Promosyon yasağına iptal yolu göründü

Güncelleme Tarihi:

Promosyon yasağına iptal yolu göründü
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 1998 00:00

Haberin Devamı

Ankara Asliye 8. Ticaret Mahkemesi, gazetelere kültürel olanlar dışında promosyon yasağı getiren yasa maddesini Anayasa'ya aykırı buldu.

Ankara Asliye 8. Ticaret Mahkemesi, gazetelere kültürel amaçlı olanlar dışında promosyon yapma yasağı getiren Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasa'nın 11. maddesinin 3'üncü fıkrasının Anayasa'ya aykırı olduğu görüşüne vardı. Mahkeme, bu maddeyi Anayasa Mahkemesi'ne götürme kararı aldı. Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından Tüketici Mahkemesi sıfatıyla görev yapan Ankara Asliye 8. Ticaret Mahkemesi'nde açılan davada, Hürriyet ve Milliyet gazetelerinin düzenlediği promosyon kampanyalarının 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun 4226 Sayılı Kanunla değişik 11. maddesine aykırı olduğu öne sürülmüş, kampanyalarla buna ilişkin reklam ve ilanların durdurulması istenmişti.

Hürriyet ve Milliyet gazeteleri avukatlarıysa 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanunun 11. Maddesine 4226 Sayılı Yasa ile eklenen 3. fıkranın Anayasa'nın 48, 29/3, 172, 13 ve 10. maddelerine aykırı olduğu öne sürmüşlerdi.

ANAYASA AYKIRI MADDE

Mahkeme, dünkü oturumlarda 4077 Sayılı Yasanın 11/3. maddesinin Anayasa'nın 29/3, 48, 172, 13 ve 10. maddelerine aykırılığı ile iptali için, dava dilekçesi, cevap dilekçesi ile duruşma tutanaklarının tastikli birer örneğinin gerekçeli kararla birlikte Anayasa Mahkemesi'ne gönderilmesine karar verdi.

Mahkemenin Anayasa'ya aykını bulduğu madde şöyle:

‘‘Süreli yayın kuruluşlarınca düzenlenen ve her ve şekilde olursa olsun, bilet, kupon, iştirak numarası, oyun, çekiliş ve benzeri yollarla süreli yayın dışındaki ikinci bir ürün verilmesinin taahhüt edildiği kampanyalarda; kitap, dergi, ansiklopedi, afiş, bayrak, poster, sözlü veya görüntülü manyetik bant veya optik disk gibi süreli yayıncılık amaçlarına aykırı olmayan kültürel ürünler dışında hiçbir mal veya hizmetin taahhüdü ve dağıtımı yapılamaz. Her halükarda bu mal veya hizmetin piyasa değeri, tüketicinin ilgili kampanya süresince süreli yayını satın almak için ödediği toplam bedelin yüzde 50'sini aşamaz ve bu şekilde kampanyaların süresi 60 günü geçemez. Kampanya konusu mal veya hizmet bedelinin bir bölümünün tüketici tarafından karşılanması, bu mal veya hizmetin ikinci ürün sayılmasına engel değildir. Kampanya süresince, süreli yayının satış fiyatı, ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen mal veya hizmetin yolaçtığı maliyet artışı nedeniyle artırılamaz. Kampanya konusu mal veya hizmetin taahhüdü ve dağıtımı bölünerek yapılamayacağı gibi, bu mal veya hizmetin ayrılmaz ya da tamamlayıcı parçaları da ayrı bir kampanya konusu haline getirilemez. Bu Kanun'un uygulanmasında ikinci ürün olarak verilmesi taahhüt edilen her bir mal veya hizmete ilişkin işlemler bağımsız bir kampanya olarak kabul edilir.’’






Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!