Aa, bu Mark Zuckerberg değil mi

İKİNCİ GÜN

Haberin Devamı

BİLD gazetesinin genel yayın yönetmeni Kai Diekmann’la birlikte, Facebook’un merkezine yaklaşırken şaşırıyorum.
Dışarıdan bakıldığında küçük bir bina.
Kai, “İçeri girince anlarsın. Burası büyük bir kampus” diyor.
Binalara numaralar verilmiş.
Biz 15 numaralı binaya gidiyoruz.
Instagram adlı fotoğraf paylaşım sitesinin 13 kurucusundan biri olan Gregor Hoch-muth’u göreceğiz.
Instagram, Facebook’a satıldıktan sonra onlar burada çalışmaya devam etmişler.
Daha girişte personelin çocukluktan henüz çıkmış gençler olduğunu fark ediyorsunuz.
Danışmada henüz 20 yaşına gelmediğini sandığım bir kız oturuyor./images/100/0x0/55eadadaf018fbb8f89b0105
Sehpanın üzerinde yan yana dizilmiş üç iPad var.
Ekranın üzerindeki klavyede, önce e-mail adresimizi, sonra görmek istediğimiz kişinin adını yazıyoruz.
İkinci sayfa açılıyor. Oraya da adımızı-soyadımızı, sonra çalıştığımız kurumu yazıyoruz.
Bir printer otomatik olarak yakanıza takacağınız ziyaretçi kartını basıyor.

Haberin Devamı

HACKER ŞİRKETİNİN ALT KATINDA OTURAN ÇOK TANIDIK BİR ADAM

Oradan büyük bir avluya çıkıyoruz.
Etrafı binalarla dolu.
Karşıda iki katlı bir bina dikkatimi çekiyor.
Üzerinde “Hacker Company” yazıyor.
Binanın giriş katının köşesinde her tarafı camlı bir oda görünüyor.
Burası Facebook’un kurucusu Mark Zuckerberg’in odasıymış.
Camlar tamamen açık. Burada oturan bir insan mutlaka kendini sokakta oturuyor hisseder.
Yanından geçerken içeri bakıyorum, Mark Zuckerberg divanın üzerinde oturuyor.
Yanında kırmızı-beyaz bir futbol topu duruyor.
Biz o odanın baktığı sokağın hemen karşısındaki bir kafeye geçiyoruz.
İçerisi genç insan dolu. Onlara bakınca kendimi daha da yaşlı hissediyorum.

FACEBOOK DUVARINDA İSTANBUL İSİMLİ ÇAY

Bu kampusta kimse para ödemiyor. Yemekler ve kafede içtiğiniz şeyler, birkaçı dışında bedava.
Duvardaki çay listesine bakıyorum.
“İstanbul treat” isimli bir çay var listede.
Kampustaki duvarların çoğu Berlin Duvarı gibi.
Üzeri graffitilerle dolu.
Gregor bize Instagram’ı anlatıyor.
Türkiye’de 3 milyon kullanıcıya yaklaşmışlar.
Aralık ayında Türkçe servisi başlatılınca kullanıcı sayısında büyük bir patlama olmuş.
Facebook’ta çalışan herkes, Türkiye’de yaşanan dijital patlamanın farkında.
Onların gözünde Türkiye artık büyük bir pazar.
Greg bizi alıp karşıdaki binayı gezdiriyor.

Haberin Devamı

KAPIDAN GİRERKEN YAN TARAFTA ZUCKERBERG’İ GÖRÜYORUZ

Kapıdan girerken daha da şaşırıyorum.
Mark Zuckerberg odasının önündeki bir divana oturmuş bir şeyler yiyor.
Üzerinde bir jean, aynı renk bir tişört, ayağında lastik ayakkabılar var.
Bize selam veriyor ve yanından geçip binayı geziyoruz.
Çok tuhaf, bana bir dijital merkezden çok büyük bir tekstil üretim merkezini hatırlatıyor.
Ama binanın dizaynı çok genç.
Bütün duvarlar graffitilerle boyanmış.
Yaş ortalaması herhalde 30’ların altında.
İşte o an, klasik medya kurumlarının ne kadar yaşlandığını anlıyorum.
Arada bir değil, birkaç nesil var...
Binayı gezip aynı kapıdan çıkarken tekrar Zuckerberg’e rastlıyoruz.
Ofisinin tam karşısındaki bölümde bulunan yiyecek köşesinden bir şeyler alıp yerine giderken, divanda elinde bir Apple Mac’la çalışan kızla konuşmaya başlıyor.
Dünyada 1 milyardan fazla insanın kullanıcısı olduğu Facebook işte bu...
Yeni gerçek bir kere daha başıma vuruyor...

Haberin Devamı

Aa, bu Mark Zuckerberg değil mi

VADİ DEDİKODULARI

Nike koşuyor, büyükler duruyor uber ve transformer’lar geliyor

HAFTANIN en önemli haberi, “Fast Company” dergisinin mart sayısında yayınlanan “En yaratıcı 50 şirket” listesiydi.
Liste Silikon Vadisi’nin temel kuralını bir kere daha ortaya koydu:
“Durmayalım düşeriz.”
Yeni gelişmeler şöyle:
-  NIKE KOŞMAYA DEVAM Bu yıl en yenilikçi listesinin 1 numarasında Nike var.
Bileğe takılan ölçme sistemleri ve insanı hafifleten buluşlarıyla dikkat çekti.
-  AMAZON HERKESE KABUL ETTİRDİ 2 numarada Amazon şirketi var.
Bu yıl, Amerika Birleşik Devletleri’nin en büyük yedi pazarında aynı gün teslim sistemini uygulamaya koydu.
-  YÜKSELEN YENİLER Vadide en çok konuşulan üç dijital şirket şunlar:
“Square”: Mobil telefonla ödeme sistemini geliştirdi.
-  “Uber”: Bütün dünyada taksi çağırma işini mobil telefona bağlayan sistemi geliştirdi. En yakın taksiyi buluyor, kaç dakikada geleceğini bildiriyor.
-  DEVLER YAVAŞLIYOR MU Klasik devlerin bazıları, listenin ilk 10 sırasına giremedi.
Google 11, Apple 13, Samsung 17 ve Microsoft 48’inci sırada yer alabildi.
-  LİSTEDEN DÜŞENLER En büyük sürpriz ise dijital âlemin üç büyük devinin bu yıl listeye girememesi oldu.
Facebook, Twitter ve Youtube ilk 50’de yoktu.
Derginin gerekçesi: “Bu yıl hiçbir yenilik getirmediler”.
Ama o kadar büyükler ki, dursalar bile yerlerinde duruyorlar.
-  TRANSFORMER’LAR Dijital dünyanın bazı şirketleri, ‘Transformer’ filmindeki gibi muazzam dönüşümler gerçekleştirdi.
En dikkati çekeni “BuzzFeed”.
Arianna Huffington’la birlikte Huffington Post’u kuran dâhi çocuk Jonah Peretti’nin BuzzFeed’i başta basit bir sosyal paylaşım sitesiydi.
Ancak zamanla müthiş bir haber sitesine dönüştü.
Bugün kaliteli gazetecilerin çalıştığı, Amerika’nın geleneksel medyasına kafa tutan bir şirkete dönüştü.
-  MODACILARIN ATAĞI Bu yılki listenin en büyük sürprizlerinden biri de, moda ve tasarım dünyasına açılan sitelerdi.
“Nasty Gal”, “Modcloth”, “Style Seat”, “Snapette”, “Birchbox”, “Ahalife” sektörün listedeki zaferini sağlayan siteler oldu.

Haberin Devamı

VADİ KANUNLARI

Arkadaş geceleri rahat uyumak uğruna gündüzlerini kaybetme

BAŞKENTİ Palo Alto olan Silikon Vadisi’nde başarı kuralları yeniden yazılıyor. Protestan iş ahlakının asırlardır geçerli kuralları artık raflara kaldırılıyor. Şimdi yeni beylerin yeni kanunları yürürlükte.
Gelişen şirketlerin dergisi olan “INC”, başarıya imza atmış şirketlerin başındaki insanlarla konuşup yeni kuralları belirlemiş.
Ben bunlara
“STARTUP kanunları” diyorum.
Yani yeni kurulup yükselen şirket ve yöneticilerin kuralları...
Derginin CEO’su Jeff Haden, startup kahramanların davranışlarını şöyle özetlemiş:
-  KURTARMA PLANI YAPMA Başarılı olmak istiyorsan, “Back-up planı” yapma. Bir tahlisiye planın olursa geceleri rahat uyuyabilirsin ama gündüzleri de bir yere gidemezsin.
-  SONDAN BAŞLA İşe baştan değil, sondan başla. Yani nereye gideceğini belirle, ondan sonra yürü.
-  KALABALIĞA KARIŞMA Herkesle birlikte olmak, kalabalığa karışmak insana iyi gelebilir.
Ama yaratıcı ve başarılı bir insana iyi gelmez.
Tek başına olmayı öğren, yalnızlığınla yürü.
Çizdiği bu profil size neyi hatırlattı?
Bana bilgisayar oyunlarının aksiyon kahramanlarını hatırlattı.

Haberin Devamı

VADİ PSİKOLOJİSİ

Stres kanunu: İşi ille de şu saatte bitireceğim diye sıkıntıya girme

VADİ gençlerinin yeni psikolojileri şöyle:
-  Belli bir sürede bitmesi gereken işlerin hayatınıza egemen olmasına asla izin vermeyin.
“Deadline” demode bir kavramdır.
-  Az iş yapın. Yapmanız gereken asıl şey, en önemli üç işinizi belirleyip, ona konsantre olmaktır.
-  En alt sıradaki işleri hemen elemine edin.
Yapmasanız da olur...
-  Arianna Huffington’un en büyük tavsiyesi ise şu:
“Sakın başarısız olmaktan korkmayın”. Annesi ona, “Başarısızılğı göze almak, başarının ilk adımıdır” demiş.
-  Hızlı büyüme. Silikon Vadisi, hızlı büyümek isteyen şirketler mezarlığıdır.
-  Vadinin en yeni kurallarından biri, “Yanlış tercih kanunu”.
Sihirbazlardan ders alın. Karşınızdakine, onun tercihini kabul ettiğiniz duygusu verirken, kendi tercihinizi kabul ettirin.
-  Şans çok önemlidir. Hayatınızda şansın rolünü azaltmaya uğraşmayın.

Yazarın Tüm Yazıları