Hızla büyüyor!

Güncelleme Tarihi:

Hızla büyüyor
Oluşturulma Tarihi: Kasım 30, 2012 12:54

Tüketici teknolojisi ürünleri pazarı, 2012 yılının 3. çeyreğinde büyümesini sürdürdü.

Geçen yılın aynı çeyreğine göre çift haneli büyüme kaydeden telekom ve tüketici elektroniği sektörleri toplam büyümeyi desteklemeye devam etti. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 7,3 oranında büyüme gösteren toplam pazar 6,5 milyar lira ciro değeri kaydetti.

GfK TEMAX Türkiye sonuçlarına göre, bu performans, panel televizyonlardaki ve akıllı cep telefonlarındaki yenilikçi teknolojiler sayesinde gerçekleşti. Küçük ev aletleri ve görüntüleme sektörleri de pozitif büyüme gösteren sektörler arasında yer aldı. Enerji etkinliği kampanyaları ile yıla hızlı bir giriş yapan büyük beyaz eşya sektörü, GfK TEMAX sektörleri içerisinde en yüksek ciro değerine sahip sektör oldu. Buna karşılık, bu yılın üçüncü çeyreğinde büyük beyaz eşya sektörünün büyümesi yavaşladı ve sektör 2011 yılı üçüncü çeyreğe göre tek haneli küçüldü.

Android, akıllı cep telefonu satışlarını destekledi

Yılın 3. çeyreğinde, tüketici teknolojisi ürünleri pazarının büyümesine en yüksek katkı sağlayan sektör telekom oldu. Sektör, geçen yılın aynı çeyreğine göre yüzde 23,6 büyüme oranı ile 1,9 milyar lira ciro değeri elde etti.

Sektörün büyümesinin ana kaynağı olan ve 2011 3. çeyreğine göre, çift haneli büyüme kaydeden akıllı telefonların cep telefonları pazarındaki ciro olarak payı, bu yılın 3. çeyreğinde yüzde 65'e ulaştı. Android telefonlar bu çeyrek de akıllı telefonlardaki büyümenin ana kaynağı oldu. Klasik cep telefonlarından akıllı telefonlara olan teknolojik dönüşümün etkisiyle klasik cep telefonları, küçülme trendi göstermeye devam ederek, 2011 yılı 3. çeyreğine göre çift haneli düşüş yaşadı. Kablosuz telefonlarda da, perakende firmaları tarafından fiyat indirimi ile desteklenmesine rağmen düşüş çift haneli oldu.

3D ve Smart özelliğe sahip LED televizyonlardaki model çeşitliliği arttı

Bu yılın 3. çeyreğinde, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 17 büyüme gösteren Tüketici elektroniği sektörü 1 milyar lira ciroya ulaştı. Sektör büyümesine en yüksek katkı önceki çeyreklerde olduğu gibi LED teknolojili televizyonlardan geldi. Panel televizyonlar içerisinde yüksek ekran boyutlu ve en son teknolojiye sahip modellerin popülerliği artmaya devam etti. En yüksek büyüme, 2011 yılı 3. çeyreğine kıyasla üç haneli büyüme gösteren, hem 3D hem de Smart özelliğe sahip LED televizyonlarda yaşandı. Bu çeyrekte sektörün büyümesinde anahtar özellikler olan 3D ve Smart teknolojilerinin, sektörü büyütmeye devam edeceği öngörülüyor.

Sektör içerisinde, panel TV dışındaki diğer ürün grupları arasından sadece ev sinema/ses sistemleri pozitif eğilim gösterdi. Blu Ray özelliği olan ev sinema sistemleri, DVD oynatıcı/kaydedici yerine tüketiciler tarafından daha çok tercih edildiği için DVD oynatıcı/kaydedicilerde, 2011 yılının 3. çeyreğine göre tek haneli düşüş yaşadı.

Süpürgeler ve ütüler büyümeye devam ediyor

Bu yılın 2. çeyreğinde en yüksek pazar değerine ulaşan küçük ev aletleri sektöründe, 3. çeyrekte küçük bir daralma yaşansa da, 2011 yılının 3. çeyreğine kıyasla yüzde 19 büyüyerek 594 milyon lira pazar değeri elde etti. Birçok ürün grubunun satışları hem adetsel, hem de cirosal bazda geçen yılın değerlerinden yukarıda gerçekleşti.

Sektör büyümesine en yüksek katkı, sektörün ana ürün grubu olan süpürgelerden geldi. Süpürge pazarında; çubuk süpürgelerin payı geçen yılın aynı dönemine göre artarken, pazarda silindir modellerin baskınlığı devam etti. Torbasız süpürgeler, torbalı süpürgelerin yerini almayı sürdürdü.
Sektöre katkısı en büyük ikinci ürün grubu olan ütü kategorisi, 2011 üçüncü çeyreğine göre çift haneli büyüme gösterdi. Sıcak içecek hazırlayıcıları; özellikle çay makineleri ve Türk kahve makineleri iyi performans gösteren diğer bir kategori oldu. Bu alanda geçen yılın aynı dönemine göre çift haneli büyüme gerçekleşti.
Buna karşılık, kurutucular, saç şekillendiricileri, su ısıtıcıları, tıraş makineleri ve ekmek yapma makineleri 3. çeyrekte geçen yılın aynı dönemine göre tek haneli küçülme kaydettiler. Meyve sıkacakları da 2011 3. çeyreğine göre küçülme gösteren ürün gruplarından oldu.

Görüntüleme: SLR fotoğraf makineleri büyüdü

Görüntüleme sektörü, bu yılın 3. çeyreğinde büyümesini devam ettirerek 2011 yılının aynı dönemine göre yüzde 7,3 oranında artışla 111 milyon lira ciro elde etti.
Dijital fotoğraf makinesi satışları, bir önceki çeyrek dönemin altında kalsa da, önceki yıllara kıyasla oldukça iyi bir seviyede oldu. Görüntüleme sektöründe kompak modeller sektörü domine etmeye devam etti.

Mirrorless ve Bridge modeller büyümede en iyi performansı gösteren segmentler olurken, değiştirilebilir lensli modeller çift haneli büyüme oranı ile sektörü canlı tuttu ve sabit lensli modellere göre payını artırdı. Bu çeyrekte de kompak modellerin payı küçülmeye devam ederken, değiştirilebilir lensli modellerin büyümesi sektörü canlı tuttu. 16-18 MP ve 18-20 MP çözünürlük bantları büyümesini sürdürdü.

Sektörün diğer ürün grubu olan dijital çerçeveler, 2011 yılı 3. çeyreğe göre çift haneli küçülme gösterdi.

Okula dönüş dönemi dizüstü bilgisayar satışlarını destekledi

Bilişim teknolojileri sektörü 952 milyon lira ciro elde ederek, geçen yılın 3. çeyreğine göre yüzde 1,5 büyüdü. Tablet bilgisayarlar, adetsel ve cirosal büyümesini sürdürerek, en dinamik büyüme gösteren kategori oldu. Yılın 3. çeyreğinde, geçen yılın toplamı kadar tablet bilgisayar satıldı. Pazardaki model sayısı artarken, tablet bilgisayarların ortalama fiyat seviyesi düştü. Bunun sonucu olarak, düşük fiyat bandındaki satışların payı arttı.

Dizüstü bilgisayar pazarı, akıllı telefon ve akıllı televizyonlardaki teknolojik dönüşüme benzer bir dönüşüm olmamasından negatif etkilendi. Buna bağlı olarak 2011 yılı 3. çeyreğe göre satışlar cirosal olarak az da olsa düşüş gösterdi. Dizüstü bilgisayar pazarında son trend olan ultra ince dizüstü bilgisayarın ortalama fiyat seviyesi, bu yılın 3. çeyreğinde düşüş göstererek, daha karşılanabilir bir seviyeye geldi. Sonuç olarak, ultra ince dizüstü bilgisayarların satışlarında önceki çeyreğe göre artış yaşandı. Özellikle okula dönüş döneminde dizüstü bilgisayar ve tablet bilgisayar satışları arttı. Mouse'lar ve klavyeler de 2011 yılı 3. çeyreğine göre pozitif bir eğilim gösterdi.

Tablet bilgisayarların pazarda yaygınlaşması ve masaüstü pazarının hızla küçülmesi, sektörün bazı ürün gruplarındaki satışları negatif etkiledi. Webcam ve monitörler çeyreksel kıyaslamalara göre çift haneli küçülme gösterdi.

Büyük beyaz eşya sektörü küçüldü

2012'nin 3. çeyreğinde büyük beyaz eşya sektörü geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 8 küçülme gösterdi ve toplam 1,9 milyar lira harcama kaydedildi. Sektördeki enerji verimliliği kampanyalarının olumlu katkılarına rağmen, bu dönem sektör azalan bir eğilim gösterdi.
Enerji verimliliği yüksek modellerin payının artması ile beraber ortalama satış fiyatları da arttı.

Ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri

Ofis ekipmanları ve sarf malzemeleri sektörü, Temmuz-Ağustos-Eylül döneminde, geçen yılın üçüncü çeyreğine göre yüzde 8,6 oranında küçülme göstererek 83 milyon lira ciro elde etti. Okula dönüş dönemi olan Eylül ayında satışlar artış gösterse de sektör çeyreksel kıyaslamalara göre pozitif büyüme gösteremedi. Yazıcı ve çok fonksiyonlu yazıcıların her ikisi de cirosal olarak küçüldü. Lazer kartuşlar çift haneli küçülme gösterirken, inkjet kartuşlar tek haneli büyüme kaydetti.

“Yılın son çeyreği için pozitif büyüme mümkün”

GfK TEMAX Türkiye sonuçlarına göre, bilişim teknolojileri sektörünün, en önemli büyüklüğe sahip ürün grubu olan dizüstü bilgisayar satışlarının son çeyrekte Windows 8'in pazara girmesi ile birlikte olumlu etkilenmesi öngörülüyor. Bununla birlikte, ultra ince dizüstü bilgisayarların yaygınlaşması ve daha uygun fiyatlara doğru eğilimini sürdürmesinin de bilişim teknolojileri sektörüne katkı sağlaması bekleniyor.

Bununla birlikte, enerji kampanyaları ile desteklenerek yıla güçlü bir başlangıç yapan büyük beyaz eşya sektöründeki büyümenin, bu çeyrektekine benzer bir şekilde son çeyrekte de geçen yılın yüksek performansının az da olsa gerisinde kalması öngörülüyor.

Yılın son çeyreğinde, yeni yıl öncesinde yapılan promosyon ve kampanyaların satışları desteklemesi ile pazarda geçen yılın aynı dönemine göre büyüme gerçekleşeceği tahmin ediliyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!