Organize perakende cirosu 76.3 milyar dolara ulaştı çalışan sayısı 520 bin oldu

Güncelleme Tarihi:

Organize perakende cirosu 76.3 milyar dolara ulaştı çalışan sayısı 520 bin oldu
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2010 00:00

Organize perakende sektörü 2010 yılında 76.3 milyar dolar büyüklüğe ulaştı. Tüm perakende dikkate alındığında 200 milyar dolar rakamına ulaşılıyor. Bu yıl yüzde 6 civarı büyüme gerçekleştiren organize perakende sektöründe 520 bin kişi çalışıyor. Büyümeyi sürdürmesi beklenen sektör, lokomotifliğe oynuyor.

Haberin Devamı

ORGANİZE perakende sektörü, hem genel ekonomi içinde aldığı payı artırarak hem de sosyal bir dönüşüme öncülük ederek dikkatleri üzerine çekiyor. 2008 yılında ülke ekonomisi içindeki payı yüzde 7.9 iken, 2009’da krizin etkisiyle yüzde 7.4 oranı görülse de 2010’da önemli bir sıçramayla yüzde 9.2’ye çıktı. Türkiye’de toplam perakende sektörünün büyüklüğü 200 milyar dolar. Organize perakende sektörü ise 2010 yılında yüzde 6 büyüme ile 76.3 milyar dolar civarı bir büyüklüğe ulaştı. Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Derneği’nin (AMPD) verilerine göre, 2009 yıl sonunda 450 bin kişi olan organize perakende sektörü istihdamını, 2010 yıl sonunda yüzde 15 artışla 70 bin kişi artarak 520 bin olarak gerçekleşti. Tüm perakende sektöründe çalışanların sayısı ise 2.5 milyonu geçiyor.
Kriz öncesi yakalanacak
Global ekonomik kriz patlak vermeden önce sektörün Nisan 2008’deki büyüme oranı yüzde 13 civarındaydı. 2009 yatırımlarının bir kısmı kriz nedeniyle 2010 ertelenince, sektör 2010’da beklenenin üzerinde büyüme gösterdi. Ancak kriz öncesindeki çift haneli büyüme rakamlarını yakalamak için 2011 yılını beklemek gerekiyor. 2010 için AMPD Başkanı Mehmet Nane’nin beklentisi yüzde 10’lar civarı bir büyüme. 2011 yılında sektörün sağladığı istihdamdaki artışın da buna paralel olarak  yüzde 15-16 seviyesinde olması bekleniyor. Ki bu sektörden ekmek yiyenlerin sayısının 600 bin kişiye çıkması anlamına geliyor.
314 AVM’ye ulaşılacak
Türkiye’deki alışveriş merkezi (AVM) sayısı bu yıl 245’e ulaştı. 10 milyarlarca dolarlık yatırımla gerçekleşen bu AVM’lerin 90 kadarı İstanbul’da. 2011 yılında 60’tan fazla yeni alışveriş merkezi projesinin daha devreye girmesi, hatta sayının kimilerine göre 314’e ulaşması bekleniyor.
2010 yılında kısaca Perakende Yasası olarak anılan, Alışveriş Merkezleri ve Büyük Mağazalar Yasa Tasarısı da çok tartışıldı. Tasarının, alışveriş merkezlerinin pazar günleri 18.00’de kapanmasını, mağazalarda market markasına getirilen yüzde 20 sınır kıyameti koparan maddeleriydi. Bu süreçte en çok dile getirilenlerden biri de AVM’lerin sosyolojik bir devrim yarattığı, pek çok şehirde insanların ortak sosyal alan ihtiyacını karşıladığıydı. İndirimler, AVM yatırımlarının düzenlenmesi hâlâ sektörün önemli sorunuyken yasa 2010’da da çıkmadı. 2011’e iyimser giren sektörün beklentisi, yasal düzenlemelerin kendileriyle görüşülerek yapılması.
H&M de oyuna katıldı
2010 yılında Türk perakende sektöründeki toparlanma ve büyüme henüz Türkiye’de faaliyet göstermeyen global markaların da dikkatini çekti. Türkiye’ye gelişi defalarca ertelenen dünyanın en büyük perakendecilerinden H&M de oyuna katıldı. 2010’da 2 mağaza ile giriş yapan grubun 2011’de hızla mağazalaşması bekleniyor.

Haberin Devamı

Lüks akını yaşandı Anadolu’ya bile uzandı

Haberin Devamı

TÜRKİYE, 2010 yılında lüks markaların da akınına uğradı. Hem mevcut markalar yeni mağazalarını ekledi hem de Chanel, Prada, Longchamp gibi yeni oyuncular katıldı. Hermes de 2009’un sonunda Nişantaşı mağazasını açmıştı. Harvey Nichols Ankara’ya uzanırken Beymen ve Vakko gibi lüksün Türk temsilcileri de yayılmayı sürdürdü. Lüks bayrağı Anadolu şehirlerinde de dalgalanıyor.

Türk markalar da dünyaya yayılıyor

BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz, 2011’de perakende sektöründe yüzde 20, giyimde ise 30 civarında büyüme beklediklerini söyledi. Tüm perakende sektöründe satış alanı büyüklüğü 2 milyon metrekare iken, BMD üyelerinin yaklaşık 50 bin satış noktasında 2.5 milyon metrekareye ulaştığını belirten Yılmaz, “Türk perakende sektörü 3 milyon, BMD ise 230 bin kişiyi istihdam ediyor. BMD’nin hedefi 10 yılda 20 bin yurtdışı mağazasına ulaşmak” dedi.

Haberin Devamı

Gıda perakendesinde büyüme yüzde 6 oldu

50 milyar doları bulduğu hesaplanan gıda perakendesi yılı yüzde 6 büyüme ile kapatıyor. Migros Genel Müdürü Özgür Tort, gıda perakendesi alt sektörüyle ilgili, “2010  gıda perakendesinin büyümeye devam ettiği yıldı. Yoğun rekabetle tüketiciye daha fazla olanağın sunulduğu, müşterilerin uygun fiyatlarla buluştuğu bir yıl oldu” dedi.

Tüketici elektroniği yüzde 20 büyüdü

AMPD Başkanı Mehmet Nane, tüketici teknolojisi sektörünün 2007 yılından bu yana en yüksek değerlerini 2010’un üçüncü çeyreğinde elde ettiğini ve sektörün yüzde 23 büyüdüğünü söyledi. Nane, Teknosa Genel Müdürü şapkasıyla da 2010 yılını yüzde 12 büyüyerek KDV hariç 1.4 milyar TL ciro ile kapattıklarını söyledi. Darty Genel Müdürü Nedim Esgin, pazarın 2010’da yüzde 20 büyüdüğünü, Darty’nin de yılı hem mağaza açılışı hem de ciroda iyi geçirdiğini söyledi.

Haberin Devamı

2011’in en büyük heyecanı alışveriş festivali olacak

PERAKENDE sektörü uzun yıllar hayalini kurduğu İstanbul Shopping Fest (Alışveriş Festivali) 18 Mart - 26 Nisan 2011 tarihleri arasında gerçekleşecek. İstanbul’daki 90 alışveriş merkezinin yanı sıra Taksim, Nişantaşı, Şişli, Bakırköy, Fatih, Bahariye ve Bağdat Caddesi gibi İstanbul’un önemli alışveriş bölgeleri etkinlikle ilgili umutlar besliyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!