Seri ilanların babası

Güncelleme Tarihi:

Seri ilanların babası
Oluşturulma Tarihi: Eylül 18, 2011 00:00

Türk basınında herkesin büyük reklamverenlerin peşinde koştuğu bir dönemde, farklı düşünerek yeni bir yol açmıştı Tuncer Bicioğlu. Hürriyet gazetesi bünyesinde, kısa ilanların ya da bugünkü ismiyle seri ilanların hem basının gelirlerini artıracağını hem de okuyucunun nabzını tutmaya yarayacağını fark etmişti ileri görüşlüğüyle.

Savunduğu ilkeler kısa sürede basın-reklamcılık ilişkisinin anayasa kitabı oldu. Geçen hafta, 72 yaşında kaybettiğimiz Bicioğlu bu çabasıyla ‘Seri ilanların babası’ unvanını kazanmıştı. 40 yıl boyunca onunla çalışmış iş arkadaşları, yöneticilik dehasını anlatıyor

Hepimiz onun çocuklarıyız
HÜRRİYET REKLAM GRUP BAŞKANI AYŞE SÖZERİ CEMAL


Ekonomik, toplumsal gelişim ve evrim süreçlerini kişilerden büsbütün soyutlamak mümkün değil elbette... Birkaç gün önce sonsuzluğa uğurladığımız Tuncer Bicioğlu da bu kişilerden birisi. Sahip olduğu saygınlığı işgal ettiği makamdan almayan, bulunduğu makama saygınlık kazandıran bir kişilikti... Bugün yürütmekte olduğum görevi yıllar önce o yürütmüştü Hürriyet’te; Bicioğlu yıllarca taşıdığı bayrağı Ergin İnanç’a, o Vahit Alpata’ya, Alpata da bana devretti.
Bicioğlu’nun hangi süreçlerle yazı işlerinden ilan müdürlüğüne geçiş yaptığını bilemiyorum. Ama kesin bildiğim bir şey var: Hürriyet’te reklam müdürlüğüne getirildiğim zaman hazır ve yetkin bir konumda bulduğum ‘seri ilanlar’dı. Gelenekleri oluşmuş, tekniği oturmuş, seri ilan ajanslarıyla ilişkileri oturmuş hazır bir yapı bulmuştum.
Daha sonra Sabah’ın kuruluşuyla birlikte seri ilanlarda giderek hatırı sayılır bir rakibimiz durumuna getiren oluşumun arkasında da, önünde de Tuncer Bicioğlu’nu gördük. Bugün seri ilanlarda Hürriyet ile Sabah tatlı tatlı rekabet ederken her ikisinin de Bicioğlu’nun çocukları olduğunu unutmak mümkün mü?

Promosyon ve pazarlamanın temellerini de attı
HÜRRİYET GAZETESİ YAYIN KOORDİNATÖRÜ FİKRET ERCAN


Hürriyet 1948’da ilk kez yayınlandığında mevcut gazetelerden farklılıkları şunlardı: 1) Haber dili ve sunumu 2) Fotoğraf seçimi ve değerlendirmesi 3) İlanların farklılığı. İlanlar, Hürriyet’te içeriğin bir parçası gibi görülmeye o günlerde başlandı. 1970’lerin başında yazıişleri müdürü Tuncer Bicioğlu ilan servisinin başına getirildi. Galatasaray Lisesi ve gazetecilik okulu mezunu, çok sosyal, sempatik, gazetecilik yönü ağır basan bir yöneticiydi. Reklam müdürlüğünün yanı sıra, kurumsal ilişkiler, promosyon, satış ve pazarlama alanlarında da kurumsallaşmanın temellerini o günlerde attı.

Sektörün anayasasını yazdı
TBWA REKLAM AJANSI YÖNETİM KURULU BAŞKANI CEM TOPÇUOĞLU


Kuralları, öngörüleri, yaratıcılığı ve prensipleriyle basın reklamlarının ve hatta sektörümüzün kurumsallaşmasında öncülük yapanlardan biriydi ve birçok ‘ilk’e imzasını atmıştı. Tuncer Bicioğlu meslek yaşamında getirdiği sağlam ve değişmez normlar sayesinde sektörün adeta anayasasını yazmıştır. Pozitif kişiliğini meslek disipliniyle, zekasını kurum kültürüyle, güncel sorunları geleceğin yapı taşlarıyla çok iyi bağdaştırabilen bir kişiydi.

Yazı işleri ve reklam servislerini kaynaştırdı
MEDİASA YAYINCILIK İCRA KURULU BAŞKANI VAHİT ALPATA


Bicioğlu döneminde Hürriyet’in katı prensiplerinden biri, haberle reklamı birbirinden ayırmasıydı. Müşterimiz olan büyük bir bankanın sahibi gazetedeki bir haberden rahatsız olmuş, bu telafi edilmezse Hürriyet’le çalışmayacağını bildirmişti. Tuncer Bey, bu durumu bir şantaj gibi algılayıp bankayla çalışmayı kesti. Bir müddet sonra o banka tekrar Hürriyet’e reklam vermek istediğini belirtti. Tuncer Bey, bunu kabul etti ama şartını da koydu: “Önce Hürriyet’ten özür dileyecek, haberle reklamı birbiriyle karıştırmayacaklarını beyan edecekler.” İstemeyerek de olsa bunu yaptılar. Sonraki yıllarda bu bankayla sorunsuz çalıştık.

İzmirli gazete yöneticilerini İstanbullu reklamcılara tanıttı
DR. TANJU ÖZTÜRK


Sabah’ın kuruluş sürecinde Tuncer Bicioğlu da seri ilanlara, gazetede yer açmak için üstün bir çaba harcıyordu. Bu arada neredeyse tümü İzmirli gazete yöneticilerini İstanbul’daki reklam ajanslarına takdim etmek için sıkı bir ziyaret programı planlardı. Sanırım o dönemde çok kızışmış Hürriyet-Sabah rekabetinde, Hürriyet’ten ayrılmasına kişilere karşı rövanşist duyguları da egemendi.

Basında reklamı kurumsallaştırdı
REKLAMCI BÜLENT KORMAN


Onu mesleğe girdiğim 1970’lerin başında tanıdım. Uzmanlığına karşın bunca insan yetiştirmekten hiç çekinmemesi o dost canlısı, alçak gönüllü kişiliğindendi. Bir profesyonel olarak, kendi alanının öncüsüydü. Türkiye’de nasıl mağazacılığa çeki-düzen veren, pazarlıklı satışları kaldıran Vitali Hakko ise, basında reklam satışını kurumsallaştıran da Bicioğlu’ydu.

Gittiği her yerde aynısını yaptı
SUADİYE REKLAM AJANS BAŞKANI KAMİL ATİLLA SOYDAN


Tuncer Bicioğlu, ileriyi görerek Hürriyet’te küçük ilanlar servisinin kurulmasına öncelik etmişti. O günlerin teknik yetersizliğinde bu ilanların tek tek dizilip sayfalarının oluşturulmasıyla bizzat uğraşmıştı. Bicioğlu, bu konudaki inancını hiç yitirmeden küçük ilanların gazetelerin vazgeçilmez sayfaları arasına girmesini sağladı. Hürriyet’ten sonra çalıştığı her basın kuruluşunda ilk işi küçük ilan sayfalarını oluşturmaktı. Böylece ‘Küçük ilanların babası’ sıfatını kazandı.

Bütün reklamcılar onu yemeğe çıkarmak isterdi
REKLAMCI NAİL KEÇİLİ


Tuncer Bicioğlu’nun Hürriyet Gazetesi’ndeki pozisyonu çok itibarlıydı. Bütün reklamcılar para pul yemeyen Tuncer’i hiç olmazsa yemeğe çıkartmak için sıraya girerdi. Zaafı mütevazı yerlerde balık yemek ve rakı içmekti. Otomobilini de kendisi kullanırdı. Bir gece yine bir yemekten dönerken müthiş bir kaza geçirdi. Hastaneye gittiğimizde, “Bu reklamcılar yüzünden geberecektim” dedi.

Hürriyet’i amiral gemisi yapanlardan biriydi
ULTRA RPM EŞBAŞKANI FARUK KAPTAN

Tuncer Bicioğlu’nu yaklaşık 30 yıl önce tanıdım. 20 yaşında acemi bir genç girişimci olan bana, yol gösteren öğütler ve destek vermişti o günlerde. Bu destekleri neredeyse tüm meslektaşlarıma da bıkmadan usanmadan verirdi. Basın reklamlarında Hürriyet’in amiral gemisi olmasında Bicioğlu ve ekibinin önemli rolü olduğunu düşünüyorum.

13 YIL HÜRRİYET’TE ÇALIŞTI

Tuncer Bicioğlu, 1939’da Isparta’da doğdu. İstanbul Gazetecilik Yüksek Okulu’nu bitirdi. Mesleğe 1956’da Tercüman’da başladı. Tanin ve Yeni Gazete’de çalıştı. Ardından 1971’e kadar Hürriyet Gazetesi yazı işlerinde çalıştı. 8 Eylül 1972’de ilk defa reklam müdürü olarak ismi künyeye geçti. 1984 Mayıs’a kadar bu görevde kaldı. Hürriyet Gazetesi’nde beş ay kadar Genel Müdürlük yaptıktan sonra ayrıldı, murahhas üye olarak Güneş Gazetesi’ne geçti. Sabah Gazetesi’nde de uzun yıllar reklam konusunda görev yaptı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!