Avrupalılar euroya pek ısınamadı

Güncelleme Tarihi:

Avrupalılar euroya pek ısınamadı
Oluşturulma Tarihi: Aralık 26, 2002 15:29

Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde halk euroya pek ısınamadı. Gallup araştırmasına göre, bu yılın başlarında yüzde 67 olan euro kullanımından memnun kalanların oranı, Eylül ayındayüzde 53'e indi.

Haberin Devamı

AB'li tüketicilerin yüzde 82'si euro'ya geçiÅŸle fiyat ayarlamalarının kendilerinin aleyhine olduÄŸuna inanıyor, yüzde 19'u fiyatları sadece euro cinsinden hesapladığını belirtiyor.Â

Eurodan memnuniyetin en düşük oranda yüzde 38'de kaldığı Almanya'da özellikle yaşlı nüfus, Noel ve Yılbaşı alışverişlerinin geleneksel ürünlerinde fiyatların euro'ya geçişle yüzde 61'e varan oranlarda zamlandığından şikayetçi.

AB üyesi ülkelerden özellikle Almanya, Ä°talya ve Ä°spanya'da halk fiyatları hala eski para birimleri, mark, frank, florin, liret ve peseta cinsinden hesaplayıp euro fiyatlarıyla kıyaslıyor.Â

Almanlar eski para birimi mark cinsinden fiyatı ikiye bölüp euro fiyatını buluyor, Ä°talyanlar da liret fiyatını ikiye böldükten sonra üç sıfır atıp euro fiyatına ulaşıyor. 166 pesetayı euroya çevirmede çok zorlanan Ä°spanyollar için birçok dükkan ve maÄŸaza hala eski para birimi peseta cinsinden etiket ve ilan koyuyor.Â

Haberin Devamı

Euro kullanımına geçiÅŸ hayatı bir bakıma kolaylaÅŸtırsa da, AB nüfusunun sadece yüzde 12'si büyük alışveriÅŸlerde euro fiyatını hesaplıyor. AB halkının yarısı hala yeni para birimi euro hesaplamasında sıkıntılı, fakat Ä°rlandalıların yüzde 72'si sıkıntı çekmiyor. Euro kullanımına alışanların oranı Fransa'da yüzde 36'da kalıyor.Â

EUROYA GEÇİŞ HAYATI PAHALILAŞTIRDI

Avrupalı tüketicilerin çoÄŸu ''euroya geçiÅŸin özellikle restoranlarda ve kafelerde fiyatları yükselttiÄŸi'' görüşünde. Ä°talya baÅŸkenti Roma'daki bir kafede euroya geçiÅŸ öncesinde 1,200 lireti (0.60 euro) geçmeyen bir fincan ekspresso kahvenin fiyatı ÅŸimdilerde 0.70 ya da 0.80 euroya çıktı.Â

Resmi verilere göre, fiyatlar euroya geçiş sonrasında sadece ortalama yüzde 4 artmış gibi görünüyorsa da, bir fincan kahve, sinema bileti ya da küçük ekmek fiyatı yaklaşık yüzde 12 arttı. Euroya geçişin ilk aşamasında temel tüketim mal ve hizmetlerindeki fiyat artışları bazı yerlerde yüzde 30-40'a ulaştı.

Euroya geçişle hayat çok pahalanınca, Yunanistan'da tüketiciler Eylül ayında bir günlük alışveriş grevi ilan etmişlerdi.

AB'nin resmi verilerine bakılırsa, euro bölgesi ülkelerinde Mayıs 2001'de yüzde 3.4 olan son 12 aylık enflasyon oranı ortalaması Kasım 2002'de yüzde 2.2'ye indi.Â

Haberin Devamı

AB'ye göre, euroya geçişin enflasyona etkisi en fazla binde 2 ve fiyat artışları da restoran ve kafeler gibi spesifik sektörlerde yoğunlaştı. AB ülkeleri ekonomileri Temmuz-Eylül döneminde de sadece binde 3 büyüyebildi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!