Uçağınız kaç yapıyor

Güncelleme Tarihi:

Uçağınız kaç yapıyor
Oluşturulma Tarihi: Mart 25, 2013 11:11

Türkiye'nin ilk jet üssü olan Balıkesir'deki 9. Ana Jet Üssü'nün uçuş emniyet subayı yüzbaşı Züleyha Dombay, yaklaşık 12 yıldır savaş pilotu olarak vurucu güç F-16 uçuruyor.

Haberin Devamı

Balıkesir'deki iki jet üssünden biri olan, “Ege'nin Kalesi” olarak  nitelendirilen 9. Ana Jet Üssü'ndeki pilotlar, hava harp okulunda başlayan Çiğli,  Konya ve Ankara'daki uzun soluklu eğitimlerinin ardından savaş pilotu olarak  görev alıyor.

GÖKYÜZÜNÜN 'CESUR YÜREK' KADIN SAVAŞ PİLOTU / FOTO GALERİ 

Vurucu güç olan F-16'ları uçuran pilotlar, Balıkesir'deki görevlerinin  yanı sıra bazı noktalarda tuttukları nöbetlerle Batı Karadeniz, Trakya, Marmara,  Ege'yi havadan gelecek olası tehditlere karşı koruyor.

Gökyüzünün yılmaz bekçileri arasında bulunan yüzbaşı Züleyha Dombay da 5  yılı bu üste olmak üzere yaklaşık 12 yıldır vurucu güç F-16 uçuruyor.

Dombay,  uçuş emniyet subayı ve kol  lideri olduğunu belirterek, 1999 yılında Hava Harp Okulu'ndan mezun olduğunu ve  2001 yılından bu yana F-16 ile uçtuğunu söyledi.

Haberin Devamı

Daha önce Merzifon'daki 5. Ana Jet Üs Komutanlığı'nda görev yaptığını  anlatan Dombay, “Pilotluk gençlik hayalimdi. Lise yıllarında, bir televizyon  programı seyrettim ve çok etkilendim. O zaman pilot olmaya karar verdim. Ardından  çok çalıştım ve bugün sevdiğim mesleği yapıyorum” dedi.

Uçmanın başlı başına zevkli ve bir o kadar da zor olduğunu dile getiren  Dombay, şöyle konuştu:

“Hem psikolojik hem fizyolojik açıdan yoğun görevlerimiz var. İnsanı  zorlayan görevler. Ama uçmak, başlı başına çok zevkli olduğu için bu zorlukları  geride kalıyor. Uçmak güzel. Bunu görevlerle birleştirmek daha güzel ve zevkli.  Uçuş esnasında adrenalinden dolayı heyecan hissediyoruz. Bir taraftan da yapmamız  gereken işler olduğu için adrenalin ve heyecan zamanla dikkate dönüşüyor.”
       
Uçuş sırasında pilot üzerine binen yük 9 katına çıkabiliyor

       
Savaş pilotu olduktan sonra da eğitimlerinin aralıksız sürdüğünü her an  savaşa hazır olmaları gerektiğini vurgulayan Dombay, “Hemen hemen her gün  uçuyoruz. G kuvveti, yer çekiminden kaynaklı bir kuvvettir. Normal durduğumuzda  kilonuz kadar 1 G kuvvet biniyor üzerinize. Uçuş sırasında yaptığınız manevralara  göre 9 G'ye kadar, yani kilonuzun 9 katı yük biniyor” dedi.

Haberin Devamı

Pilotların sürekli olarak fiziksel ve zihinsel açıdan uçuşa hazır  olduğunu ifade eden Dombay, şunları kaydetti:

“Zihinsel olarak tüm uçuşu, motor çalıştırmadan inişe kadar yerden  kafamızda tüm planlarını yapıyoruz. Uçuşu mutlaka önce yerde yapıyoruz. Neler  yapacağımızı yerde değerlendirip en ince ayrıntısına kadar planlamadan sonra uçuş  yapıyoruz. Alarm durumunda bir uçağın hazırlanma ve kalkış süresi, birkaç  dakikadır.”

Dombay, uçuş emniyetinin, ilgili her şeyi ve herkesi kapsadığını  belirterek, Hava Kuvvetleri'nde uçuş hatlarında görev yapan herkesin uçuş  emniyetiyle ilgili olduğunu, ayrıca emniyetli uçuşun, hava şartları, bulunduğunuz  ortam, her türlü malzeme ve davranışı da kapsadığını bildirdi.
       
“Uçağınız kaç yapıyor?”
       
Silahlı kuvvetlerde bayan olmanın zorluğuna dikkati çeken Dombay, şöyle  devam etti:

Haberin Devamı

“Yaptığınız iş, hem psikolojik hem fizyolojik açıdan çok yorucu ve  yıpratıcı. Erkekler için de böyle. Fiziksel ve zihinsel açıdan sağlam olmak  gerekiyor. Kendinize çok dikkat etmeniz büyük önem taşıyor. Hayat biraz daha  farklı, sosyal hayat daha az ama işimiz yoğun ve yorucu. Birçok kişi, pilot  olduğumu öğrenince şaşırıyor. Ardından, 'nasıl uçuyorsunuz, zevkli mi, uçağınız  kaç yapıyor?' gibi sorularla karşılaşıyoruz. Çok fazla gözlemledikleri ya da  bildikleri olmadığı için ilk duyduklarında şaşırıyorlar. Standart sorular  arasında 'Nasıl uçuyorsunuz, zevkli mi?' gibi sorular da oluyor.”

“Neden savaş pilotu olmayı tercih ettiniz?” sorusuna Dombay, “Çok  zevkli bir meslek. Benim görüşüme göre en iyisi F-16. Onunla uçmak ayrı bir  güzellik. Yapabileceğim işin en uç noktasını yapmak istedim. Hava kuvvetlerinde  uçuşun en uç noktası savaş pilotu olmak” yanıtını verdi.

Haberin Devamı

Savaş pilotu olmak isteyen gençlere, çok çalışmaları ve istemelerini  öneren Dombay, “İstemeden çabalamadan olacak iş değil, çok çalışmaları ve  istemeleri lazım” dedi.
       
Anne pilot olmak
       
Anne pilotluğun, özveri istediğini ifade eden Dombay, “3 yaşında çocuğum  var. Çocuğunuza ayıracağınız vakit kısıtlı. Mümkün olduğunca onunla geçireceğim  zamanı başka bir şeye aktarmak istemiyorum. Günlük 2 saatim ona kalıyor. Bizden  uzak büyüyor. Bize özlem duyarak büyüyor. Uçak sesini duyduğunda 'annemin,  babamın uçağı' diyor. Anne ne iş yapıyor dendiğinde, 'pilot uçuyor' diyor ama ne  iş yaptığımızın henüz tam anlamıyla farkında değil” diye konuştu.

Haberin Devamı

Dombay, kitap okumayı sevdiğini, fırsat buldukça güncel yayınlarını takip  etmeye çalıştığını belirterek, hobiler için fazla zamanı kalmadığını sözlerine  ekledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!