Bu sayfanın hikâyesi

Konuşup duruyorduk.

Aramızda. Çok sık.

Ben Batılı uçakları, Ertuğrul Özkök demirperde uçaklarını iyi biliyordu.
Üstümüzden geçen uçakları “tanımlama oyunumuz” bundan 15 yıl önce başlamıştı.
Bir gün, Ertuğrul Özkök, “Şu uçak işini gazeteye taşıyalım. Bir uzmanlık sayfası başlatalım. Tek bir sektörde neler yapacağımızı gösterelim” dedi.
Ertesi hafta “Kokpit” başladı.
Sanırım daha iki hafta olmuştu.
Özkök, üzüntülüydü.
Sedat Simavi, “Havacılık sayfasını kim okur, kaldıralım” demişti. Emir patrondan gelmişti, her zamanki zarafetiyle günlerce direndi. Profesyonel davrandı. Kaldırdık.
Aradan birkaç hafta geçti.
Hürriyet’i Simavi Ailesi’nden Aydın Doğan satın aldı.
Özkök’ün bir sürü işi vardı. Aydın Bey yeni bir patron. “İlkeleri nedir”den başlayarak Ertuğrul Özkök’ün yeni patronumuzu tanıması gerekiyordu. Öyle yapmadı. İlk iş “Kokpit” sayfasını yerine koydu. Basın tarihimizde tek bir sektörde, uzmanlık sayfası yerini aldı.
Türkiye’nin en büyük gazetesinde, amiral gemisinde, Ertuğrul Özkök’ün çokuluslu vizyonunun bir köşesinde...

YÜZLERCE GENÇ HAVACILIK OKUDU

Aradan yıllar geçti. Bir hafta Kokpit’te Amerika’da Türk pilot adaylarının da eğitime gönderileceği bir üniversiteyi gündeme getirdim: Florida Daytona Beach’te Embry- Riddle Havacılık Üniversitesi. Okuldaki bir arkadaşımızdan haber geldi. Sedat Simavi oğlunu o okula kaydettiriyordu. Oğlu, Embry-Riddle’ı bitirdi ve iyi bir uçak mühendisi oldu.
Sedat Bey, hobi olarak radyo kontrol uçak ve helikopterlerle ilgileniyor. Ve bildiğim kadarıyla kusursuz uçuşlar yapıyor.
Yüzlerce genç Kokpit’ten yola çıkarak havacılık okudular. Pilot, mühendis, teknisyen, hava trafik kontrolörü oldular. Yüz binlerce insan uçaklara binmeye başladı. Türkiye’de havacılık sektörü patladı. Kokpit, bu müthiş patlamanın bir parçası olarak anılmaya başlandı.
Aydın Bey, “Kokpit”in en iyi okuyucusu oldu. Kokpit’i ilk haftadan başlayarak okuduğunu söyledi. Sonunda bir uçak satın aldı. Üstelik bana emanet etti. Türkiye’de uçağını profesyonel kullanan bir patron oldu. Uçağını ticari uçuşlara açtı. Bütün uçuşlarında yanındaki konuklarının cep telefonlarını bire bir kontrol ederek kapattırdı. Hatta daha fazlası, pillerini söktürdü.
Uçuşun güvenliğini ve kültürünü, kişisel konforundan önde tuttu...

KAN DAVASI VE AKIL DAVASI

Ertuğrul Özkök’le bir gün Amerika’da Key West’te yürürken bu hikâyeyi konuştuk. Ben, bu sevginin buralara taşınabileceğini düşünmemiştim. Ama o düşünmüştü. İkimiz de yüksekleri seviyorduk. Ben, 40 bin feet’lerde korkusuzdum. O, hep 50 bin feet’in üzerine çıktı.
Kokpit onun için sıradan bir başlangıçtı aslında. Aydın Bey’in Hürriyet’inde onlarca yeni sayfa açtı. Yeni yazarlar ortaya çıkardı. Hepsini birer marka yaptı. Korkusuzca kendi rakiplerini yarattı.
Çokuluslu vizyonunu, çokuluslu kültürünü, çokuluslu aklını, uluslararası mükemmel muhabirliğini ortaya koydu.
Bu coğrafyada beklenen oldu. Kendi yarattığı rakipleri bile kan davası başlattılar.
Okunmayan gazetelerinde, tıklanmayan internet sitelerinde, kendi küçük bahçelerinde.
Ertuğrul Özkök’e rakip olduklarını sanarak hayaller kurdular...
Dünyada çok az yayın yönetmeninin yaşadığı 20 yıllık mükemmel hikâyesini lider olarak kapattı. Ertuğrul Özkök, cahillerin yarattığı kan davalarını her zaman akıl davasıyla yerle bir etti.
Yerini Enis Berberoğlu’na bıraktı.
Göreceksiniz, amiral gemisi yine 50 bin feet’te bir Concorde edasıyla yoluna devam edecek...
Hürriyet’te bu sayfanın hikâyesi gibi, Özkök markalı binlerce hikâye, her zaman sahibini arayacak.

Yolculuğun ‘en’leri

Trend dergisi Monocle yolculuk konusunda yılın en iyilerini seçti. Hazırladığı özel ekteki 50’lik listeye ilk defa bir Türk markası girerek ikinci sırada yer aldı. TAV tarafından işletilen İstanbul Atatürk Havalimanı, “hub” olarak adlandırılan havayollarının merkezleri arasında en iyi vakit geçirilecek terminal ilan edildi. Otel tasarımından en hijyenik uçak tuvaletine kadar farklı konseptlere yer veren listede havacılıkla ilgili 30 madde var. İşte yolculuğun “en”leri...

1. EN İYİ TASARIM OTELİ: Navarra Hotel, Tudela İspanya.
2. TRANSİT UÇUŞLARIN CAZİBE MERKEZİ: İstanbul Atatürk Havalimanı. Bölgede hızla büyüyerek dikkat çeken Dubai ve Abu Dhabi arasından sıyrılan İstanbul Atatürk Havalimanı, THY’nin artan uçuşlarıyla önemli bir aktarma noktası oldu. Dergide, Atatürk Havalimanı’nın tasarım, duty free ve lounge’larıyla yolculara mükemmel bir bekleme hizmeti verildiğine dikkat çekildi.
3. EN İYİ ATIŞTIRMA NOKTASI: Tartes Kluger, Paris Fransa
4. EN İYİ DENİZ UÇAĞI: Seastar. Alman Dornier şirketinin yeniden imalatına başladığı 12 koltuklu, çift motorlu uçak, Baltık Denizi’nden Maldivler’e kadar birçok ülkede kullanılıyor.
5. EN İYİ UÇUŞ İNTERNET BAĞLANTISI: Lufthansa Wi-Fi. Yıllar önce uçaklarda ilk internet hizmetini başlatan Alman Lufthansa Havayolları, Panasonic tarafından geliştirilen sistemle yüksek hızda bağlantı sunuyor.
6. EN GELECEK VAAT EDEN SATIN ALMA: Spanair. İspanya pazarında Iberia’nın hakimiyetini kıran Spanair’in hisselerini SAS Grubu’ndan satın alan Katalanların oluşturduğu konsorsiyum, yeni uçuş haklarıyla bölgede ciddi rekabet başlattı.
7. EN İYİ LOUNGE: Lufthansa Münih. First class yolcularının kullandığı özel salonlarda güvenlikte sıra beklenmiyor. Yolcu uçağa limuzinle götürülüyor.
8. EN İYİ SPORT HOTEL: New Fasano, Brezilya
9. EN İYİ OTEL YENİLEME: Grand-Hotel Du Cap-Ferrat, Fransa
10. EN İYİ YENİDEN MARKALANDIRMA: Air France. Uzun yıllardır kullandığı logosunu yenileyen Air Frane, 1970’lerin tasarım konseptini yeni nesil görünümle birleştirdi.
11. EN İYİ PREMIUM SINIF: JAL. Ara sınıf hizmeti, business ile ekonomi arasında.
12. EN İYİ AVRUPA OTELİ: Louis Hotel, Münih Almanya.
13. EN BEĞENİLEN GİRİŞİM: Renfe (İspanyol tren işletmecisi)
14. EN İYİ UÇAK İÇİ PROMOSYON: Icelandair Oyun Kartları. Tasarımı Reykjaviker Thorbjürn Ingason tarafından yapılan kartlar, modern görünüm ve plastik baskıya sahip.
15. HONG KONG’UN EN YENİ OYUNCUSU: The Upper House Hotel.
16. EN İYİ FIRST CLASS: Swiss. Dizayn sade, kullanışlı ve çok şık.
17. EN İYİ AMENITY KİT: Berkeley yastığı. İngiliz Havayolları British Airways’in business’ta sunduğu yastıklarda yüzde 100 keten kullanıyor. Terleme yapmıyor.
18. EN İYİ KABİN DERGİSİ: Air France. Fransız Gallimard şirketi tarafından hazırlanan dergi, farklı tasarımı ve enformatik yapısıyla yolcular tarafından çok beğeniliyor.
19. EN İYİ SOKAK YEMEKLERİ: Pasar, Tokyo Japonya.
20. EN GÜVENİLİR RESTORAN: Roberto, Cenevre İsviçre.
21. EN İYİ OTEL (NEW YORK): The Crosby.
22. EN İYİ MASAJ HİZMETİ: Nadia In Como ve St Moritz İsviçre.
23. EN İYİ UÇUŞ ÇORABI: Babouches And Tabio Socks. Johnny Farah tarafından tasarlanan dikişli deri çorap-terlikler, uçuşlarda ayak sağlığını koruyor.
24. EN İYİ UYKU SETİ: ANA Havayolları. Japon ANA tarafından hazırlanan yastık ve battaniyenin dış yüzeyinde yüzde yüz pamuk, içinde de kaz tüyü bulunuyor.
25. EN İYİ BAVUL: Rimowa. Sağlamlığı, kullanışlılığı ile çok uçanların tercihi.
26. EN İYİ RESORT: Tenku No Mori, Kagoshima, Japonya.
27. EN İYİ HAVAYOLU KOMBİNASYONU: Lufthansa Italia. Lufthansa’nın Milano merkezli şirketi, İtalya iç hat ve bölgesel uçuşlarda dakik hizmetiyle dikkat çekiyor.
28. BAĞLANTI İÇİN EN İYİ HAVALİMANI: Helsinki. Finnair’in ana merkezi özellikle Asya aktarmaları için hem yolcuların hem de bagajlarının 20 dakikada uçağa ulaşabilmelerine imkan tanıyor.
29. EN KULLANIŞLI HAVALİMANI: Singapur Changi. Havalimanı, uzun bekleme sürelerinde sakin ve sessiz bir ortam sunuyor.
30. AVRUPA’DA EN İYİ HAVALİMANI: Münih. Özellikle Avrupa uçuşları için mükemmel bağlantı veriyor.
31. EN ÇOK GELECEK VAAT EDEN HAVALİMANI: Haneda, Tokyo. Farklı tasarımıyla havalimanının yıldızı parlıyor.
32. EN İYİ GÜNEY AMERİKA ROTASI: New York JFK - Sao Paulo, JAL. Dünyanın en uzun seferlerinden biri olan uçuş Tokyo’dan JFK aktarmalı yapılıyor.
33. EN İYİ AVRUPA ROTASI: Londra City- Lüksemburg. İki havalimanında pasaport ve bagaj işlemleri çok hızlı yapılıyor.
34. EN İYİ ASYA ROTASI: Haneda - Hong Kong. ANA Havayolları tarafından yapılan Tokyo Haneda- Hong Kong seferleri, Narita’ya göre uygun saatleriyle zaman kaybetmeden uçuş imkanı veriyor.
35. EN İYİ KUZEY AMERİKA ROTASI: JFK - Vancouver. Cathay Pacific’in Hong Kong’tan başlayan seferi New York JFK aktarmalı yapılıyor. Kısa bir uçuşta yüksek konfor isteyenler bu uçuşta Cathay Pacific’i tercih ediyor.
36. EN ÇOK BEKLENEN DÖNÜŞ: Şahsi Tren Kompartmanları.
37. EN ÇOK BEKLENEN GİRİŞİMCİ: Carlos Munoz. İspanyol Vueling Havayolları’nın eski CEO’su Munoz, yeni şirket kuruyor .
38. DAHA FAZLA GÖRMEK İSTEDİĞİMİZ HAVAYOLU: Baboo. İsviçre’de Cenevre merkezli şirket Roma, Nice, Floransa gibi hatlarda uçuyor.
39. EN İYİ YAŞAM GELİŞTİRME: ANA tuvaletleri. Yıl sonunda hizmete girecek 787’ler için geliştirilen klozetler, yıkama ünitesi ile şu ana kadar tasarlanan en hijyen uçak tuvaleti olacak.
40. EN İYİ MANZARA İZLENECEK GÜZERGAH: Tokyo - Sapporo yavaş tren.
41. EN İYİ AZALTILMIŞ YOLCULUK SÜRESİ: Trenitalia Hızlı Demiryolu Araçları, İtalya.
42. EN İYİ ALPİNE SPA: Grand Hotel Kronenhof, Pontresina, İsviçre.
43. EN İYİ TAKSİ: Nihon Kotsu Prius, Tokyo, Japonya.
44. EN İYİ GÖSTERİŞTEN UZAK SAYFİYE YERİ: Villa Rosmarino, Camogli İtalya.
45. DÖRT GÖZLE BEKLENEN YOLCU UÇAĞI: MRJ. Mitsubishi tarafından tasarlanan jet motorlu bölgesel yolcu uçağı MRJ’nin koltuk kapasitesi 78 - 100 arasında değişiyor. MJR hizmete 2014’te girecek.
46. EN İYİ MİSAFİR HİZMETİ: Hotel San Pietro, Positano, İtalya.
47. EN İYİ HOSTES: Naria Fau Wakamoto. Lufthansa’da görev yapan Japon vatandaşı Wakamoto, şirketin Münih-Tokyo seferlerinde first class’ta hizmet veriyor. Havayolunun en çok övgü alan kabin memurlarının başında geliyor.
48. EN İYİ DEPOLAMA ÇÖZÜMÜ: Cathay’s Wardrobes. Hong Kong merkezli Cathay Pacific’in first class’ın koltuğun yan bölümündeki dolap ceket ve ayakkabılarınızı rahatlıkla içine alacak büyüklüğe sahip.
49. EN İYİ UÇUŞ ÖNCESİ İKRAM: JAL, Acılı Hint Yemeği. Sadece Tokyo Narita’da first class yolcularına sunuluyor.
50. EN İYİ HAFTASONU SIĞINAĞI: Locanda Al Colle, Camaiore, İtalya.
Yazarın Tüm Yazıları