Bayiye yatan 250 milyon dolar içini yaktı ‘Benzinde brüt kâr 37 kuruş’ savunması yaptı

Güncelleme Tarihi:

Bayiye yatan 250 milyon dolar içini yaktı ‘Benzinde brüt kâr 37 kuruş’ savunması yaptı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 15, 2010 00:00

OPET Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Öztürk, sözleşme sürelerinin 5 yıla indirilip, uygulamanın geriye doğru işletilmesi üzerine bayi operasyonuna 250 milyon dolar yatırdıklarını söyledi ve şu anda litre başına kârın brüt 37 kuruş olduğunu belirtti. Koç Holding Enerji Grubu Başkanı Erol Memioğlu da “Durup dururken bu parayı yatırdık” diye yakındı.

Haberin Devamı

KOÇ Holding’in yüzde 50 ortaklığı bulunan Opet’in Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Öztürk, “Bayilerle sözleşme sürelerimiz 5 yıla indirildi. Üstelik bu geriye dönük uygulandı. Bu dönemde bayi sayımız ve pazar payımız arttı. Bu operasyona 250 milyon dolar harcadık. Bu harcama bize yüzde 1 pazar payı kazandırdı” dedi. Koç Holding Enerji Grubu Başkanı Erol Memioğlu, “Bu işten kim kazandı? Bayiler. Yumuşak geçişle bu iş çözülebilirdi. Durup dururken bu parayı yatırdık” diye yakındı. Öztürk, 97 oktan benzinin fiyatının 4 lirayı geçmesine dönük sorular üzerine, “95 oktan benzinde bayilerle toplam brüt kâr payımız yüzde 9.6. Yani, 95 oktan benzindeki brüt kâr payı 37 kuruş” yanıtı verdi.
1 milyar doları buldu
Fikret Öztürk, Erol Memioğlu ve Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca, düzenledikleri sohbet toplantısında gelecek planlarını anlatırken, soruları da yanıtladı. Öztürk, bir soru üzerine bayilerle 5 yıllık sözleşme uygulamasını şöyle anlattı: “Geriye dönük uygulanması yanlıştı. 18 Eylül’den itibaren sözleşmeler yenilendi. Biz bu dönemde bayi operasyonuna 250 milyon dolar harcadık. Bayi sayımızda, en önemlisi volümde artış sağladık. Bu da bize 1 puanlık pazar payı artışı getirdi. Bu dönemde sektörün bayi yenilemelerine 1 milyar dolar harcadığı söyleniyor. Zaten 250 milyon doları bizden gitti.”
Bu bir yerden çıkacak
Opet’te Yenetim Kurulu Üyesi olan Erol Memioğlu, hiç gereği yokken 250 milyon doları bayi yenilemelerine aktarmak zorunda kaldıklarını ifade ederek, şu değerlendirmeyi yaptı: “Bunun acısının bir yerlerden çıkacağını söylemek istemem. Ancak, zaman içinde bu yatırımın karşılanması da gerekecek. Akaryakıt istasyonları da artık eskisi gibi basit yerler değil. Örneğin İstanbul Maslak’taki Opet’te yangın çıkı ama patlama olmadı. Neden? Çünkü, ona göre yatırımlar yapıldı. Bunların faturasını da bayi değil, biz ödedik. Deprem veya yangın anında güvenlik sistemleri devreye giriyor, patlamayı önlüyor.”
Kâra değil, vergiye bakın
Fikret Öztürk, bayi ve dağıtım şirketlerinin kâr paylarıyla ilgili soru üzerine şunları dile getirdi: “95 oktan benzin üzerinden konuşursak, üzerinde yüzde 64.4’e denk gelen vergi var. Hükümet aldığı vergi miktarını hiç düşürmüyor. Maktu alıyor. Fiyatta düşme olduğunda vergisini dengeliyor. Bir litre benzinde vergi toplamı 2.28 lira tutuyor. Bayiler ile dağıtım şirketlerinin brüt kâr payi yüzde 4.8’er düzeyindedir. Toplamı yüzde 9.6’ya denk gelir. Yani, 95 oktan benzinin bir litresindeki bayi ve dağıtım şirketi kârı toplamı brüt 37 kuruştur. Burada fiyatı yükselten kâr payı değil, asıl vergilerdir.”
Avrupa’da kâr yüzde 7
Öztürk, Avrupa’da akaryakıt fiyatları üzerindeki kâr marjının yüzde 7 düzeyinde olduğunu vurgulayarak, şunları anlattı: “Bizde 9.6, onlarda yüzde 7. Yani arada çok da büyük fark yok. Yalnız Avrupa ülkelerinde akaryakıt istasyonlarında satışlar self servis şeklinde. Yani, istasyonlarda Türkiye’deki gibi hizmet yok. Ayrıca Avrupa’da istasyonların sahibi de dağıtım şirketleri. Sözleşme süresi 5 yıla indiği için bizde de dağıtım şirketlerinin istasyona sahip olması sistemi yaygınlaşacak. O zaman kâr marjında bir düşme olabilir.”

Haberin Devamı

Bir litre 95 oktan benzinin fiyatı nasıl oluşuyor

Haberin Devamı

Vergisiz ürün maliyeti: 0.99 lira
ÖTV: 1.89 lira
KDV: 0.58 lira
Navlun: 0.10 lira
Dağıtım şirketi kârı: 0.183 lira
Bayi kârı: 0.183 lira
Pompa fiyatı: 3.85 lira

Birbirimizin gözünü oyacak kadar rakibiz

OPET Yönetim Kurulu Başkanı Fikret Öztürk, akaryakıt dağıtım şirketlerinin sayısının 50’yi geçtiğini anımsatarak, “Aramızda öylesine rekabet var ki, neredeyse birbiribimiz gözünü oyacağız. Rekabetse sonuna kadar varız. Kim girecekse gelsin bu sektörü girsin. İster kamu, ister yabancı. Tavan fiyat uygulanacaksa uygulansın. Ama ticarette az da olsa para kazanmak gerektiği unutulmasın” dedi. Koç Holding Enerji Grubu Başkanı Erol Memioğlu da, “Aslında akaryakıt gibi bazı sektörlerde liberal sistem uygulanmıyor. Tam liberal sisteme geçilse, o zaman gerçek anlamda rekabet yaşanır. Bundan da tüketici kazanır” diye konuştu.

Haberin Devamı

Self serviste para ödemeden kaçan olur

FİKRET Öztürk, Avrupa’daki self servis akaryakıt sistemini anlatırken, “Orada müşteri deposunu kendisi dolduruyor. Sonra götürüp parasını ödüyor. Bizde de o altyapı var. Zamanla oturtabiliriz bu sistemi. Ancak, şu anda bile daha deposu tam dolmadan gaza basıp gidenler var. Yani, kaçtığıyla kalmıyor, pompaya da zarar veriyor” dedi.

3.85 liralık benzinin 2.48 lirası vergi

OPET Genel Müdürü Cüneyt Ağca, sorular üzerine bir litre 95 oktan benzindeki verginin 2 lira 48 kuruş olduğunu vurguladı. Ağca, “31 Aralık 2009’da 3.65 lira olan bir litre 95 oktan benzinin şimdiki fiyatı 3.85 lira. Yani, bir yıllık artış 20 kuruş kadar” dedi.

Haberin Devamı

Tüpraş’ın stok tutma faturası 500 milyon dolar

KOÇ Holding Enerji Grubu Başkanı Erol Memioğlu, akaryakıt dağıtım şirketleri üzerindeki stok maliyetine dikkat çekerek, şunları anlattı: “Dağıtım şirketleri 20 günlük stok tutmak zorunda. Bunun maliyeti var. Tüpraş’tan örnek vereyim. Tüpraş, ulusal stok tutuyor. Bunun bir yıllık faturası 500 milyon doları buluyor. Birçok ülkede ulusal stok için hükümet, rafinerilere destek verir. Bizde böyle bir destek yok.”

Litre başına 5-10  kuruş promosyon

EROL Memioğlu, promosyonun da akaryakıt dağıtım şirketleri için önemli yüklerden biri olduğunu belirterek, “İster istemez hepimiz yapıyoruz. Promosyonun maliyeti litre başına 5-10 kuruşu bulabiliyor. Keşke herkes promosyonu kesse, biz de bitirsek” dedi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!