İçerde deniz bitiyor Türk markaları artık dışarda yüzmek zorunda

Güncelleme Tarihi:

İçerde deniz bitiyor Türk markaları artık dışarda yüzmek zorunda
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 28, 2012 00:00

Münih’te gerçekleşen Perakende Liderler Konferansı, Türk markaların yurtdışı pazarlara açılmasını masaya yatırdı. Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu “Türkiye’de deniz 3-4 yıla kadar bitecek. Yurtdışına açılmak zorundayız. 350 milyon nüfuslu yakın coğrafya avantajımız” dedi.

Haberin Devamı

SOYSAL Danışmanlık tarafından bu yıl Münih’te gerçekleştirilen Perakende Liderler Konferansı’nda, Türk markaların yurtdışına açılma süreçleri masaya yatırıldı. Damat, Tween gibi markaları bünyesinde barındıran Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, markaların Türkiye’deki büyümesinin bir yerde biteceğini belirterek, “Türkiye’de deniz 3-4 yıla kadar bitecek, yurtdışı pazarlarda yüzmek zorundayız. Yurtdışına açılmak bir zorunluluk. 350 milyon nüfuslu yakın coğrafya avantajımız” dedi. Orakçıoğlu çevre ülkeleri düşünürken moda başkentlerini de unutmamak gerektiğini vurgulayarak, “Moda başkentlerine girince diğer bölgelerde kapılar daha kolay açılıyor. Moda başkentleri dünyadaki bütün kapıları açan bir anahtar” diye konuştu.

Avcı mı, çiftçi mi 

Haberin Devamı

LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, Türk markaların yurtdışına açılma girişimlerini avcılık ve çiftçilikle özdeşleştirerek şunları söyledi: “Yurtdışına açılmak için beklemek stratejimizin bir parçasıydı. Avcı şirket avlanmaya gider, çiftçi şirket tohum eker, sebat eder. Tüm dış etkenlere karşı ağacın büyümesini bekler, korur. Biz böyle yapıp açılmaya karar verdik.”

Avrupa’da tribün bile zor

“Kendi evimizde dayak yiyorsak, yurtdışında linç ederler” diyen Vahap Küçük, yurtdışına açılmak için kendi segmentlerindeki markaların Türkiye’ye gelmesini beklediklerini, onlarla rekabet edebildikten sonra yönlerini yurtdışına çevirdiklerini belirtti. Küçük sözlerini şöyle sürdürdü: “Perakendede Türkiye’nin 10-15 yıl gerisindeki ülkeleri seçtik. Şu anda yurtdışında 31 mağazamız var. Avrupa’ya 10 yıl sonra gitsek de bir şey kaçırmayız. Ama bu pazarlara şimdi gitmezsek çok şey kaçırırız. Bu yeni pazarlarda oyun kurucu olmalıyız. Mısır, Kazakistan ve eski Yugoslavya ülkelerinde o konumdayız. Avrupa’da bırakın oyun kurucu olmayı tribüne girmek bile zor görünüyor.”

İstatistiğe girmeyen hisler

Boyner Holding Başkan Yardımcısı Serdar Sunay, bugüne kadar hep hızlı gidenlerin hızla geri döndüğünü belirterek, bazen istatistik yerine hislerle bir ülkeye girilebileceğini söyledi. Sunay, “Kahire’den sonra Erbil’de Beymen açtık. Bu pazarın geleceğini, potansiyelini istatistiklerden göremiyorsun ama hissediyorsun ki 10 yıl sonra Katar gibi olacak. O zaman bu riski alıp oraya gidiyorsun” dedi.

Haberin Devamı

Yurtdışında macera aramayın

Kiğılı Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Kiğılı ise karşıt bir görüş bildirerek şunları söyledi: “Hiçbir yere gitmeyin daha Türkiye’de yapacak çok şey var. Önce Türkiye’nin markası olacaksın. Türkiye’nin markası olmayan hiçbir yerde başarı olmaz. Koleksiyonunla, servisine, hizmetinle bunu yapabiliyorsan yap. Yoksa buralara (Avrupa) hiç gelme. Yazık olur. Parayı kazanana kadar anan ağlıyor. Sonra üç dakikada bitireceksin!”

Çin tecrübesine de değinen Kiğılı, “Orada maaşlar artıyor. Son bir yıldır aylık otalama 400 dolara geldi. Ancak burada satış fiyatımız Türkiye’nin 5 katı. Müthiş Batı ve Türk hayranlığı var. Çin’de para, kâr, güzel iş var. Bu üç beş yıl sürer” dedi.

Haberin Devamı

Kiğılı: Kimse söyleyemiyor ama yavaş yavaş krize giriyoruz

“KİMSE ağzına alamıyor, söylemeye cesaret edemiyor ama yavaş yavaş krize giriyoruz” diyen Abdullah Kiğılı sözlerini şöyle sürdürdü: “Kriz var. İşler gerisin geri gidiyor. Akıllı olacaksın! Alışveriş merkezi (AVM) sahipleri yüzde 15 büyüme var diye açıklıyor. Güldüm. İşler geri gidiyor. Kimse çıkıp açıklamıyor. Herkes yüzde 15-30 büyüdük diye açıklama yapıyor. Böyle bir büyüme yok. Siz bunları söyledikçe AVM sahiplerinin ekmeğine yağ sürüyorsunuz. Bazı gerçekleri herkesin bilmesi lazım. Türkiye’de fiyatlar yerde sürünüyor. Müşteriyi tahrik ediyoruz, ahlakını bozuyoruz.”

Yüzde 5-7 büyüme Türk markalarını bozar

Haberin Devamı

BMD Başkanı ve Koton’un patronu Yılmaz Yılmaz, “Nereye, nasıl ve neden gitmek gerekiyor” sorusunun aslında “Ne kadar büyüyebiliriz” düşüncesine gittiğini vurguladı. Yılmaz, Türkiye’de perakende sektörünün her yıl yüzde 10 büyümeyle 2023’te bugüne kıyasla 3.5 kat büyümüş olacağını kaydetti. 2023’te Türkiye’de milli gelirin 20-25 bin dolar seviyesine çıkmasının, AVM alanının 3 kat civarında büyümesinin beklendiğini ifade eden Yılmaz, “Tabii bunun tamamı Türk markalar olmayacak. Yabancı markalar da önemli yer alacak. Kötü haber şu: 2023’e kadar Türkiye’de 2-3 kat büyüyeceksiniz. Ama iyi bir haber de var: Artık yurtdışına açılıyoruz. Bu büyüme oranları yıllık ortalama yüzde 5-7 arası büyüme demek. Böyle bir büyüme Türk markalarını bozar. Ayakta kalamayız” dedi.

Haberin Devamı

Katarlı ortak alan Turkmall Berlin’de projeye başlıyor

TURKMALL CEO’su Levent Eyüboğlu, Katar kökenli bir yatırım fonuyla ortak olduklarını açıkladı. Fonun Lübnan merkezli olduğunu belirten Eyüboğlu, bundan sonraki projelerde Türkiye ve yurtdışında birlike hareket edeceklerini söyledi. Eyüboğlu, “Libya hükümetinden mesaj geldi. Oradaki projelere yeniden başlıyoruz. Haziranda şantiyeler kurulacak. Irak Dohuk’ta da AVM yatırımına başladık” dedi. Tunus’ta da yeni bir AVM için yüzde 50-50 payla bir ortaklığa imza attıklarını söyleyen Eyüboğlu, Bosna Hersek ve Fas’ta yatırım yapacaklarını, Almanya’nın başkenti Berlin’de çok önemli bir projeye başlayacaklarını açıkladı. Eyüboğlu, şöyle devam etti: “Berlin’in Champs Elysees’si olarak adlandırılan Kudamm bölgesinde, dev projeye başlıyoruz. AVM’de Türk markalarına öncelik vereceğiz. 400 milyon Euro’luk bir yatırım olacak.”

E-ticarette şirket birleşmeleri olacak

MARKAFONİ Yönetim Kurulu Üyesi Tolga Tatari, 2011’de Türkiye’de e-ticaretin 21 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını söyledi. 2012’de sektörün yüzde 57 büyüyeceğini belirten Tatari, “Türkiye’de 40 milyon internet kullanıcısının 9 milyonu alışveriş yapıyor. Gelişmiş pazarlarda bu oran kullanıcı sayısının yarısı kadar. Türkiye’de 30 tane özel alışveriş kulübü var. Yeni gelenler olamayacak. Tam tersi çıkanlar ve birleşmeler olacak. Duyumlar gelmeye başladı” diye konuştu.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!