Yıllandıkça gençleşen ve yaşını göstermeyen dergi ELELE

Güncelleme Tarihi:

Yıllandıkça gençleşen ve yaşını göstermeyen dergi ELELE
Oluşturulma Tarihi: Şubat 27, 2010 00:00

Türkiye’nin en eski kadın dergisi Elele’de 35’ine yaklaşan bir kadının paniği yok. Tam tersine, ciddi bir bakımdan geçtiği için son derece kendine güvenli. Yola anne ve çocuk sağlığı dergisi olarak çıktı, defalarca kabuk değiştirse de hep yüzde yüz yerli malı oldu. Türkiyeli kadının geçirdiği dönüşüme hem katkıda bulundu, hem de ilk elden tanığı oldu. Mart ayını tasarımından içeriğine kadar yepyeni bir yüzle selamlayan Elele, yıllanırken her dem taze kalmanın sırrını veriyor.

Daha 1976’da çıkan ilk sayısından itibaren “yeni”nin ve “modern”in peşine düşen Elele’deki son kan değişiminin adı: Zehra Elif Taş. Kendisi derginin Mart sayısından itibaren genel yayın yönetmeni.

“Zelfist” adlı moda ve yaşam blog’uyla ses getiren Taş, ODTÜ İşletme mezunu ve henüz 32 yaşında. Amerika’da iş idaresi yüksek lisansı yaptıktan sonra pek çok büyük şirkette pazarlama alanında çalıştı: “2007’de bu kurumsal işlerin bana göre olmadığını anladım ve yeni arayışlara girdim. Modaya ve trendlere her zaman meraklı olduğum için moda pazarlamasına ve danışmanlığına yöneldim. Pazarlama bilgimle moda sevgimi birleştirecek işler yaptım. İTKİB Moda Akademisi’yle Avrupa Birliği eğitimlerinde trend ve moda pazarlama dersleri verdim.”

Zehra Elif Taş, kendi isminden yola çıkarak “zelfist.com” dediği internet moda platformunu da 2007’nin başlarında hayata geçirdi. Zaman içinde blogger ruhlu profesyonel bir siteye dönüştü. 20 bini aşkın okuyucuya, podyum yorumlarından dünya modasına, indirimlerden makyaj tüyolarına kadar her konuda rehberler hazırladı, haberler verdi. Dokuz yazarı olan ve alanında bir markaya dönüşen zelfist.com’un çok yakında televizyonu da yayına girecek.

ELELE KADINI, TEK GECELİK İLİŞKİLERİN KADINI DEĞİL

Elele’nin Yayın Direktörü Ferhan Kaya Poroy; yenilenme hamlesi içindeki dergiye modern bir ruh ve görünüm kazandırmak isteyince, yolu Zehra Elif Taş ile kesişti. Moda kökenli olmasına rağmen Elele’nin bir moda dergisi olmayacağını söylüyor Taş: “Bizim okurumuz 20-35 yaş arası çalışan kadınlar. Modern ama ölçülü. Uçuk değil, geleneksel. Tek gecelik ilişki kadını değil, ailesi var. Aynı zamanda da şehirli ve dünyalı. Bu nedenle değişim yaşarken bir denge tutturmamız gerekti. Logosuna dokunmadık mesela. Estetik ameliyat değil de sıkı bir bakımdan geçirdik dergiyi. Kariyerine odaklanan ve kendine vakit ayırmaya çalışan genç bir kadının hayatını çevreleyen bütün konulara eğiliyoruz. Hayatı kolaylaştıran ipuçları ve hap bilgiler veriyoruz. Teknoloji, ekoloji, alışveriş, şehir hayatı, kültür ajandası ve parti sayfaları ekledik.”

AYŞE ARMAN’DAN AHMET HAKAN’A KADINLIK VE İNSANLIK HALLERİ

Yeni genel yayın yönetmeni teknoloji meraklısı olunca, dergi de değişime ayak uydurdu haliyle. Elele’nin yeniliklerinden biri artık twitter’dan izlenecek olması. İmajından yazı karakterine kadar mizanpajı da tamamen yenilendi. Bu değişikliğin sorumlusuysa yeni yaratıcı yönetmeni Koray Gökkaya.

Mart sayısının kapağını Türkiye güzeli Ebru Şam süslüyor. Derginin ağır toplarından Ayşe Arman, artık her sayıda erkek röportajları yapacak: İlk konuğu Barış Falay. Kürşat Başar ilişkileri, Ahmet Hakan life style yazıları, Melike Karakartal Habitus’u ve Yonca Tokbaş kadınlık hallerini yazacak. Zehra Elif Taş da gezi köşesinde alternatif şehir rehberleri hazırlayacak. İlk sayıda Londra, sırada Paris var.

Yenilenen Elele moda dergisi olmayacak, dedik ama gönül bağı da baki: “Artık oyuncu ya da mankenleri değil, modacı ve fotoğrafçıları keşfedeceğiz. Çarpıcı prodüksiyonlar ve parlayan tasarımcılar olacak. Dünya sokaklarından moda sayfalarıyla okurlarımıza fikir vereceğiz.”

Yenilenmesi şerefine okurlarına bir armağan vermek isteyen Elele’nin Mart sayısındaki kültür-sanat promosyonu da dikkat çekici: Ünlü ressamların beş tablosunun teneke bir kutudaki kartları.

İSMİNİ BİR ERKEK OKUR KOYDU

Derginin adını Malatyalı okuru Osman Akyüz koydu. İlk genel müdürü Nezih Demirkent, genel yayın müdürüyse Çetin Emeç’ti. Çehresi hızla değişen Türk toplumunda genç anne-babaların çocuklarını yetiştirmelerine rehberlik ediyordu. Daha ilk sayısıyla olay yarattı, zira ilk kez renkli fotoğraflarıyla bir doğum hikayesine yer verdi ve 130 bin sattı. “Annenin Ansiklopedisi” ve “Seks Dünyamız” bölümleri formalar halinde biriktirebiliyordu. Yasak olduğu dönemde yapılan kürtaj dosyası da ses getirdi. Okurlarıyla bugün pek rastlanmayan türden bir ilişki kurmuştu, yüzlerce okur mektubu alıyordu. 80’ler ve 90’lardaki feminist harekete kayıtsız kalamayarak kadın hakları ve özgürlüğü konularına sık sık yer verdi. 90’lardaysa artık tabu sayılan konulara el atmakta sakınca görmedi. 2000’ler itibaren de moda, röportaj, life style, güzellik, gezi ve dekorasyona ağırlık verdi.

ERKEKLER ONUN İÇİN SOYUNDU

“Ailenizin dergisi” sloganıyla çıkan Elele zamanla bir kadın dergisi kimliğinin ötesine geçerek; gündem yaratan konular, ses getiren projeler ve özel dosyalarla çıktı. İlk yazarları arasında Tomris Uyar gibi isimler vardı, Hülya Koçyiğit köşesinde kızı Gülşah’ı nasıl yetiştirdiğini anlatıyordu. Türkan Şoray, Ajda Pekkan ve Hülya Avşar kapak yıldızları arasındaydı. 1995’te ilk kez kapak olan Tarkan’dan önce sadece iki erkek (Richard Burton ve Kadir İnanır) kapağa çıkmıştı. 2001’de birbirine sarılmış çıplak Nefise Karatay ve Mehmet Ali Erbil kapağı büyük olay yarattı, ikinci baskı yaptı. Tuğçe Kazaz-Yorgo Setiriadis, Azra Akın-Kıvanç Tatlıtuğ ve Tan Sağtürk-Duygu Dikmenoğlu gibi pek çok çift dergi sayfalarında aşklarını ilan etti. Tarkan, Teoman, Memet Ali Alabora ve Okan Bayülgen de Elele için soyunan erkekler arasında ilk akla gelenler.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!