İzlenme rekorları kıran CNN nasıl dünün haberlerine döndü

Güncelleme Tarihi:

İzlenme rekorları kıran CNN nasıl dünün haberlerine döndü
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 08, 2010 09:35

Bundan 20 yıl önce, Körfez Savaşı sırasında sunduğu haberleri bir milyar kişi tarafından takip CNN, şimdi o günleri mumla arıyor.

Haberin Devamı

CNN'İN EN ÇOK TANINAN YÜZLERİ - FOTO GALERİ

 

Körfez Savaşı’nın ilk gecesinde ABD öncülüğündeki koalisyon birlikleri Saddam Hüseyin’in liderliğindeki Irak’a bomba yağdırırken, iki cesur ABD’li muhabir Peter Arnett ve Bernard Shaw, Bağdat’taki El Reşid otelinin tavanında savaşın tüm sıcak gelişmelerini bir milyardan fazla insana aktarıyordu.

 

Saddam Hüseyin’in 20 yıl önce Kuveyt’i işgal etmesi sadece Çöl Fırtınası Operasyonu’nu değil, aynı zamanda akıcı haber dönemini de başlattı. Arnett ve Shaw’un, Cable News Network yani CNN için yaptıkları yayın, spor yayınları haricinde insanlık tarihinde en çok izlenen haber oldu.

 

Körfez Savaşı’nın başlangıcını takip eden haftalar içinde, uydu çanak satışları fırladı. Son dakika gelişmeleri için radyoların başına toplanan insanlar, artık olayları anında aktaran televizyon yayınlarını takip etmeye başladı. Kârı hızlı şekilde artış gösteren CNN, sahibi Ted Turner’ı ABD’nin en zengin iş adamlarından biri yaptı.

 

BUGÜN HERŞEY ÇOK FARKLI

Ancak son dönemde CNN o günlerinin çok gerisine düşmüş görünüyor. Haziran ayında, Larry King 25 yıldan beri sunduğu gece programını sonlandıracağını açıkladı. King, artık ailesi ve çocuklarıyla zaman geçirmek istediğini söyledi. Ancak o bu açıklamasını yaparken çok az kişi onu izliyordu.

 

King, açıklamasını yaptığı gece yıllar süren gerilemenin ardından programın reytinglerinin son 12 ay içinde yüzde 36 azaldığına değinmedi. Bu oran, program tarihindeki en az seyirciye denk gelen sayıya yani 650 bin kişiye denk geliyordu. Eğer King programı bırakacağını söylemeseydi, birisini bunu onun için yapacaktı.

 

CNN’in patronları için, kıdemli sunucu ticari yükünü kaldırmakta başarılı olamayan yeteneklerden sadece biri. Tabloya bakıldığında, izleyiciler büyük kitleler halinde CNN’den kopuyor.

 

Ancak bundan 10 yıl önce CNN alanında ağırsıklet şampiyonuydu: Güvenilir ve prestijli olmasının yanı sıra, tüm rakiplerinin toplamından daha fazla seyirci çekiyordu. Bugün itibarını korumasına rağmen, izleyicileri ondan sıkılmış durumda. Piyasa araştırma şirketi Nielsen’in yaptığı çalışmaya göre, CNN en büyük iki rakibinin gerisinde kalmış durumda.

 

CNN’in gün içindeki izleyici sayısı geçtiğimiz yıl 672 bin iken bu rakam 2010’da 462 bine geriledi. Bu da, günlük 1.14 milyon izleyici çeken Fox’un yarısına bile erişemediğini gösteriyor. Diğer rakibi Fox ise gündemi yakından takip eden yayınlarıyla iki milyondan fazla izleyici çekmeyi başarıyor.

 

CNN, geçen yıllar içinde birçok tanınmış yüzünü de kaybetti. 2009’da, kanalda geçirdiği 27 yılın ardından Lou Dobbs ayrıldı. Geçen Mart ayında ise Christiane Amanpour 26 yıllık CNN kariyerini sonlandırarak ABC’ye transfer oldu. Campbell Brown ise akşam sekizde yayınlanan politika programına son verdi. Brown, “İşin aslı şu ki, programımı yeterince insan izlemiyor” dedi.

 

CNN, kötü gidişatı durdurmak için aralarında New York’un seks skandallarıyla itibarını kaybeden eski belediye başkanı Eliot Spitzer ve günlük İngiliz bulvar gazetesi çıkarmaktan televizyonculuğa geçen Piers Morgan gibi isimleri kadrosuna kattı.

 

CNN’İN YERİ FARKLI

Bir kablolu televizyon şirketi ve onun milyonlarca dolar değerindeki yıldızlarının sönüşü çok önemsenecek bir şey olmayabilir. Ancak CNN için durum farklı. CNN, sunduğu 24 saat habercilik anlayışıyla 30 yıl önce basının görünümü değiştiren bir şirket. Ayrıca, konseptini uluslararası alana yaymak suretiyle, insanlara bilgi sunma konusunda sadece Google’ın yakalayabildiği bir devrimi yaptı.

 

Bugün 33 ülkede çalıştırdığı 4,000 insan ile CNN ulaşılması zor yerlerde bulunmaya devam ediyor. Öyle ki, Haiti depremini olay yerinden veren ilk kanal yine CNN oldu. Ancak kanalın yaşadığı bir sorun var. O da can alıcı haberlerin artık çok az çıkması. Ayrıca, insanlar artık onlardan kâr elde etmenin daha zor olduğu sanal ortamda haberleri takip ediyor.

 

Syracuse University akademisyeni Robert Thompson, “CNN ilk kurulduğunda büyük dikkat çekti. Haberlerin bir gereklilik olduğunu ortaya o attı. Ne zaman CNN’i açsanız karşınıza bir haber çıkardı. Bu 1980’lerde büyük bir olaydı” dedi. Ancak bu durum değişti. Bugün ABD’nin 24 saat haber yayını yapan üç kablolu televizyon kanalı 300 milyon nüfuslu ülkede dört milyon izleyici çekiyor.

 

Rakipleri Fox ve MSNBC, seyirci toplamak için sağcı ve solcu partizanlar olan sunucular işe aldı. CNN ise merkezde kalmakta ısrar etti. Bu durum politik ayrılığın ayyuka çıktığı durumlarda da devam etti ve CNN sağcı sunucularıyla yayın yapan Fox ile onların solcu denklerini ekrana çıkaran MSNBC arasında sıkıştı. Sonuçta, şaşırtıcı olmayan bir şekilde tahrik edici bu yayın anlayışı seyirciyi çaldı.

 

CNN’İN HATASI

CNN’e haberler yapan gazeteci Rachel Sklar, CNN’in halen haberlerin canlı sunumu için tercih edildiğini belirtiyor: “Bir şey olursa CNN’i izleyin. Ancak akşam saatlerinde insanlar haber görmek istemiyor. Aksine haberler hakkında konuşan insanlar görmek istiyorlar. CNN burada hata yapıyor” dedi.

 

CNN’in kaderi takviye güçte yatıyor olabilir. Söylentiler, şirketin hem internet hem de televizyondaki rakipleriyle baş edebilmek için kablolu haber ağına program sağlamak ve gece yayınlarından yararlanmak için CBS News ile bir mega-organizasyon işbirliğine girebileceği yönünde.

 

Ancak bu gerçekleşirse, 30 yıldan beri Atlanta’da bağımsız olan şirket bir çalışanın söylediği gibi lanetlenebilir: “Bizler haber döngüsünde devrim yaptık ve ona ses kazandırdık. Ama şimdi farklı bir devrime kurban gidiyoruz ve kimse ne yapılması gerektiği hakkında emin değil.”

 

* Independent gazetesinin ABD'nin Los Angeles kentinde yaşayan muhabiri Guy Adams'ın, "How CNN went from breaking records to yesterday's news" başlıklı makalesinden derlenmiştir.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!