Yerel seçim maliyeti 1 katrilyon

Güncelleme Tarihi:

Yerel seçim maliyeti 1 katrilyon
Oluşturulma Tarihi: Ocak 25, 2004 12:07

ATO 28 Mart yerel seçimlerinde partiler, adaylar ve ilgili kuruluşların toplam harcamasının 1 katrilyon lirayı aşacağını, devlete maliyetinin ise 70 trilyon lirayı bulacağını bildirdi.

Haberin Devamı

Ankara Ticaret Odası (ATO) tarafından hazırlanan "Sayılarla Yerel Seçim 2004" raporuna göre seçimlerde seçmen başına 23 milyon, kişi başına ise 14 milyon liralık harcama yapılacak. Raporda, 22 siyasal partinin katılacağı ve 43 milyon seçmenin oy kullanacağı, kurulacak 172 bin 193 sandıkta toplam 3 bin 184 belediye başkanlığı için 70 bini aşkın adayın yarışacağına işaret edildi.

Bütün partilerin aday göstermesi durumunda 818 bin 334 kişinin, 3 bin 122 il genel meclisi ve 34 bin 75 belediye meclis üyeliği için; 200 bini aşkın adayın da 52 bin 929 muhtarlık için yarışacağı kaydedildi.

"PARALAR SANDIĞA GÖMÜLECEK"

Raporda, seçimin olası mali portesi tahmin edilirken, devletin yapacağı harcamanın 70 trilyon lirayı bulanacağı, partilerin adaylardan alığı başvuru paralarının 100 trilyonu aşacağı, 70 bin dolayındaki adayın ortalama 10 milyar liradan 700 trilyon lira para harcayacağı, muhtarlık için yarışacak 200 bin adayın toplam harcamasının da 200 trilyona ulaşacağı anlatıldı. Raporda, "Bütün bunlar hesaba
katıldığında seçimlerde 1 katrilyon lirayı aşkın paranın piyasaya akması bekleniyor. Buna göre
seçimlerde seçmen başına 23 milyon, kişi başına ise 14 milyon lira para
harcanacak" denildi.

Haberin Devamı

ADAYLARIN HARCAMA LİSTESİ

Raporda, adayların propaganda çalışmaları için "her keseye uygun" çözümlerin mümkün olduğu, ancak her koşulda yüksek maliyetler ortaya çıkacağı vurgulandı.

ATO'nun belirlemelerine göre adayların tanıtım etkinliklerinin fiyatları şöyle:

-Seçim şarkısı fiyatı 2.5-5 milyar lira,

-Özel tanıtım filmi yapımı 15-30 milyar lira,

-Kaset, CD çoğaltımları 2-5 milyar lira arasında.

-Seçim kampanyası boyunca kullanılacak  1000-5000 wat kapasitede ses donanımlı seçim otobüsleri 15 milyar liraya kiralanıyor. Bir seçim otobüsünün giydirilmesi 3 milyarı
buluyor.

-Özel internet web sayfası 500 milyon lira ile 3 milyar lira arasında bir fiyata hazırlanıyor.

-Kağıt baskılı bir bilboard 35-40 milyon, ışık geçiren baskı tekniği kullanıldığında ise 125-150 milyon liraya yapılıyor.

-Yerel TV'lere verilecek reklamlar için adayın en az 5 milyar liralık bütçe ayırması gerekiyor.

Haberin Devamı

-Seçim bölgesinde tanıtım bürosu açmanın maliyeti 1-5 milyar lira arasında.

-Branda, folya ve kağıt üzerine yapılan baskılardan ışıklı bilboardların metrekaresi 25 dolar, kağıt baskıların ise 15 dolara mal oluyor. Bu yöntemle bir tanıtım için 20-30 milyar liranın gözden
çıkarılması gerekiyor.

-El ilanları, afişler, bayrak, çakmak, kalem ve diğer baskılı tanıtım malzemeleri için ise adayı en az 2 milyar liralık bir harcama bekliyor.

-Çay, kahve, pide, ayran masrafları da adayın en çok para harcayacağı kalemler arasında önemli bir yer tutarken, bu kalemler için en az 3 milyar lira gerekiyor.

YARARLANACAK SEKTÖRLER

 Raporda, seçim harcamalarının canlanma yaratacağı sektörler şöyle sıralandı:

Haberin Devamı

"Reklamcılar, davul zurnacılar, lokanta, pasta ve kahvehaneler, matbaacılar, kamuoyu yoklaması yapan şirketler, oteller, taşıma şirketleri, otobüs firmaları, kurye şirketleri, taksiciler, bayrakçılar, naylon baskıcılar, baloncular, çiçekçiler, ses tesisatçıları, telefon şirketleri, kumaşçılar, araba kiralama şirketleri, akaryakıt bayiileri, seyyar satıcılar."

YURTTAŞIN KAZANCI

Raporda, yurttaşların seçimden sağlayacağı yararlar da "Yollar asfaltlanacak, kaldırımlar sökülüp yeniden yapılacak, gıda ve yakacak yardımları hızlanacak, cadde ve sokaklar seçim gününe kadar daha temiz olacak, yanmayan lambalar yanacak, olmayan yol çizgileri çekilecek, çukurlar kapanacak, yenileri açılacak, ağaçlar dikilecek, parklar yapılacak, çöpler zamanında toplanacak" şeklinde sıralandı.

Haberin Devamı

AYGÜN:"AYAĞINIZI YORGANINIZA GÖRE UZATIN"

ATO Başkanı Sinan Aygün, hükümet, belediye başkanları ve adaylarına, seçim harcamaları konusunda "Ayağınızı yorganınıza göre uzatın" çağrısında bulundu.

Türkiye ekonomisinin zor bir dönemden geçtiğini ifade eden Aygün, ekonomiye ek yük getirecek seçim yatırımları ile bir yere varmanın mümkün olmadığını vurguladı.Aygün, seçmenlere de "Partileri değil, yönetecek olanı seçin. Uzatılan havuca kanmayın, sağduyu ve demokrasi kazansın" tavsiyesinde bulundu.

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!