar, terörün zararları, doğal afetler, aracın çekilmesi sonucu oluşan zararlar, patlayıcı ve yanıcı maddelerin vereceği zararlar, aracın iddia ve yarışa katılması sonucu oluşacak hasarlar, kemirgen ve diğer hayvanların verdiği zararlar, araçta bakımsızlık sonucu meydana gelen zararlar, kaza dışında da olsa aracın mekanik ve elektronik aksamında meydana gelecek her türlü zararlar bu sigortanın kapsamına giriyor.

Genişletilmiş Kasko: Çarpma-çarpışma, üçüncü kişilerin araca zarar vermesi, yanma, aracın ya da parçalarının çalınması teminatlarının tamamını içerdiği gibi; Tam Kasko poliçesindeki teminatların bir kısmının alınmasından oluşuyor.

Kasko: Çarpma-çarpışma, devrilme, üçüncü kişilerin araca zarar vermesi, yanma, aracın ya da parçalarının çalınması teminatlarının tamamını kapsıyor.

Dar Kasko: Çarpma-çarpışma, devrilme, üçüncü kişilerin araca zarar vermesi, yanma, aracın ya da parçalarının çalınması teminatlarının bir kısmını içeriyor.

 

Yazarın Tüm Yazıları