Gıdacılar GDO’lu ithalatından vazgeçti

Güncelleme Tarihi:

Gıdacılar GDO’lu ithalatından vazgeçti
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 16, 2012 00:00

Greenpeace'in Türkiye’de “Yemezler” sloganıyla uygulamaya koyduğu kampanya sonuç verdi. Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu, gıda amaçlı 29 GDO’lu genle ilgili başvuruyu geri çekti. Federasyon Başkanı Şemsi Kopuz, “Endişe ve karmaşanın sona ermesi için Biyogüvenlik Kurulu’nu göreve çağırıyoruz” dedi.

Haberin Devamı

ULUSLARARASI çevre örgütü Greenpeace’in, Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu’nun (TGDF) gıda amaçlı GDO ithalatıyla ilgili yaptığı başvuruyu geri çekmesi için Türkiye’de başlattığı “Yemezler” sloganlı kampanya sonuç verdi. Türk gıda sektörünün lider markalarının da aralarında bulunduğu 1000’den fazla üyesi olan TGDF, 29 adet gıda amaçlı Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar’ın (GDO) ithalatıyla ilgili Biyogüvenlik Kurulu’na yaptığı başvuruyu geri çektiğini açıkladı. Geri çekme kararında sivil toplum örgütleri ve kamuoyunun görüşlerinin etkili olduğuna da yer verilen açıklamada, “TGDF, GDO konusunda kamuoyunda uzun bir süredir yaşanan endişenin ve karmaşanın bir an önce sona ermesi için Biyogüvenlik Kurulu’nu göreve davet etmekte, kaçınılmaz bulaşmadan kaynaklanan sorunları çözecek adımların atılmasını talep etmekte ve söz konusu müracaatı geri çekmektedir” denildi.

Haberin Devamı

Tanımlanmasını istiyoruz

Başvurunun geri çekilmesiyle ilgili olarak bir açıklama yapan Türkiye Gıda ve İçecek Sanayi Dernekleri Federasyonu (TGDF) Başkanı Şemsi Kopuz, “Türk gıda ve içecek sektörünün başta Avrupa Birliği kriterleri olmak üzere global yasal düzenlemelere uyumun sağlaması büyük önem taşıyor. 2003 yılında 50 ülkenin imzasıyla yürürlüğe giren Cartagena Biyogüvenlik Protokolü, dünya genelinde GDO’larla ilgili uygulamaları yasal bir çerçeveye oturtmayı amaçlıyor. Türkiye, söz konusu protokolü 2004 yılında imzaladı, 2010 yılında da Biyogüvenlik Kanunu’nu yürürlüğe koydu. Bu noktada biz de TGDF olarak, kanun gereğince AB mevzuatına uyum amacıyla, 29 genin ‘onaylanması’ değil, ‘tanımlanması’ için Biyogüvenlik Kurulu’na başvuruda bulunduk” dedi.
GDO konusunda kamuoyunda yaşanan karmaşanın bir an önce sona ermesi için Biyogüvenlik Kurulu’nu göreve de davet ettiklerini belirten Şemsi Kopuz, “kaçınılmaz bulaşmadan kaynaklanan sorunları” çözecek adımların atılmasını talep ettiklerini ve söz konusu başvuruyu geri çektiklerini vurguladı.

Bulaşmaya çözüm arayışı

Greenpeace’in, TGDF’nin gıda amaçlı GDO başvurusunu geri çekmesi için uygulamaya koyduğu “yemezler” kampanyası, gıda sektörünün lider markalarının GDO’ları sofralara getirmemesi için aktif rol almaları çağrısını da içeriyordu. TGDF’nin geri çekme başvurusunu “Tarihi bir adım” olarak değerlendiren Greenpeace Akdeniz Tarım Kampanyası Sorumlusu Tarık Nejat Dinç, “Türkiye’nin tüm gıda ve içecek firmalarını barındıran bir federasyonun aldığı bu karar, tarihi bir adımdır. Halkın GDO hassasiyetini TGDF’ye ileten, başta Ülker ve Karaköy Güllüoğlu olmak üzere Sana, Eti, Algida ve Nestle gibi TGDF bünyesinde yer alan firmalara sağduyulu tavırlarından dolayı teşekkür ediyoruz. Federasyonun açıklamasından, söz konusu başvuruların, ürünlerinde GDO kullanmak amaçlı değil, sadece istemsiz GDO bulaşıklığından kaynaklanan sıkıntılara bir çözüm bulma çabası olduğunu anlıyoruz” dedi.

Haberin Devamı

Sofrada GDO’ya yer yok

GREENPEACE Mediterranean’ın Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar’ın (GDO) Türkiye’de gıda amaçlı kullanımına karşı başlattığı kampanya çerçevesinde bir de araştırma yaptırmıştı. 8 Temmuz 2012 tarihinde Hürriyet Gazetesi’nde de yer alan bu araştırma, Türk tüketicilerinin GDO’lara bakışı, tercihi, endişe ve beklentilerini belirlemeyi amaçlıyordu. Greenpeace’in bu araştırması, Türkiye’de ki her 100 kişiden 82.3’ünün GDO’nun ne olduğunu çok iyi bildiğini ve GDO’yu asla sofralarında istemediğini açıkça gözler önüne seriyordu. Ayrıca, GDO’nun ister hayvan yemi olarak, isterse insan gıdası olarak olsun, ülkeye dahi girmesine kesinlikle izin verilmemesi gerektiğini ortaya koyuyordu.

Haberin Devamı

GDO’nun zararı marka imajına

Greenpeace’in yaptığı araştırma, Türk tüketicilerinin yüzde 83’ünün GDO’lu olduğunu bildiği bir ürünü asla almayacaklarını da gösteriyor. GDO’lu ürünün markaya güveni de sarstığı belirtiliyor.

·  Türkiye’de her 100 kişiden 82.3’ü GDO’nun ne olduğunu biliyor. Yüzde 34.4’ü GDO’yu çok kötü bir ürün olarak görüyor.

·  ‘İyi’ olarak değerlen-direnlerin oranı yüzde 10’u bulmuyor. 33.1’i GDO’lardan çok endişe duyuyor. Yüzde 48.4’ü endişe duyarken, hiç endişelen-meyenler yüzde 6.8.

·  Ürünlerinden sadece birinde GDO kullanan firmanın hiç bir ürününü asla almam ya da almam diyenlerin oranı yüzde 60.2.

· GDO içeren ürünleri alırım diyenlerin oranı 16.7 olurken, almam diyenler yüzde 83.3’ü buluyor.

Haberin Devamı

· “GDO’lu yemle beslenmiş hayvanlardan elde edilen et, süt, peynir, yumurta gibi ürünler GDO’lu olarak etiketlenmeli midir” sorusuna mutlaka etiketlenmeli diyenlerin oranı yüzde 42.4. İyi olur diyenlerin oranı da yüzde 42.5.


 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!