Çin, iç pazarı doyuramadı Türkiye’den lastik alacak

Güncelleme Tarihi:

Çin, iç pazarı doyuramadı Türkiye’den lastik alacak
Oluşturulma Tarihi: Nisan 05, 2012 00:00

2013’te üretim kapasitesini yüzde 25 artırmaya hazırlanan Brisa’nın Genel Müdürü Hakan Bayman, “Çin’in doyuramadığı kendi iç pazarına biz de bu yıl lastik ihraç etmeye hazırlanıyoruz” dedi.

Haberin Devamı

TÜRKİYE’de Lassa ve Bridgestone lastiklerinin üretimini yapan Brisa, bu yıl 117.5 milyon dolarlık yatırım yapacak ve İzmit’teki fabrikanın kapasitesini 2013 yılında yüzde 25 artıracak. İki yıldır tam kapasiteyle çalıştıklarını, büyüyen iç piyasaya ve ihracata lastik yetiştirmekte zorlandıklarını anlatan Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, “Geçtiğimiz yıl 55 milyon dolarlık yatırım yaptık. Bu yıl 117.5 milyon dolar ile bir yıl içinde yapılmış yatırım rekorumuzu kıracağız. Yeni yatırımımızla kurulduğumuzdan bu yana 800 milyon dolarlık yatırım yapmış olacağız” dedi.

1.8 milyar adetlik pazar
Dünya lastik pazarının 2010’da yüzde 20, 2011’de yüzde büyüdüğünü ve 1.8 milyar adetlik bir pazar haline geldiğini belirten Bayman, “Çin’in doyuramadığı kendi iç pazarına biz de bu yıl lastik ihraç etmeye hazırlanıyoruz. Ülkenin yüksek talebine, orada görüşmelerini sürdürdüğümüz bir ithalatçı firmayla anlaşarak Türk lastikleriyle karşılık vermek istiyoruz” dedi. Türkiye’de üretim yapan yabancı lastik üreticilerinin yüksek işçilik maliyetlerinden şikayet etmesine karşın, Türk işçiliğinin yüksek kalite ve verimlilikle farklılaştığını anlatan Bayman şöyle konuştu:
Lastik ‘terzilik’ ister
“Lastikler, kimyasallar birleştirilip fırından çıkar gibi çıkmıyor. Her lastik tek tek terzi edasıyla işçisinin elinden geçiyor. Lastik maliyetinin yüzde 80’ini hammade oluşturuyor. 10 yıl önce ithal edilen hammade yüzde 40 iken, Türkiye’de Petkim gibi şirketlerin lastik üretiminde hayati önem taşıyan ara mamül üretimini durdurmasıyla, hammadenin maliyetlerdeki payı yüzde 80’e çıktı. Bu ara mamülde şu anda tamamen dışa bağımlı durumdayız. Bu açığı farkeden Türk ve yabancı ortaklı şirketlerin ara mamül üretimi için hazırlık yaptıklarını biliyoruz.”
Çin lastiğine karne
Çin’den gelen uygun fiyatlı, düşük kaliteli lastiklerin, ‘etiket’ uygulaması ile büyük darbe yemesini beklediğini belirten Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman “Çin, hem kendi hem de dünya piyasasına yetişmekte zorlanıyor. Orada üretilen lastiklerin kalitesi ortada. Haziranda başlayacak etiket uygulaması ile lastiklerin üzerinde ne kadar karbondioksit salınımı gerçekleştirdiği, güvenlik derecesi ve yuvarlanma direnci gibi teknik veriler, karne gibi yer alacak” dedi.

Haberin Devamı

Cirosu 1.3 milyar lira, 2 bin 215 kişi çalışıyor

Haberin Devamı

BRİSA’nın geçtiğimiz yıl, 2010’a göre 37.5’luk artışla 1 milyar 340 milyon lira ciroya ulaştığını ifade eden Hakan Bayman, şunları söyledi: “Cironun yüzde 65’i iç pazardan elde edildi. Net kârımız yüzde 126 artışla 71 milyon 873 bin lira oldu. Türkiye’de satılan 3 lastikten 1’ini biz ürettik. Yıllık kapasite 9 milyonun üzerinde. Lassa ihracatını da yüzde 47 artırarak 170 milyon dolara ulaştırdık. İngiltere, İtalya, Avusturya gibi ülkelerde ciddi pazar payımız var. 2 bin 215 kişi istihdam ediyoruz. 2013’te 2 bin 300 kişiye ulaşacağız.”

Yerinde lastik takma ilgi görüyor

2011’de başladıkları yerinde lastik değiştirme hizmetinin büyük ilgi gördüğünü belirten Hakan Bayman, şunları söydedi: “Mobil lastik hizmeti verdiğimiz Lastik.com internet adresi üzerinden, kullanıcılar aracına uygun lastiği seçiyor. Sonra adrese gidiyoruz ve yerinde aracın dört lastiğini yeniliyoruz. Ücret kapıda ödeniyor. Ek ücret talep etmiyoruz. Büyük ilgi gören bu sistemi 19 ilden bütün Türkiye’ye yayacağız. 50 civarında olan mobil araç sayımızı da 81’e yükselteceğiz. Bayilerimizi de mobil hizmet sağlayan bu araçlardan birer adet almaları için yönlendiriyoruz.”

Haberin Devamı

Teknoloji geliştikçe ebatlar da büyüyor

LASTİK teknolojisindeki gelişmelere paralel olarak, yeni nesil lastik ebatlarının ekonomik ve çevreci beklentiler doğrultusunda küçülmediğini aksine büyüdüğünü kaydeden Hakan Bayman, şu değerlendirmeyi yaptı: “2000’li yılların başında, ekonomik ve çevreci araçların boyutlarında yaşanan küçülmeye paralel lastik ebatlarında da küçülme yaşanacağını öngörüyorduk. Ancak lastik ve otomobil teknolojisindeki gelişmeler doğrultusunda, yuvarlanma direnci daha düşük, sessiz, çevreci, düşük yakıt tüketimine katkı sağlayan ancak daha büyük ebattaki lastikler kullanılmaya başladı. B ve C segmentinde lastik boyutu 13 inç ile başlarken şimdi 15 inçten küçük lastiğe rastlamak imkansız.”

Haberin Devamı

2. EL OTOMOBİL FIRSATLARI İÇİN TIKLAYIN


 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!