Bolu’daki enkaza Fransa üzerinden ulaşılabildi

Güncelleme Tarihi:

Bolu’daki enkaza Fransa üzerinden ulaşılabildi
Oluşturulma Tarihi: Şubat 02, 2009 00:00

İstanbul’dan Ankara’ya giderken, yaklaşık 2 bin 500 metre yükseklikte irtibat kesilen Sağlık Bakanlığı’na bağlı ambulans helikopterin enkazına dün güçlükle ulaşıldı.

Helikopterdeki Acil Durum Vericisi’nin sinyalini alan yetkililer, Fransa’daki sinyalizasyon merkezinden enkazın yerini belirlediler. Bölgeye ilk ulaşan Genelkurmay’ın DAK ekipleri, hava şartları nedeniyle helikopterler inemeyince halatlarla yere inerek, iki pilotun cansız bedenini de yine halatlarla çıkardılar.

SAĞLIK Bakanlığı’nın Polonya’dan kiraladığı ve önceki gün İstanbul’dan Ankara’ya giderken Bolu semalarında kaybolan EC-135 tipi ambulans helikopterin enkazı dün bulundu. Helikopterdeki 2 pilotun da cesedine ulaşıldı. Eurocopter 135 tipi, Polonya tescilli helikopter, Sağlık Bakanlığı’nın açtığı ’Hava Ambulans İhalesi’ kapsamında, ihaleyi kazanan Koçoğlu firması tarafından Sky Line Hava Taksi İşletme Ruhsatı altında kullanılmak üzere Polonya’dan satın alınmıştı.

Yükselme izni istedi 2500’de irtibat kesildi

Eurocopter 135 tipi, 2005 yılı imali helikopter, önceki gün Bulgaristan’ın Gorna şehrinden Türkiye saatiyle 11.53 civarında kalkmış ve yakıt ikmali için Atatürk Hava Limanı’na saat 13.40’ta inmişti. Yakıt ikmalinin ardından yerel saatle 14.58’de Ankara Esenboğa Hava Limanı’na gitmek üzere havalanan helikopter ile son temas, yine yerel saatle 16.11’de kuruldu. Bu telsiz görüşmesinde 10 bin feet’e (yaklaşık 3000 metre) çıkma talebi uygun görülen helikopter, 8 bin 200 feet’e (yaklaşık 2500 metre) yükseldiğinde radardan kayboldu.

10 ayrı kaynaktan veri alındı, ELT buldu

Önceki gün hava muhalefeti nedeniyle yapılamayan arama kurtarma çalışmaları, ancak dün yapılabildi. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü yetkilileri, kendilerine ulaşan 10 ayrı bilgi kaynağından gelen veriler doğrultusunda helikopterin yerini belirlemek için çalışmalar başlattı. Helikopterde bulunan ELT (Emergency Locator Transmitters - Acil Durum Vericisi) cihazından sinyal alındığını tespit eden yetkililer, sinyallerin ulaştığı Fransa’daki Sinyalizasyon Merkezi ile bağlantıya geçerek, bölgenin koordinatlarına ulaştı.

Genelkurmay DAK ekipleri halatla indi
/images/100/0x0/55eb46bdf018fbb8f8b6bbb2


Olumsuz hava şartları nedeniyle sabah saatlerde Eskişehir’den kalkan askeri helikopterdeki Genelkurmay Özel Kuvvetler Komutanlığı’na bağlı "Doğal Afetler Arama Kurtarma (DAK) Tabur Komutanlığı" ekipleri, yoğun sis ve tipi nedeniyle helikopterin bulunduğu noktaya güçlükle ulaştı. Askeri helikopter enkazın bulunduğu tepeye inemeyince, DAK ekibi halatlarla indi. Helikopterin enkazıyla temas kuran ekipler, Polonyalı kaptan pilot Andrzej Wojewodzki ile "gözlemci" olarak görev yapan emekli Kara Pilot Albay Süleyman Kıyak’ın cesediyle karşılaştı.

İki pilotun cenazeleri yine halatla çıkarıldı

Aşağıdaki ekip, kaza yerinde can verdikleri anlaşılan iki pilotun cansız bedenlerini seyyar bir sedyeye bağlarken, helikopterdeki bir ekip de halatlar yardımıyla cenazeleri yukarı çekti. Aşağıdaki ekibin de halatlarla tırmanmasının ardından Kıbrıscık ilçesine yönelen helikopter, ilçe merkezine iniş yaparak, cenazeleri yetkililere teslim etti. Burada yapılan işlemlerin ardından Andrzej Wojewodzki ve Süleyman Kıyak’ın cesetleri, helikopterle Ankara’ya sevk edilerek, Gülhane Askeri Tıp Akademisi (GATA) morguna kaldırıldı.

Kara ekipleri 5 km’yi 5 saatte aşamadı

Olay sonrası Bolu’ya giden Sivil Havacılık Genel Müdürü Ali Arıduru, olay yerinde inceleme yapmak üzere yola çıkan ekibin hala helikopterin enkazına ulaşamadığını söyledi. Bölgede yoğun sis ve kar yağışının etkili olduğunu kaydeden Arıduru, "5 saatte 5 kilometrelik mesafeye ulaşamayan ekiplerimiz, hayatlarını riske atmamak için geri çekildi" dedi. Enkazda inceleme yapmak üzere Sivil Havacılık Genel Müdürlüğüne bağlı 3 uzman ekip ile askerlerin, helikopter enkazına ulaşmak için saatlerdir bölgede bulunduğunu ifade eden Arıduru, bölgede 1 metreden fazla kar bulunduğunu, sis ve tipinin hálá etkisini sürdürdüğünü aktardı.

Düşme nedeni buz bulutu mu

POLONYALI kaptan pilot yönetimindeki helikopterin, Bolu Kıbrısçık üzerinde buz bulutuna girdiği tahmin ediliyor. Yeni satın alınan 2005 yılı yapımı helikopterin bütün teknik kontrolleri Polonya’da yapıldı ve yola çıkmadan önce teknik kabul gerçekleşti. İstanbul’da helikopterin bakımları yapıldığı için, yetkililer herhangi bir arızaya ihtimal vermiyor. Uzmanlara göre, ’buz bulutu’na giren helikopter, soğuk havanın aşağıya hareketi nedeniyle hızla irtifa kaybeder ve buluttan çıkmadan tekrar yükselemez. Daha çok dağlar üzerinde rastlanan ’buz bulutları’, helikopterlerin radarlarında görülmez, ancak içine girildiğinde, ısı ölçer cihazlar pilota ani ısı kaybını haber verince ’buz bulutu’nun varlığı anlaşılabilir.

27 yıldır uçuyordu

BOLU Kıbrısçık’ta bir tepeye çarpan helikopterde ölen emekli Pilot Albay Süleyman Kıyak, 8 Şubat’ta 50. yaşını kutlayacaktı. 1959’da Erzincan’da doğan Kıyak, 1981’de Kara Havacılık Okulu’ndan mezun oldu. Kıyak, H - 300, AB - 212, UH - 1, AS - 532 Cougar tipi helikopter ve U - 17 Cessna uçaklarla 5435 saat uçuş yapmış, 27 yıllık tecrübeli bir pilottu. 30 Haziran 2008’de TSK’dan emekli olunca, Koçoğlu Havacılık’ta çalışmaya başladı. Öğretmen Aygül Kıyak ile evli Süleyman Kıyak’ın tek çocuğu, şu an üniversite sınavlarına hazırlanan kızı Dilara. Kıyak, bugün Kocatepe Camii’nde öğle vakti kılınacak cenaze namazının ardından toprağa verilecek.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!